شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

محمدعلی شاطری: شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که فکر می‌کنید هرگز چنین مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و همیشه می‌توانید به خوبی شرایط را کنترل کنید اما متأسفانه باید بگویم که اشتباه می‌کنید و اگر چارچوب‌های لازم را حفظ نکنید شما هم در معرض خطر قرار دارید.

یک رابطه هپروتی!

داستان، داستان صميميت و نزديك‌شدن به همكار و كشيده‌شدن به روابط عاطفي و خارج از چارچوب شرعي در محل كار است. متأسفانه اگر چارچوب‌ها رعايت نشود ممكن است زماني به‌خود بياييد كه بيش از حد متعارف و مجاز به همكارتان نزديك شده‌ايد. موضوع وقتي پيچيده‌تر مي‌شود كه يكي از دوطرف يا هر دو متاهل باشند و برقراري رابطه سالم و ازدواج ممكن نباشد. در اينگونه مواقع انسان‌ها مستاصل مي‌شوند و بر سر دوراهي تعهد و پايبندي به زندگي مشترك و حفظ پاكدامني و تقوا از سويي و خيانت و رابطه‌هاي مخفيانه و بي‌تقوايي و رابطه نامشروع از سوي ديگر مردد مي‌شوند. با توجه به به‌وجود آمدن صميميت‌ها و عواطفي كه معمولا در اين مراحل بين دوطرف رد و بدل شده، انتخاب صحيح بسيار سخت مي‌شود و گرفتار كلاف در هم تنيده‌اي مي‌شويد كه زندگي خانوادگي و جايگاه شغلي و حتي دين و اخلاق شما را به خطر مي‌اندازد. اما علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد و پيش از اينكه كار به گردنه‌هاي باريك اين‌چنيني برسد بايد پيشگيري كرد و از همان اول به‌گونه‌اي رفتار كرد كه صميميت و رابطه نامتعارف پيش نيايد. در اين مطلب سعي كرده‌ايم ريزه‌كاري‌هاي لازم براي پيشگيري از صميميت و رابطه‌هاي خارج از چارچوب را در محيط كار مرور كنيم.

  • مراقب پيام‌هاي رفتاري‌تان باشيد

اساسا هر رفتاري از طرف شما يك‌سري پيام‌هاي كد شده براي طرف مقابلتان مي‌فرستد. اين پيام‌ها معاني رفتار انسان را در محيط‌هاي اجتماعي شكل مي‌دهند. به‌خصوص در محيط‌هايي كه امكان شناخت همه افراد وجود ندارد اين پيام‌هاي رفتاري نقش مهمي ايفا مي‌كنند و بار زيادي از روابط بين افراد را به دوش مي‌كشند. نكته جالب اينجاست كه خيلي از اوقات معاني اين پيام‌ها در ميان خانم‌ها و آقايان متفاوت است. ممكن است رفتار خاصي كه براي خانم‌ها بي‌معني است براي آقايان پيام معنايي خاصي را به همراه داشته باشد يا بر عكس، رفتاري كه در بين خانم‌ها معني خاصي را تداعي مي‌كند براي آقايان بي‌معني باشد.در اين ميان يكي از نكات مهم در تشخيص اينكه آيا رفتار شما بار معنايي خاص، ويژه و پيامي حاكي از دلسوزي يا محبت را به طرف مقابل مخابره مي‌كند يا نه احساس شماست.اگر ذهن شما در خارج از محيط كار يا حين كار معطوف به خواسته و علاقه مورد نظر همكارتان است يا اگر گه‌گاه به او فكر مي‌كنيد و در افكارتان لحظاتي را به او اختصاص مي‌دهيد بايد زنگ خطر را در رابطه‌تان به‌صدا دربياوريد؛ مثلا اگر به‌صورت نيمه هوشيار در ذهن خود تجسم كنيد كه همكارتان احتمالا از چه ظاهر و لباسي خوشش مي‌آيد و همان ظاهر و لباس را براي خودتان فراهم كنيد حتما در سراشيبي سقوط قرار گرفته‌ايد يا مثلا اينكه شما به همكارتان بگوييد كه براي گلودردي كه دارد از چه دارويي استفاده كند طبيعي است اما اگربدون هيچ دليلي اين دارو را براي او فراهم كنيد و در اختيار او قرار بدهيد قطعا در حال مخابره پيامي محبت‌آميز و ويژه هستيد كه به مرور براي شما مشكل ايجاد خواهد كرد.

  • ظاهري محترمانه داشته باشيد

ظاهر هر فرد نشان‌دهنده شخصيت و تمايلات دروني او است. اگر قرار است افراد به حريم شخصي شما احترام بگذارند و بيش از حد به شما نزديك نشده و وارد حريم شخصي شما نشوند شما بايد فردي متشخص و محترم به‌نظر برسيد. بنابراين اگر شما مي‌خواهيد فردي متشخص و داراي چارچوب و قيد و بند در رفتارهايتان به‌نظر برسيد بايد مسائل خاصي را در مورد ظاهرتان رعايت كنيد. پرهيز از پوشيدن لباس‌‌هايي با آستين‌هاي خيلي كوتاه، اندامي، با رنگ‌هاي تند و پوشيدن لباس‌هايي متناسب با محل كار براي مردها يكي از اين مسائل است. براي خانم‌ها هم خودداري از پوشيدن لباس‌هاي كوتاه، تنگ و چسبان، با رنگ‌هاي تند وتقيد به پوشيدن لباس‌هايي كه حجاب آنها را به خوبي حفظ كند و نيز عدم‌استفاده از آرايش‌هاي تند و غليظ مي‌تواند تابلوي ورود ممنوع خوبي براي حفظ حريم شخصي باشد. عدم‌افراط در استفاده از ساعت و جواهرات، پوشيدن كفش‌هاي متناسب با محل كار و دقت در استفاده از عطرها و ادكلن‌هاي مناسب محيط كاري و پرهيز از استفاده از عطرها و ادكلن‌هاي تند و تحريك‌كننده از ديگر مسائلي است كه به شما كمك مي‌كند شخصيتي محترم، متشخص و داراي چارچوب‌هاي معين از خود به نمايش بگذاريد؛ شخصيتي كه هر كسي به راحتي اجازه ورود به حريم آن را به‌خود نمي‌دهد.

  • فاصله‌ها را رعايت كنيد

حفظ فاصله فيزيكي با نامحرم يكي از بهترين راه‌هايي است كه مي‌تواند براي جلوگيري از به‌وجود آمدن يك رابطه صميمانه و دوستانه و خارج از چارچوب موثر باشد. در آموزه‌هاي ديني ما آمده است كه هرگاه زن و مردي نامحرم در محيطي بسته و زير يك سقف قرار بگيرند نفر سوم شيطان است كه به آنان ملحق مي‌شود. روانشناسان هم معتقدند يكي از چيزهايي كه به‌شدت احتمال علاقه‌مندشدن و صميمي شدن بين يك زن و مرد را بالا مي‌برد، بودن مداوم در كنار يكديگر است. پس به‌عنوان نخستين قدم سعي كنيد تا جاي ممكن در محيطي بسته و محدود با يك همكار از جنس مخالف قرارنگيريد يا اگر در چنين محيطي قرار گرفتيد لااقل راه‌هاي رفت‌وآمد و عمومي‌تر شدن فضا را باز بگذاريد. برنامه‌هاي مشتركي مثل غذا خوردن با هم، بيرون رفتن، استفاده از يك اتومبيل در مسير محل كار، قرارهاي خارج از ساعات اداري و... همه از عواملي هستند كه باعث به‌وجود آمدن رابطه صميمانه و شكسته‌شدن حرمت‌ها بين شما و همكارتان مي‌شود. قدم ديگري كه در اين زمينه بايد برداريد پرهيز از صدازدن اسم كوچك همكارتان در محيط كار است. صدا زدن اسم كوچك يا استفاده نكردن از پيشوند‌هاي آقا و خانم براي صدا زدن همكاران در محيط كار گرچه نكته خيلي ساده‌اي به‌نظر مي‌رسد اما در صميمي شدن و نزديك شدن افراد به يكديگر اثر مهمي دارد. نگاه‌هاي خيره و متناوب، استفاده از ادا و اطوارهاي خاص يا مثلا قهر و آشتي كردن‌هاي بي‌مورد در امور كاري يا عشوه‌ها و بازخوردهاي نامناسب و شوخي‌هاي بي‌جا از ديگر نكاتي است كه رعايت نكردن آنها باعث مي‌شود شما ناخواسته و به مرور زمان به همكاري از جنس مخالف نزديك شويد.

  • صحبت‌هاي خصوصي ممنوع

يكي از مسائلي كه ناخودآگاه و بدون قصد و منظور قبلي باعث به‌وجود آمدن صميميت بين افراد مي‌شود درددل كردن و اشاره به موارد خصوصي زندگي مشترك به همكاران غير همجنس است. لطفا توجه داشته باشيد كه همكار شما به هيچ وجه گزينه مناسبي براي شنيدن درددل‌ها و گلايه‌هاي شما از رابطه خانوادگي و زناشويي شما با همسرتان نيست. بسياري از مردان و زنان به اين اميد كه بتوانند راه‌حلي را از همكار با جنس مخالف خود براي برخورد با همسرشان بگيرند درددل‌ها و مسائل خصوصي خود و همسرشان را مطرح مي‌كنند. در اينگونه مواقع حتي اگر طرف صحبت و همكار شما از اين اطلاعات سوءاستفاده نكند و بعد‌ها از اين اطلاعات عليه شما يا خانواده‌تان هم استفاده نكند، همين مطرح شدن درددل‌‌ها و تكرار آنها باعث به‌وجود آمدن يك نوع همراهي و همدلي و در نهايت صميميت و نزديكي بين شما و او مي‌شود. شما اگر نياز به مشاوره و گرفتن راه‌حل داريد مي‌توانيد از يك روانشناس يا مشاور خانواده بهترين كمك‌ها و راه‌حل‌ها را در مورد زندگي مشتركتان بگيريد يا حتي در مواردي كه نياز به يك سنگ صبور و همراه داريد به آنها مراجعه كنيد. در مواردي همچون مشاوره خريد هديه يا لوازم منزل هم مي‌توانيد از خواهر، خواهرهمسر، مادر، مادر همسر، يا برادر، برادر شوهر، پدرشوهر، پدر و يا ديگر اقوام با جنس مخالفتان كمك بگيريد. درصورتي هم كه شما از طرف همكارتان در معرض چنين موارد مشاوره يا درددل و يا افشاي رازي خانوادگي قرار گرفتيد اولا سعي كنيد همكارتان را به رفتن نزد مشاوران و روانشناسان ترغيب و هدايت كنيد و از سوي ديگر هم حتما مورد خانوادگي را كه با شما مطرح شده براي همسرتان بازگو كنيد تا او در جريان بوده و راز مشتركي ميان شما و همكارتان بدون اطلاع همسرتان باقي نماند.

  • زندگي خانوادگي‌تان را پنهان نكنيد

انسان‌ها معمولا چيزهايي را كه به آنها افتخار مي‌كنند و براي آنها مهم و ارزشمند هستند اعلام و علني مي‌كنند و در مقابل چيزهايي را كه از داشتن آنها ناخرسندند و حس خوبي از داشتن آنها ندارند پنهان مي‌كنند. قطعا شما به‌عنوان يك زن يا مرد متاهل و داراي خانواده به داشتن خانواده، نامزد، همسر و فرزندان خود افتخار مي‌كنيد. پس سعي كنيد با اعلام كردن و علني كردن اينها نزد همكارانتان خوشحالي خود را از زندگي خانوادگي‌تان اعلام كنيد تا ديگران در كلبه محبت شما طمع نكنند. مثلا استفاده از حلقه در فرهنگ عمومي مردم نشان‌دهنده اين است كه اين فرد متاهل و متعهد به زندگي خود بوده و راه را براي نزديك شدن ديگران مسدود مي‌كند. هميشه در صحبت‌ها و گفت‌وگوهايي كه پيش مي‌آيد از همسرتان به احترام و با محبت ياد كنيد. هرچند در ميان مردان صحيح نيست كه عكس همسر خود را در معرض ديد عموم قرار بدهند اما خانم‌ها مي‌توانند عكسي مشترك از خود و همسرشان را در ميز كار خود جاي دهند. صفحه دسك‌تاپ لپ‌تاپ، كامپيوتر يا تلفن همراه شما هم مي‌تواند محل مناسبي براي قرار دادن يك عكس مشترك از شما و همسرتان باشد. آقايان هم در اين موارد مي‌توانند از عكس فرزندانشان استفاده كنند. يكي ديگر از كارهايي كه مي‌تواند براي حفظ حريم خانوادگي شما و عدم‌طمع براي نزديك شدن و صميمي شدن بيش از حد به شما كمك كند آشنا كردن همسرتان با همكارانتان است. شما مي‌توانيد در يك فرصت مناسب همسرتان را با همكارانتان آشنا كنيد. اين كار مي‌تواند در يك جلسه عمومي خانوادگي در محل كار شما، يا در يك مهماني خانوادگي در خانه شما اتفاق بيفتد. همچنين مي‌توانيد از همسرتان بخواهيد كه گاهي اوقات در وقت استراحت يا در پايان كار سري به محل كار شما بزند و با همكارانتان احوالپرسي بكند.

  • خدا را فراموش نكنيد

در لحظات حساس زندگي همواره ياد خداوند و توجه به اينكه خداوند بر اعمال انسان ناظر است مي‌تواند كمك بزرگي باشد. اينكه در هر لحظه و هر حالي خود را در محضر خدا احساس كنيد باعث مي‌شود بتوانيد بهتر با وسوسه‌هاي نفساني مبارزه كنيد و كنترل بيشتري بر رفتار خود داشته باشيد. ارتباط با جنس مخالف هم از آن بزنگاه‌هايي است كه شيطان با هزار وسوسه و توجيه سعي مي‌كند از نقطه ضعف انسان‌ها استفاده كرده و انسان را از مسير تقوا خارج كند. در ميان افراد مختلف گاه توجيه‌هاي مختلفي براي رابطه صميمي با همكاران ديده مي‌شود. بعضي‌ها از دوستي صميمانه و سالم صحبت مي‌كنند. اين دسته از افراد معتقدند رابطه صميمي آنها هيچ ضرري به زندگي زناشويي و خانوادگي آنها نمي‌زند و اساسا آنها همانطور كه با دوستي همجنس رابطه دارند با فردي از جنس مخالف هم مي‌توانند رابطه‌اي سالم داشته باشند. عده ديگري هم براي چنين رابطه‌هايي از واژه‌هايي همچون برادر و خواهري استفاده مي‌كنند و مي‌گويند ما واقعا به يكديگر مثل يك خواهر و برادر علاقه داريم. واقعيت اما چيز ديگري‌است. در پس همه اين توجيه‌ها و استدلال چيدن‌ها حقيقت اين است كه طبيعت زن و مرد نامحرم همچون آتش و پنبه است و به جز ازدواج و محرميت شرعي هر رابطه ديگري در اين ميان بنا به طبيعت نفس انسان‌ها و خصوصيات شخصيتي زن و مرد به سوي رابطه عاطفي و احساسي و سرانجام جسماني كشيده مي‌شود و در مدتي كوتاه نه‌تنها ره توشه ايمان و تقواي آدمي را به باد مي‌دهد بلكه زندگي خانوادگي و موفقيت شغلي و كاري فرد را نيز دچار چالش‌ها و بحران‌هاي سخت و طاقت‌فرسا مي‌كند.

کد خبر 302681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha