در آخرین روزهای هفته‌ گذشته حوادث مختلفی در نقاط مختلف کشور رخ داد که جان دست‌کم ۷ نفر را گرفت.

حوادث آتش سوزی

حوادثي كه با آتش‌سوزي مرگبار بندرعباس آغاز و با سيل، انفجار و سقوط شهاب سنگ در ديگر استان‌ها همراه شد تا لقب آخر هفته پرحادثه‌ را به‌خودش اختصاص دهد.

  • بندرعباس در شوك

2 آتش‌سوزي بزرگ كه به فاصله كمتر از 24ساعت يك مجتمع تجاري و يك هتل در بندرعباس را در برگرفته بود با مرگ 4نفر پايان يافت. نخستين آتش‌سوزي حدود ساعت9:26 صبح در مجتمع تجاري ستاره جنوب رخ داد. وقتي آتش‌نشانان راهي محل حادثه شدند، دود غليظي طبقات مختلف اين مجتمع 9طبقه را احاطه كرده بود و طبق بررسي‌هاي انجام شده، عده زيادي در طبقات چهارم به بالا كه مسكوني بود گير افتاده بودند.

آتش‌نشانان به سرعت دست به‌كار شدند و گروهي براي پايان دادن به آتش‌سوزي راهي طبقه سوم شدند كه ظاهرا كانون حريق بود و بقيه نيز با استفاده كپسول اكسيژن و نردبان الكترونيكي شروع به نجات ساكنان كردند.حسن‌ اميني‌زاده معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني بندرعباس در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: عمليات اطفا ساعت 14:05 و پس از بيش از 4ساعت تلاش به‌پايان رسيد و آتش‌نشانان توانستند عده زيادي از ساكنان مجتمع را نجات دهند و متأسفانه 3نفر نيز در اين حادثه جان باختند.

وي ادامه داد: اين 3 نفر اعضاي يك خانواده شامل پدر، مادر و دخترشان بودند كه اجسادشان در آپارتمانشان در طبقه ششم پيدا شد. ظاهرا پسر خانواده هنگام حادثه براي آوردن كمك از آپارتمان خارج شده و آتش‌نشانان او را نجات داده اما بقيه آنها گرفتار دود شده و جانشان را از دست دادند. همچنين در اين حادثه مردي كه براي نجات خود از پنجره آپارتمانش در طبقه چهارم به بيرون پريده بود، به‌شدت مجروح شد كه هم‌اكنون در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان بستري است.

به‌گفته اميني‌زاده، دليل اين آتش‌سوزي احتمالا اتصال برق در اتاق سرور كه داخل كافي‌شاپ مجتمع قرار دارد، بوده است. اين در حالي است كه هيچ امكاناتي در اين مجتمع وجود نداشت كه همزمان با شروع آتش‌سوزي، آن را اعلام كند و مانع از گسترش آن شود. به‌گفته وي، پيش از اين بارها كارشناسان آتش‌نشاني به‌صورت كتبي و شفاهي نسبت به ناايمن‌بودن اين مجتمع هشدار داده و حتي جلساتي نيز برگزار كرده بودند اما متأسفانه مسئولان آنجا به اين هشدارها توجهي نكرده بودند.براساس اين گزارش، در اين حادثه 26نفر ازجمله 6‌آتش‌نشانان به‌دليل دود و گازگرفتگي شديد راهي بيمارستان شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

  • راز اتاق213

چند ساعت از پايان آتش‌سوزي در مجتمع تجاري گذشته بود كه حدود ساعت 2:30بامداد جمعه آتش‌نشانان از آتش‌سوزي در هتل هرمز بندرعباس باخبر شدند. جايي كه محل اقامت عده زيادي توريست خارجي هم بود. بررسي‌ها نشان مي‌داد آتش‌سوزي از اتاق شماره213 شروع شده و دود ناشي از آن طبقات ديگر را پر كرده است. آتش‌نشانان با كپسول اكسيژن وارد طبقات شدند و توانستند 58نفر از ساكنان آنجا ازجمله توريست‌هايي از كشورهاي اسپانيا، تركيه، كره، ژاپن و... را نجات دهند. در اين ميان يكي از آتش‌نشانان هنگام نجات يكي از كاركنان هتل دچار دودگرفتگي شديد شد و در نهايت بر اثر ايست قلبي جانش را از دست داد.

حريق در كمتر از 3 ساعت مهار شد و بررسي‌ها نشان داد در اتاق 213 مرد جواني اقامت داشت كه پس از حادثه متواري شده بود. به‌گفته اميني‌زاده، هر چند اتصال برق عامل احتمالي اين حادثه گزارش شده اما با توجه به مرموز بودن ماجرا مسافر اتاق213 تحت تعقيب پليس قرار دارد تا با دستگيري او راز حريق فاش شود.

  • از سقوط تا عبور شهاب سنگ

از غروب پنجشنبه خبرهاي عجيب و غريبي درباره سقوط شهاب‌سنگ به مناطقي در 4استان البرز، زنجان، قزوين و همدان در فضاي مجازي منتشر شد. اين اخبار خيلي زود در همه جا پيچيد و تا به آنجا پيش رفت كه مقامات محلي را براي بررسي صحت اين موضوع به تكاپو انداخت. اما نكته مهم اينكه هيچ‌كس نمي‌دانست شهاب سنگ‌ها دقيقا به كجا برخورد كرده است. در چنين شرايطي مهندس مرتضي اكبرپور، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور پديده بارش شهاب سنگ را تأييد كرد اما گفت اين شهاب سنگ‌ها در هيچ نقطه‌اي از كشورمان سقوط نكرده است. وي به ايسنا گفت: طبق پيگيري‌هاي انجام شده عبور شهاب‌سنگ از آسمان كشورمان به ثبت رسيده كه اين موضوع در بخش‌هايي از آسمان همدان و قزوين قابل رويت بوده اما موردي از سقوط گزارش نشده و اين شهاب سنگ‌ها به‌طور افقي از آسمان عبور كرده‌اند.

  • بمبگذاري، از شايعه تا واقعيت

شايعه‌اي كه آخر هفته را پر خبر كرد، انتشار خبر بمبگذاري گروه تروريستي داعش در بازار تبريز بود. اطلاعات اوليه نشان مي‌داد اين بمب سنگين به كارگاه ساخت جواهرآلات فرستاده شده اما خيلي زود با حضور تيم خنثي‌سازي‌ بمب معلوم شد بمبي در كار نيست و همه‌‌چيز از توهمات شاگرد جواهرسازي نشأت مي‌گيرد.

  • اما ماجرا از چه قرار بود؟

سرهنگ اسمعيل‌پور، معاون اجتماعي فرمانده انتظامي آذربايجان‌شرقي در اين‌باره مي‌گويد: «بسته‌اي حاوي ماده سربي كه در ساخت جواهرآلات كاربرد دارد به مغازه‌‌اي در بازار امير تبريز فرستاده شد اما شاگرد مغازه به آن مشكوك شد و ماجرا را به پليس خبر داد. به اين ترتيب خودروي حمل بمب به محل حادثه اعزام شد اما مأموران ويژه بعد از بازكردن بسته پي بردند بمبي در كار نيست.» با اينكه اين خبر شايعه‌اي بيش نبود اما كمي آن سو‌تر در خاك تركيه قطاري ايراني كه از آنكارا راهي تهران بود در حوالي درياچه وان به‌دليل انفجار مين دچار حادثه شد.

قلي نژاد، مديركل روابط عمومي شركت حمل‌ونقل ريلي رجا در توضيح اين حادثه گفت: اين قطار به‌دليل انفجار مين در بين 2ايستگاه سوورن-گنچ از توابع استان بينگل در شرق تركيه خسارت ديد و واگن توشه قطار آسيب جدي ديد اما به هيچكدام از 180مسافركه بيشترشان ايراني بودند آسيب نرسيد. بنابر اعلام مقامات تركيه هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است .

  • باز هم سيل، اين بار در خراسان شمالي

انگار قرار نيست جاري شدن گاه و بي‌گاه سيل دست از سر كشورمان بردارد و اين بار سيل در استان خراسان شمالي قرباني گرفت. اين حادثه در منطقه رباط قره‌بيل از توابع استان خراسان‌شمالي رخ داد و در جريان آن 3نفر جان خود را از دست دادند. آنها كه اهل خوزستان بودند سوار بر خودروي پرايدشان گرفتار سيل شدند و جان باختند. امدادگران هلال احمر در 4استان هرمزگان، گلستان، سيستان و بلوچستان و خراسان شمالي به دليل خطر جاري شدن سيل به حالت آماده‌باش درآمدند.

  • آتش‌نشان فداكار

بركت جوذري، فرمانده شيفت ايستگاه شماره يك آتش‌نشاني بندرعباس جانش را فدا كرد تا بتواند مسافران و كاركنان هتل هرمز را نجات دهد. او از سال1377 به خدمت آتش‌نشاني درآمده بود، صاحب 4فرزند بود و به‌گفته همكارانش قرار بود تا 3سال ديگر بازنشسته شود. او در جريان عمليات نجات 58نفر در هتل هرمز بر اثر دود ناشي از آتش‌سوزي دچار ايست قلبي شد و جان باخت. اين عكس مربوط به پايان عمليات نجات در حريق مجتمع تجاري ستاره جنوب بندرعباس است كه آتش‌نشان فداكار در آنجا نيز حضور داشت.

 

کد خبر 302626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha