یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

الهام مرادی: مگر می‌شود در شهر زندگی کرد و استرس نداشت؟ مگر می‌شود ساعت‌ها در ترافیک ماند و استرس نگرفت؟ اضطراب و استرس کم و زیاد دارد اما فراری از آن نیست.

مرهمی برای یک مرض شهری

مي‌توان آن را كنترل كرد، مي‌توان آن را كاهش داد و مي‌توان بر اين درد زندگي شهري مرهمي گذاشت. چطور؟ يك راهش مثلا ورزش‌كردن روزانه است كه متأسفانه گمشده اين روزهاي خيلي از ماست. راه ديگرش قرار دادن برخي از خوراكي‌‌ها در رژيم غذاي روزانه است. معجزه برخي از خوراكي‌‌ها باور نكردني خواهد بود، به شرط اينكه يك‌بار امتحان شود. خيلي‌ها در تجربه‌هايشان گفته‌اند كه با خوردن برخي از خوراكي‌ها، آرامش بيشتري در زندگي پيدا كرده‌اند. شما هم مي‌توانيد اين تجربه را داشته باشيد، به شرط اينكه خوراكي‌هاي اين صفحه را در فهرست خوردني‌هاي روزانه‌تان قرار دهيد.

 

  • ويتامين‌‌ها

براي تعادل فشارخون
اگر به‌دنبال كاهش استرس هستيد بعضي از ويتامين‌‌ها، دشمن اضطراب به شمار مي‌روند. مهم‌ترين آنها هم ويتامينC است. در حقيقت هنگام اضطراب فشار خون شما افزايش مي‌يابد و يكي از خاصيت‌هاي ويتامينC هم متعادل كردن فشار خون است. بعد از اين ويتامين ، ويتامين‌هايE و B در رده‌هاي بعدي كاهش‌دهنده‌هاي استرس قرار دارند. ويتامينE مي‌تواند به‌راحتي سيستم ايمني بدن را تقويت كند و مهم‌ترين خاصيت ويتامين‌‌هاي گروهB هم اين است كه مي‌توانند بدن شما را بعد از تحمل شرايط سخت، به حالت آرامش قبلي برگردانند. خب، حالاكدام خوراكي‌ها سرشار از اين ويتامين ‌ها هستند و مي‌توان روي آنها براي كاهش استرس حساب كرد؟ آنهايي كه ميوه‌خور هستند خوب مي‌دانند كه مركبات و مخصوصا پرتقال سرشار از ويتامينC است. حتي قرص‌هاي مكمل اين ويتامين هم براي كاهش استرس بسيار مؤثرند. ويتامين‌هاي E و B هم در كوچولوهاي دوست‌داشتني يا همان آجيل‌هاي مقوي مثل بادام، پسته و گردو پيدا مي‌شوند. اگر اهل سبزي خوردن هستيد كمتر استرس خواهيد گرفت، چون سبزي‌ها هم سرشار از ويتامين‌‌هاي مختلف و ازجمله اين ۳ ويتامين مهم هستند.

  • كلسيم و منيزيم

كمبودهاي بدن پراسترس‌ها
فقر كلسيم و منيزيم در بدن افراد پراسترس، يكي از ويژگي‌هاي آنهاست. براي اينكه به نقش منيزيم در كنترل استرس پي ببريد بايد هورموني به نام كورتيزول را بشناسيد. بد نيست بدانيد كه اين هورمون يكي از هورمون‌هاي بدن است كه توسط غدد فوق كليه ترشح مي‌شود. ميزان كورتيزول در وضعيت استرس بدن آنقدر تأثيرگذار است كه حتي به آن هورمون استرس هم گفته مي‌شود. درحقيقت وقتي شما اضطراب پيدا مي‌كنيد اين هورمون بدن شما به‌شدت افزايش مي‌يابد و يك ماده غذايي كه حاوي منيزيم باشد مي‌تواند آن را به تعادل برساند. حالا كدام مواد غذايي سرشار از منيزيم هستند؟ اسفناج براي شما مثل معدن منيزيم خواهد بود. خوراكي‌هاي خوشمزه ديگري مثل برگه زردآلو هم همين خاصيت را دارند. درباره كلسيم هم بايد بگوييم كه به‌طور كلي اين ماده يك مسكن طبيعي به شمار مي‌رود و آرامش را برايتان به ارمغان مي‌آورد. حتما مي‌دانيد كه شير سرشار از كلسيم است، خشكبار هم همينطور. محصولات لبني، تخم‌مرغ و سويا هم منابع غني‌اي از كلسيم هستند. اگر اينها را در برنامه غذايي روزانه‌تان قرار دهيد، هم از بيماري‌‌هايي مثل پوكي استخوان پيشگيري مي‌كنيد و هم كمتر دچار استرس و اضطراب خواهيد شد.

  • كربوهيدرات‌

استرس در كنترل شماست
قبل از اينكه با نقش كربوهيدرات‌ها در كنترل استرس آشنا شويد بايد ماده‌اي شيميايي در بدن به نام سروتونين را بشناسيد. خيلي ساده و به دور از اصطلاحات پزشكي بايد گفت كه سروتونين يك انتقال‌دهنده عصبي است، بنابراين كمك به فرستادن پيام از يك ناحيه مغز به ناحيه ديگر را اين ماده شيميايي انجام مي‌دهد. كاهش سروتونين در بدن، يكي از دلايل اصلي اضطراب و استرس است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. البته كم‌بودن اين ماده شيميايي در بدن تأثيرات ديگري هم روي اخلاق شما خواهد داشت و مثلا مي‌تواند شما را افسرده يا خشمگين كند. بهترين ماده‌اي كه در بدن توليد سروتونين مي‌كند، كربوهيدرات‌هاست. خب، حالا كربوهيدرات را با مصرف چه موادي جذب بدنمان كنيم؟ سيب‌زميني، پر از كربوهيدرات است، شيريني‌ها هم همينطور. يادتان باشد كه كربوهيدرات‌ها به ۲ دسته ساده و مركب تقسيم مي‌شوند؛ مركب آنها بهتر است چون با سرعت بيشتري هضم مي‌شوند. نوع مركب در حبوباب، غلات سبوس‌دار، نان، ماكاروني و جو وجود دارد. البته كربوهيدرات‌هاي ساده توسط پزشكان توصيه نمي‌شوند چون عوارض ديگري مثل چاقي به‌دنبال دارند. معروف‌ترين كربوهيدرات‌هاي ساده، قند و نوشابه هستند.

  • ورزش

استرس را به فراموشي بسپاريد
يكي از مهم‌ترين راه‌هاي كاهش استرس بدن، بدون استفاده از مواد غذايي، ورزش كردن است. شما وقتي اضطراب پيدا مي‌كنيد درحقيقت روي يكسري مسائل استرس‌زا تمركز كرده‌ايد و ورزش و تحرك مي‌تواند اين تمركز شما را به هم بريزد و استرس‌تان را به‌طور قابل ملاحظه‌اي كاهش دهد. فقط يادتان باشد كه نبايد سراغ ورزش‌هاي سخت و سنگين برويد و يك پياده‌روي ساده و ورزش‌هايي مثل شنا مي‌تواند اضطراب را از شما دور كند. ورزش‌هايي ازجمله پياده‌روي، دو و شنا به اين دليل پيشنهاد مي‌شوند كه خون‌رساني را به اعضاي بدن بهتر انجام مي‌دهند و در واقع بدن آرامش پيدا مي‌كند. با خونرساني بيشتر به مغز، سيستم عصبي هم تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد و در اين حالت استرس هم كاهش پيدا مي‌كند. تحقيقات پزشكان نشان داده كه افرادي كه در طول روز، ۱۵ تا ۲۰دقيقه ورزش مي‌كنند آدم‌هاي بسيار آرام‌تر و كم‌استرس‌دارتري نسبت به ديگران هستند. هنگام ورزش خونرساني به بدن و مخصوصا مغز بهتر صورت مي‌گيرد و همين باعث آرامش بيشتر شما مي‌شود. بگذريم از اين نكته كه ورزش كردن، فوايد ديگري هم براي بدن و سلامتي شما دارد كه نبايد از كنارش به‌راحتي گذشت.

  • با استرس مبارزه كنيد

اينطور نيست كه با گرفتن استرس، كمي احساسات معمولي‌تان را از دست بدهيد و مضطرب شويد و دوباره به حالت عادي برگرديد. استرس، عواقب ديگري هم برايتان به‌دنبال دارد كه در اين بخش مي‌توانيد با آنها آشنا شويد.
سردرد، ناراحتي معده و مشكل در خوابيدن، نخستين ارمغان‌ استرس و اضطراب زياد براي شماست.
سيستم ايمني بدن شما، بسيار تحت‌تأثير استرس است و نسبت معكوس با آن دارد؛ يعني با افزايش اضطراب در شما، ايمني بدن‌تان كاهش مي‌يابد و احتمال مبتلاشدن به بيماري‌هاي مختلف در شما بيشتر خواهد شد.
استرس براي بيماران حكم سم را دارد، براي همين هم پزشكان هميشه توصيه مي‌كنند كه بيمار بايد در يك محيط بدون استرس استراحت كند. اگر شما هم‌اكنون به بيماري يا مشكلي مبتلا هستيد به‌طور حتم استرس آن را بدتر مي‌كند.
برخي پزشكان مي‌گويند كه استرس حتي مي‌تواند شما را حساس، ناراحت يا حتي افسرده كند.
شايد شنيده‌ايد كه چاقي يك نفر بر اثر استرس است. اين حرف هم از نظر پزشكان تأييد شده چون بيماري‌هايي از قبيل فشارخون بالا و بيماري‌هاي قلبي و خود چاقي يا ديابت مي‌توانند بر اثر استرس به‌وجود بيايند.
يادتان باشد كه استرس هميشه هم بد نيست و گاهي باعث مي‌شود كه شما واكنش سريعي به حوادث اطرافتان نشان دهيد. يعني چه؟ يعني مثلا استرسي كه به‌دليل وقوع زلزله در شما ايجاد مي‌شود باعث آزادشدن هورمون‌هايي در بدن مي‌شود كه افزايش ضربان قلب، محكم شدن ماهيچه‌ها، عرق كردن و افزايش سطح هوشياري را در پي دارد و اينها درنهايت باعث واكنش سريع‌تر ما خواهد شد.
فقط خوراكي‌ها و ورزش باعث كاهش استرس نمي‌شوند بلكه شما مي‌توانيد با انجام كارهاي مورد علاقه‌تان مثل خواندن كتاب از اضطراب خود كم كنيد. يادتان باشد كه بي‌خوابي يا كم‌خوابي هم از عواملي هستند كه به‌شدت استرس شما را افزايش خواهند داد.

 

  • امگا ۳ فراموش نشود

چقدر اهل خوردن ماهي و ميگو هستيد؟ اگر خيلي سراغ اين نوع مواد غذايي نمي‌رويد، احتمال اينكه آدم استرسي‌اي باشيد زياد است. امگا۳ هم جزو موادي است كه مي‌تواند روي عملكرد سروتونين مغز تأثير بگذارد. مي‌توان گفت كه حتي در برخي افراد ميزان كم سروتونين با كمبود امگا 3 در ارتباط است. ماهي و همه موادي كه به داشتن امگا۳ معروفند در جلوگيري از افزايش اين هورمون استرس بسيار تأثيرگذارند، پس آنها را هم در برنامه غذايي هفتگي‌تان حتما قرار دهيد. به غير از ماهي‌ها، در گياهان نيز روغن‌هاي سويا، آفتابگردان، دانه كتان و گردو، فندق و كنجد حاوي امگا 3هستند. علاوه بر اين، مواد غذايي غني‌شده با امگا 3مانند برخي از نان‌ها، آبميوه‌ها، روغن‌ها و تخم‌مرغ توسط متخصصان تغذيه توصيه شده است.

کد خبر 302815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha