همشهری آنلاین: نماینده ولی‌فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: منطق شهید منطق سوختن و روشن کردن است، منطق او دمیدن روح به اندام جامعه بشری و ارزش‌های انسانی و حماسه‌آفرینی است.

سید محمدعلی شهیدی

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی در نخستین یادواره شهدای بیمه ایران با تقدیر از برگزاری مراسمی برای قدردانی از مقام شهدا و خانواده‌های آنان اظهارکرد: یکی از بزرگ‌ترین وظایف همگانی حفظ و نگهداری از اهداف بزرگ و مقدس شهداست و باید بکوشیم هدفی را که شهدای ما دنبال می‌کردند و جان عزیزشان را در آن مسیر فدا کردند، دنبال کنیم.

وی ادامه داد:امروز تمام شوکت و عظمت کشور ما به برکت خون شهدا و فداکاری‌های ایثارگران است. اگر آنان در جبهه‌ها فداکاری نمی‌کردند، امروز آرامش و آسایش نداشتیم. آنان رفتند و چرخ زندگی‌شان از حرکت باز ایستاد تا زندگی مردم ادامه پیدا کند و هر آنچه امروز داریم به برکت آن‌هاست.

شهیدی به نقش خانواده‌های شهدا و ایثارگران در زنده نگه‌داشتن راه و مسیر آنان اشاره کرد و گفت:اگر در جریان نهضت عاشورا، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و سایر بازماندگان نبودند که پیام‌رسان انقلاب خونین عاشورا باشند، واقعاً همان‌گونه‌ای می‌شد که دشمن می‌خواست و یادی از امام حسین (ع) و حرکتش نمی‌ماند. پیام رسانان کربلا کاری کردند که امروز پس از 1400 سال هنوز آن حادثه زنده است، همان‌طور که امام حسین (ع) و یارانش زنده هستند.

رئیس بنیاد شهید در رابطه با مقام بسیار بالای شهدا گفت: خداوند فرموده «اَلَّذینَ امَنُوا وَهاجَرُوا وَجاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ اَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَاللَّهِ وَاُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ» یعنی «آن‌کسانی که ایمان به خدا و پیامبرش آورده و از خانه و کاشانه و شهر و دیار خویش به خاطر دین خدا دست به هجرت زدند و با دارایی ها و جان‏هایشان در راه خدا و آزادی و امنیت بندگان او جهاد کردند و به خاطر پیکار با دشمنان دین رنج‏ها و گرفتاری‏‌ها را به جان خریدند، اینان هستند که مقامشان در بارگاه خدا برتر و والاتر است، و اینان همان رستگاران و کامیابان هستند». در جای دیگری نیز فرموده‌اند: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» یعنی هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.

شهیدی ادامه داد: شهدا زنده هستند و همیشه شاهد و ناظر بر احوال ما هستند. شهید بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه بشری کرده است. دانشمندان بسیاری اکتشافات و اختراعاتی را در راه خدمت به مردم انجام داده‌اند و اجر خود را دارند اما تمام این دستاوردها و تلاش‌های علمی در محیطی آرام و امن انجام شده که ثمره خون شهید بوده است. شهید خود سوخته و جامعه را روشن کرده است. در اسلام شهید چنان مقامی دارد که گفته شده نیازی به غسل و کفن ندارد و می‌تواند با همان لباس خون آلود شهادت به خاک سپرده شود.

وی به حدیثی از امام سجاد (ع) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان فرموده‌اند که در روز قیامت ندا می‌آید که کسانی که بدون حساب به بهشت می‌روند برخیزند. عده‌ای بلند می‌شوند و حرکت می‌کنند، کسانی می‌پرسند که اینان چه کسانی هستند و جواب می‌شنوند که این‌ها شهدا هستند. پیامبر اسلام (ص) نیز فرموده‌اند شهید در قبر نیازی به سؤال و جواب ندارد زیرا کسی که برای حراست از قرآن و عقیده‌اش شمشیر بلند کرده و کشته شده امتحان خود را پس داده است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید افزود: منطق شهید منطق سوختن و روشن کردن است، منطق او دمیدن روح به اندام جامعه بشری و ارزش‌های انسانی و حماسه آفرینی است. نمی‌توان گفت مقام شهید چیست، فقط باید گفت شهید، شهید است. اگر نمایندگان کشور ما امروز در عرصه دیپلماسی در برابر قدرت‌های جهان می‌ایستند و به اعتراف خود آنان با منطق فعالیت می‌کنند و از حقوق کشورمان دفاع می‌کنند، به برکت ارزش‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران است.

دبیر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به فداکاری‌های جانبازان و آزادگان اشاره کرد و گفت:با هیچ وسیله مادی و دنیوی نمی‌توان یک روز از فداکاری جانبازی که 30 سال است روی تخت دراز کشیده‌ است را جبران کرد، نمی‌توان 10 سال اسارت آزاده‌ها را جبران کرد. این انقلاب برای ما بسیار پرهزینه بوده و باید بکوشیم از آن پاسداری کنیم تا نزد شهدا و ایثارگران شرمنده نباشیم. رهبر معظم انقلاب روزی که نمایندگی خود در بنیاد را به بنده دادند، فرمودند هر جا می‌روی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا سپاسگزاری کن زیرا نمی‌توان خدمتی انجام داد که کار آنان را جبران کند.

وی تأکید کرد: ما باید فرهنگ و هدف شهدا را نشر دهیم، باید به دیدار جانبازان گران‌قدر، خانواده‌های معظم شهدا و آزادگان برویم و سپاسگزارشان باشیم. اگر می‌خواهیم بمانیم و پیروز باشیم باید این فرهنگ ایثار و شهادت را نشر دهیم.

وی در انتها از بیمه ایران به‌عنوان دستگاهی که در خدمت‌رسانی به ایثارگران عملکرد خوبی داشته تشکر کرد.

این مراسم با حضور حمیدعلی صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، امراللهی مدیرعامل بیمه ایران و جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران برگزار شد.

کد خبر 302573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha