همشهری آنلاین: بانک مرکزی اروپا با تاکید بر خطر فراروی وحدت و برابری اقتصادی در منطقه یورو، اعلام کرد که ایتالیا در میان کشورهای ثروتمند این منطقه به آخرین رتبه سقوط کرده است.

 سقوط ایتالیا به آخرین رتبه در میان کشورهای ثروتمند اروپایی

به گزارش روزنامه 'ایل سوله'، بانک مرکزی اروپا با بررسی روند تولیدات ناخالص ملی سرانه کشورهای منطقه یورو در 15 سال گذشته، اعلام کرد که در برخی از کشورهای کم درآمد منطقه یورو مانند اسپانیا و پرتغال هیچ تغییری ایجاد نشده و حتی وضعیت اقتصادی در برخی از کشورها همچون یونان بدتر نیز شده است. در این میان ایتالیا از جمله کشورهایی است که در وضعیت خوبی بسر نمی برد، زیرا برای این کشور در منطقه یورو نه تنها وحدت و برابری اقتصادی تحقق پیدا نکرده است و طی این سال ها اختلاف درآمدها بین ایتالیا و سایر کشورهای ثروتمند منطقه یورو بیشتر شده است بطوریکه ایتالیا که در ابتدای تشکیل واحد پولی مشترک، در میان کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا قرار داشت، اکنون به انتهای جدول کشورهای ثروتمند منطقه یورو سقوط کرده است.

بانک مرکزی اروپا در ادامه این گزارش با اشاره به این که اگر وحدت و برابری اقتصادی با ثبات سیاسی و رشد تولیدات پشتیبانی نشوند ، خیلی زود از بین خواهد رفت، افزود: نتیجه بدست آمده از طرح واحد پولی مشترک با نظریه ایجاد 'وحدت و برابری اقتصادی' که کشورهای بنیانگذار واحد پولی مشترک به آن امیدوار بودند ، امروز کاملاَ مأیوس کننده است.

بر اساس این گزارش، انتقال سرمایه به کشورهایی که درآمد ملی کمی دارند، زمانی می تواند موجب وحدت و برابری اقتصادی شود که این منابع به طور کارآمد به بخش های مختلف اقتصادی تخصیص یابد، موضوعی که متاسفانه همیشه رعایت نشده است.

روزنامه ایل سوله با طرح این سوال که دلیل این تجزیه و تحلیل بی رحمانه بانک مرکزی اروپا در مورد عملکرد ایتالیا چیست؟ نوشت: از یک سو شرایط نظام موجود در برخی از کشورها اجازه نوآوری و رشد تولید را به آنها نداده است، از طرف دیگر نبود دو عامل انعطاف ساختاری و رقابت مفید در این کشورها و در نهایت وجود نرخ بالای سود بهره بانکی موجب شد که از همان ابتدا بدهی هایی این کشورها افزایش پیدا کند و آنها را در بازپرداخت این بدهی با مشکل روبرو سازد.

بانک مرکزی اروپا در خاتمه خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین عوامل موفقیت در اتحادیه پولی اروپا برخورداری از اقتصاد انعطاف پذیر است، اقتصادی که در آن، قیمت کالاهای مصرفی به عنوان علامت هدایت کننده سرمایه ها به بخش های تولید عمل کنند.

کد خبر 302594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha