همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دانشگاه‌هایی که به جای کارآفرینی صرفاً مدرک تحصیلی صادر می‌کنند را دانشگاه نفتی برشمرد و گفت: دانشگاه نفتی فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه می‌دهد که تصورشان از اشتغال، استخدام دولتی است.

دکتر سورنا ستاری

به گزارش فارس، دكتر سورنا ستاری در بیست‌ویکمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استان‌ها، با اشاره به نقش بنیادهای ملی نخبگان استانی در شناسایی و هدایت استعدادهای برتر و نخبگان هر استان و رفع مشکل کارآفرینی استان‌ها بر مبنای توانمندی این افراد، گفت: فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان دارای دو پایه اساسی توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های سرزمینی و درآمدزا بودن پژوهش‌ها است و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توانمندی‌های نیروی انسانی هر استان محقق می‌شود.

وی نخبگان هر استان را یک فرصت برای رفع مشکلات کشور دانست و ضمن تاکید بر نقش اثرگذار آن‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: هر مشکل در کشور زمینه ایجاد یک اشتغال و کارآفرینی است و با نگرش صحیح و بهره‌گیری از توانمندی تفکر و خلاقیت استانی می‌توانند سرانه GDP کشور را افزایش داده و کشور را در راستای توسعه به جلو برانند.

ستاری، رقم قابل توجه بیکاری فارغ‌التحصیلان استان‌های کشور را از معضلات اقتصاد نفتی دانست و گفت: اقتصاد نفتی همان‌گونه که بر عرصه‌های گوناگون کشور سیطره داشته، بالطبع روی آموزش کشور نیز سایه انداخته و همین امر موجب شده، استعداد و توانمندی جوانی که می‌توانست ضمن ایجاد اشتغال برای خود، کارآفرینی کند، با شیوه آموزش‌ نشات گرفته از فرهنگ نفتی سرکوب شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه دانشگاه نفتی به دانشجوی خود کارآفرینی نمی‌آموزد، بلکه فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه می‌دهد که تصورشان از اشتغال، استخدام دولتی و کارمندی است، از دانشگاه‌هایی که در عوض کارآفرینی، رشد خلاقیت و نوآوری‌های دانشجویان و دانش‌آموزان، صرفا مدرک تحصیلی می‌کنند دانشگاه نفتی نام برد.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، نیروی انسانی خلاق و کارآفرین را ارزشمندترین دارایی هر کشور خواهان توسعه و پیشرفت دانست و ضمن تاکید بر اهمیت‌بخشی به دارایی‌های فکری و مزیت‌های سرزمینی، افزود: فرهنگ مبتنی بر دارایی‌های زیرزمینی موجب شده توجهمان را از روی دارایی‌های روی زمین برداشته و به این‌که دارای بزرگ‌ترین منابع هیدروکربنی دنیا هستیم دل‌خوش باشیم. در حالی‌ که 30 میلیون نفر جوان بین 20 تا 40 سال و رتبه پنجم فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی از ارزش‌هایی هستند که کم‌تر به آن توجه داریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این‌که راه حفظ ماندگاری نخبگان، ارائه پول بلاعوض نیست، اضافه کرد: بعضا افرادی از این پول استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان استحقاق استفاده از آن را ندارند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، شناسایی استعدادها و توانمندسازی آنان را اصلی‌ترین ماموریت بنیادهای نخبگان برشمرد و عنوان کرد: بنیادها قرار نیست کار اداری کنند و برنامه‌ریزی جذب و فراهم‌سازی زمینه برای ایفای نقش اثرگذار استعدادهای برتر و نخبگان مهم‌ترین ماموریت بنیادها است. بنیادها متعلق به به استعدادهای برتر و نخبه‌هاست و خود این افراد هستند که در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

ستاری همچنین درخواست و مطالبه نخبه برای دریافت شغل را یکی از مطالبات ناصحیح ناشی از فرهنگ نفتی دانست و افزود: در چنین فرهنگی، نخبه به جای آن‌که با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌هایی که کشور برای رشد و توانمندی‌اش فراهم کرده، سهم خود را از منابع نفتی طلب می‌کند.

وی افزود: اصلی‌ترین شاخصه نخبه، توانمندی در حل مشکلات زادبوم و کشورش است و مفهوم نخبگی برای کسی از جامعه حق خود را مطالبه می‌کند و در انتظار اشتغال دولتی است، ‌معنا و مفهومی ندارد.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بر بهره‌گیری بنیادهای نخبگان استان‌ها از ظرفیت‌های استانی تاکید کرد و ضمن اشاره به نقش مهم فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی با راه‌اندازی استارت‌آپ‌های استانی افزود: استارت‌آپ‌ها فراتر از یک رویداد فناوری یا کارآفرنی در حقیقت یک حرکت اثرگذار اجتماعی است. استارت‌آپ‌ها ضمن تقویت و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، اشتغال واقعی را در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف می‌کند و کارمندی دولت را برای افراد کارآفرین یک پدیده زشت می‌داند.

ستاری همچنین با اشاره به این‌که بخش عمده بودجه معاونت علمی و فناوری در حوزه حمایت از پژوهش‌های مرز دانش توجه دارد، گفت: بيشترين میزان حمایت از پژوهش و ارائه گرنت‌های پژوهشی در میان نهادهای دولتی از سوی معاونت علمی و فناوری انجام شد و این حمایت‌ها در راستای ساختار فکری که معاونت علمی دنبال می‌کند صورت گرفته است.

کد خبر 302749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha