چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوع جدیدی از فناوری حافظه رایانه‌ای که در آستانه تولید قرار گرفته‌است، سرعتی هزار برابر سریعتر از حافظه‌ةای فلش Nand دارد که در تمامی کارت‌های حافظه و حافظه‌ةای رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

براساس گزارش BBC، اين نوآوري جديد 3D XPoint نام دارد و ابداع شركت‌هاي اينتل و ميكرون به شمار مي‌رود. اين دو شركت آمريكايي براي نسل جديد حافظه‌هاي رايانه‌اي طيف گسترده‌اي از كارايي‌ها را، از سرعت گرفتن پژوهش‌هاي علمي گرفته تا ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي حرفه‌اي، پيش‌بيني مي‌كنند.

درصورتي كه همه‌چيز طبق برنامه پيش رود، اولين محصول 3D XPoint سال آينده وارد بازار خواهد‌شد. اينتل قصد دارد اين حافظه جديد را به عنوان اصلي‌ترين حافظه توليد شده در اين شركت از سال 1989 تاكنون، وارد بازار سازد.

قرار نيست اين حافظه جايگزيني براي حافظه‌هاي فلش يا RAMها باشد بلكه قرار است در كنار اين قطعات قرار گرفته و بخش خاصي از اطلاعات را نزديك‌تر به پردازشگردها حفظ كند تا امكان دسترسي سريعتر به آنها فراهم آيد.

سرعت بالاي حافظه به واسطه توسعه يافتن تلاش‌ها در زمينه‌هاي مختلف علم و فناوري به امري حياتي تبديل شده‌اند، براي مثال توالي‌نويسي ژنوم كه سنگ بناي طب مدرن و درمان‌هاي شخصي‌سازي‌شده خواهد بود، به سرعت پردازش و ذخيره‌سازي بالاي حافظه‌هاي اينترنتي نياز دارد تا سرعت عمل دانشمندان در اين زمينه افزايش پيدا كند.

نام عجيب اين حافظه پرسرعت به ساختار چند‌لايه اي و سه‌بعدي‌اش بازمي‌گردد. در هر لايه، سيم‌ها در موازات با يكديگر و در زاويه‌اي مناسب نسبت به سيم‌هاي لايه زيرين قرار گرفته‌اند. در ميان هر لايه ستون‌هاي ميكروسكوپي عمودي قرار دارند كه نقاط تقاطع سيم‌ها را به يكديگر متصل مي‌كنند. هريك از اين ستون‌ها حاوي تك سلول‌ حافظه با توانايي ذخيره يك بيت داده، و يك انتخابگر كه امكان خوانده شدن و يا نوشته شدن يك سلول حافظه را فراهم مي‌آورد هستند. دسترسي در اين واحد مبتني بر ميزان ولتاژ است كه از طريق سيم‌ها دريافت مي‌كند.

اين حافظه‌ها برخلاف حافظه‌هاي فلش به ترانزيستور نيازي ندارند و نحوه ثبت اطلاعات روي آنها به واسطه تغيير خواص ماده‌اي است كه سلول‌هاي حافظه را ساخته، داشتن مقاومت شديد در برابر جريان برق نشانگر يك و كاهش مقاومت در برابر جريان برق نشانگر صفر خواهد‌بود. به اين‌شكل هريك از سلول‌هاي حافظه به صورت انفرادي قابل دسترسي خواهند بود و سرعت حافظه افزايش خواهد‌يافت. اين ويژگي همچنين طول عمر حافظه‌ها را نيز نسبت به حافظه‌هاي Nand افزايش خواهد‌داد.

اينتل مي‌گويد از آنجايي كه در مراحل اوليه ورود به بازار، قيمت اين حافظه نسبت به حافظه‌هاي موجود در بازار بسيار بيشتر خواهد بود، بهتر است اين فناوري به عنوان مكملي براي ديگر انواع حافظه‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

کد خبر 302473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha