شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

سکوت مطلق وزارت رفاه دربـاره شـاخـص‌هـای شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها ادامه دارد تا در غیاب آن شایعات جایگزین اخبار رسمی شوند.

یارانه

در تازه‌ترين نمونه ابوالحسن فيروزآبادي، قائم‌مقام وزارت رفاه قطع يارانه شهروندان به‌علت سفرهاي خارجي را تكذيب و يك شايعه دانسته است اما حاضر به اعلام شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها نشده است.مجلس در قانون بودجه سال‌جاري حكم كرده است كه يارانه نقدي شهروندان پردرآمد بر حسب ميزان درآمد و بعد خانوار و محل زندگي قطع شود. همچنين دولت 3‌ماه فرصت داشت آيين‌نامه شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها را تدوين، تصويب و اعلام عمومي كند. هيأت دولت وظيفه يادشده را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي محول كرده است.

فرصت مجلس به دولت براي اجرايي كردن اين بخش از قانون اول تير‌ماه به پايان رسيده است، اما با گذشت 40روز از اين فرصت دولت نه‌تنها اقدام جدي به عمل نياورده است كه حتي حاضر نيست شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها را اعلام كند. از همين رو طي چند‌ماه گذشته كه حدود يك ميليون نفر از چرخه دريافت يارانه حذف شده‌اند، اعتراضات زيادي صورت گرفته كه مي‌گويند يا جزو پردرآمدها نيستند يا دست‌كم اين انتظار را دارند دولت اعلام كند طبق چه شاخصي جزو افراد پردرآمد قرار گرفته‌اند و در نتيجه يارانه آنان قطع شده است.

اگر به شبكه‌هاي اجتماعي سري بزنيم يا اخباري كه مربوط به يارانه‌هاي نقدي است را بررسي كنيم، مي‌توان حجم وسيعي از اعلام نظرهاي مخاطبان را ديد كه خواستار اعلام شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها هستند. تاكنون تعداد زيادي از شهروندان در تماس تلفني با روزنامه همشهري يا از طريق ارسال پيامك به اين روزنامه اعتراض خود را به عملكرد غيرشفاف دولت و وزارت رفاه اعلام كرده‌اند. بالا گرفتن اعتراضات باعث شد تا حدود يك‌ماه پيش علي ربيعي، وزير رفاه از حضور خود در تلويزيون و اعلام شاخص‌هاي شناسايي پردرآمدها خبر بدهد. اما يك‌ماه از اين وعده گذشته و ربيعي در تلويزيون حاضر نشده است.

خبرها حكايت از آن دارد كه وزير رفاه فعلا در كشور آفريقايي زيمبابوه حضور دارد. در غياب وزير رفاه هم ابوالحسن فيروز آبادي، قائم‌مقام وزير رفاه در 2نوبت اطلاعات اندكي را درباره يارانه نقدي پردرآمدها اعلام كرد. فيروز‌آبادي هفته گذشته در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم از حذف يك ميليون نفر از شهروندان از چرخه دريافت يارانه خبر داد. او روز گذشته هم با خبرگزاري ايسنا گفت‌وگويي داشت و با شايعه خواندن سفرهاي خارجي به‌عنوان ملاك حذف يارانه بگيران گفت: در بررسي‌هاي صورت گرفته از تعداد حذف شدگان، يارانه 17هزار نفر مجددا برقرار شد.

ابوالحسن فيروزآبادي با اشاره به سامانه ثبت اعتراض يارانه‌بگيران، گفت: كار بررسي درخواست‌هاي اعتراضي همچنان ادامه دارد و درصورتي كه اعتراض فردي وارد باشد يارانه وي مجدد برقرار خواهد شد. فيروزآبادي همچنين درباره دليل خطاي صورت گرفته در حذف يارانه بگيران، گفت: در بررسي مجدد به اين نتيجه رسيديم كه اين عده نبايد حذف مي‌شدند، لذا يارانه اين خانوارها برقرار شد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا سفرهاي خارجي ملاك حذف يارانه‌بگيران بوده است؟ گفت: اين حرف در حد شايعات است و هنوز به‌طور رسمي اعلام نشده است.

فيروزآبادي همچنين آمار حذف‌شدگان از دريافت يارانه در سال گذشته را 50هزار نفر ذكر كرد و از كاهش ثبت اعتراض‌ها نسبت به حذف يارانه‌ها خبر داد. ايسنا در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: اظهارات فيروزآبادي در حالي است كه پيش‌تر يك مقام آگاه در وزارت تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي در گفت‌وگو با ايسنا از 4عامل درآمد، هزينه، ثروت و دارايي به‌عنوان ملاك‌هاي حذف يارانه بگيران خبر داده و گفته بود كه خودرو جزو هزينه‌ها و منزل جزو دارايي‌هاي فرد به شمار مي‌رود و وزارت رفاه تاكنون كسي را به‌خاطر صاحبخانه بودن از دريافت يارانه حذف نكرده است.

  • فقدان اطلاع‌رساني رسمي

قائم‌مقام وزارت رفاه در حالي از شايعه درباره معيار حذف يارانه پردرآمدها خبر داده كه خود نيز حاضر به اعلام اين شاخص‌ها نيست. هفته گذشته بود كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت با انتقاد از انتشار اخبار و آمارهاي غيررسمي درباره مسائل كشوري از رسانه‌ها خواست اخبار و آمار هر حوزه را از مسئول مربوطه بپرسند.

با اين حال به‌نظر مي‌رسد كه مسئولان مربوطه هم حاضر به پاسخ شفاف درباره مسائل جاري كشوري نيستند و به همين دليل هم موجي از اخبار غيررسمي جايگزين اخبار رسمي شده است. به‌عنوان مثال درباره ملاك‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها تاكنون چند موج خبري ايجاد شده است و فضاي پرابهامي بر كشور سايه افكنده است اما هيچ‌كدام از مقامات دولتي حاضر به اعلام شفاف و كامل خبرها نيستند و به همين دليل هم مشكلات مربوط به اين حوزه هر روز در حال افزايش است. درحالي‌كه دولت طبق قانون بودجه سال 94ملزم به شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدهاست و تا حال حاضر هم كارنامه دولت در اين بخش منتشر نشده است.

کد خبر 302776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha