همشهری آنلاین: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲۰ هزار مقام چینی در سطوح مختلف به جرم فساد مالی از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون بازداشت و مجازات شده‌اند.

فساد مالی در چین

به گزارش ایرنا، در این میان فقط 19 هزار نفر از مقام‌های چینی در نیمه اول سال جاری میلادی (2015) دستگیر شده‌اند.

فساد در چین بخش بزرگ و ریشه داری از معضلات کشوری است که یک میلیارد و 340 میلیون نفر جمعیت دارد و گروهی از مدیران ارشد آن برای کسب درآمد بیشتر، به درآمدزایی غیرقانونی روی آورده‌اند.

همین مساله موجب شد که از زمان روی کار آمدن «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین، یکی از بزرگترین برنامه‌های دولت وی مبارزه با فساد در سراسر کشور باشد.

مقامات قضایی چین تاکنون افراد با نفوذ زیادی را از اریکه قدرت به زیر کشیده‌اند اما بزرگترین و با نفوذترین فردی که آنان موفق به دستگیری او شده‌اند، «جو یون کانگ» رئیس دستگاه امنیتی کشور بود.

کارشناسان دستگیری این مرد 72 ساله را پس از دوران اصلاحات، که از بلند‌پایه‌ترین مقامات این کشور محسوب می‌شد، وارد شدن ضربه‌ای بزرگ بر چهره چین می‌دانند.

وی که در سال 2012 از قدرت کنار گذاشته شد متهم به «نقض جدی انضباطی» است؛ اصطلاحی که معمولا برای اشاره به فساد در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالکیت خودرو، سوء استفاده از اموال دولتی، خرید و فروش‌های غیرقانونی ملک و برگزاری مراسم مختلف با رشوه‌خواری از بزرگترین جرایم افراد دستگیر شده اعلام شده است.

دولت چین به همین منظور و در راستای مبارزه با فساد، از ابتدای ماه جاری میلادی بازرسان را به 26 سازمان و نهاد و شرکت دولتی اعزام کرده و از آن خواسته شده با جدیت هر چه تمامتر افراد فاسد را شناسایی کنند.

شرکت منابع چین که جزو 500 شرکت برتر این کشور محسوب می‌شود و همچنین اداره امور تایوان در دولت چین از جمله موسساتی هستند که بازرسی‌های گسترده‌ای از آنها آغاز شده است.

روزنامه چاینا دیلی دراین باره می‌نویسد: در جریان بازرسی‌های صورت گرفته از شرکت‌های مهم دولتی در سال جاری میلادی، نزدیک به 20 نفر از مدیران ارشد به جرم فساد مالی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

البته شرکت‌های بزرگ نفتی چین هم از این بازرسی‌ها در امان نبودند و گزارش‌های منتشر شده از برکناری تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های نفتی از جمله «سینوپک»، «سینوک» و «شرکت ملی نفت چین» حکایت داشت.

این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از روی کار آمدن «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سال 2012 میلادی او وعده داد که دولت در مبارزه با فساد جدی است و مفسدانی که او از آنان به عنوان «ببرها» و «مگس ‌ا» نام برد، تحت هر شرایطی شکار خواهند شد.

این عبارتی بود که رهبر چین در هجدهمین کنگره حزب حاکم در اواخر آن سال بکار برد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از آن زمان تاکنون دستگاه‌های قضایی کشور چین موفق به بازگرداندن شش میلیارد و 200 میلیون دلار از اموال سرقت شده توسط مقام‌های فساد به خزانه دولت شده‌اند.

«هان جین پینگ» یک مقام دفتر بازرسی انضباطی کمیته مرکزی چین در این باره گفت: نهادهای مبارزه با فساد در سرتاسر چین توانسته‌اند در بازه زمانی نوامبر 2012 تا ژوئن 2015، حدود 38.7 میلیارد یوان (معادل 6.2 میلیارد دلار) از دارایی مقامات فاسد را ضبط و به خزانه دولت بازگردانند.

وی تصریح کرد که این کمیته برای برخورد با رشوه دهندگان در حین بازرسی‌ها، قواعد ویژه‌ای در نظر گرفته است، در حالی که نهاد‌های انضباطی دیگر، قواعد خاص خود را دارند.

کد خبر 302597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha