رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درتشریح دلایل نزول بورس پس از مذاکرات هسته‌ای گفت:برگزاری اغلب مجامع عمومی سالانه در روز‌های آخر تیر ماه، پرداخت سود‌های ۲۷درصدی از سوی بانک‌ها و همچنین سکوت سهامداران حقوقی ازجمله دلایل نزول بورس پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین بوده است.

بورس

به گزارش همشهري، در شرايطي كه علامت سؤال بزرگي بر فراز بورس درباره نزول‌ شاخص‌ها پس از پايان مذاكرات هسته‌اي وجود دارد، ديروز محمد فطانت، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستين نشست خبري سال‌جاري، برخي عوامل نزول بورس را بر‌شمرد و در عين حال آشكارا به سيستم بانكي به‌دليل پرداخت سود‌هاي27درصدي به سپرده‌گذاران تاخت.او يكي از دلايل نزول بورس را پرداخت سود بدون ريسك از سوي نظام بانكي دانست و در عين حال رفتار حقوقي‌ها را بعد از پايان مذاكرات وين مبتني بر سكوت و كم‌‌بنيه دانست.

محمد فطانت در پاسخ به اين پرسش كه چرا بورس تهران پس از انجام مذاكرات هسته‌اي مدام در حال كاهش بوده است درحالي‌كه پيش از آن به سرمايه‌گذاران وعده صعود شاخص پس از پايان مذاكرات داده مي‌شد و حتي وزير اقتصاد مردم را به سرمايه‌گذاري در بورس تشويق مي‌كرد، گفت:يكي از دلايل نزول بورس برگزاري مجامع عمومي شركت‌ها در تيرماه بود. در 4‌ماه نخست امسال 363مجمع عمومي برگزار شد كه از اين تعداد 210مجمع معادل 58درصد آن در تيرماه برگزار شد و از اين تعداد نيز 169مجمع در هفته آخر تيرماه برگزار شد.

او با بيان اينكه اين موضوع به نزول بورس منجر شده است افزود: فشار بانك مركزي به بانك‌ها براي كاهش مطالبات مشكوك‌الوصول به كاهش سود تقسيم شده بانك‌ها منجر شد و اين موضوع نيز اثرش را بر شاخص نشان داد.او با اشاره به اينكه بانك‌ها 13درصد از مجموع كل بازار سهام را در اختيار دارند تأكيد كرد:مقدار سود قابل تقسيم بانك‌ها از8هزار ميليارد تومان در سال مالي جاري به 600ميليارد تومان كاهش يافت.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تأكيد كرد:از سوي ديگر شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات معدني با مشكلاتي چون كاهش قيمت گندله و سنگ آهن روبه‌رو بودند در عين حال مجامع برخي پالايشگاه‌ها نيز در زمان مقرر برگزار نشد. همه اين موضوعات در كنار بروزمسائلي ناشي از ارائه اطلاعات برخي دستگاه‌ها در خصوص نفت خام‌و ميعانات گازي موجب انتشار خبرهاي متناقضي در بورس پس از پايان مذاكرات هسته‌اي وين و ايجاد شوك منفي در بازار سهام شد.

  • انتقاد از نظام بانكي

او در بخش‌ديگري ازصحبت‌هايش با انتقاد شديد از نظام بانكي اعلام‌كرد:با توجه به ركود در ساير بازارها ‌درحال حاضر تنها بخشي كه سود مناسبي توليد مي‌كند نظام بانكي است و اين موضوع بسيار جاي تعجب دارد.فطانت افزود:پرسش من اين است كه در شرايطي كه در بخش واقعي اقتصاد نمي‌توان سود مناسبي توليد كرد، چطور نظام بانكي 27درصد سود توليد مي‌كند؟ بسياري از بانك‌ها قوانين مصوب را در مورد پرداخت سود رعايت نمي‌كنند و اين موضوع منجر به جذب نقدينگي به سمت بانك‌ها شده است.

او با اشاره به اينكه اجراي روش‌هاي پرداخت سود منجر به كوچ پول به سمت بانك‌ها شده است، اضافه كرد:در حال حاضر نسبت قيمت به درآمد بورس 5.5 مرتبه است كه اين به‌معناي بازده 20درصدي بورس تهران است. در چنين شرايطي طبيعتا دريافت سود 20درصدي بدون ريسك بهتر از دريافت سود 20درصدي با ريسك است بنابر‌اين سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هايشان را وارد نظام بانكي كنند كه سود بدون ريسك دريافت كنند تا اينكه سود 20درصدي بورس را با تحمل ريسك زياد‌تر به‌دست آورند.

  • گلايه از حقوقي‌ها

رئيس سازمان بورس در ادامه با گلايه از رفتار حقوقي‌ها پس از انجام مذاكرات هسته‌اي گفت: ميزان فروش خالص سهام از سوي سهامداران حقوقي قبل از اتمام دور پاياني مذاكرات هسته‌اي 480ميليارد تومان بود. بعد از پايان مذاكرات سهامداران حقوقي رقمي را جايگزين اين رقم نكردند و اين باعث شد بخش زيادي از سهام توسط سهامداران حقيقي خريداري شود. او به‌طور تلويحي از رفتار سهامداران حقوقي‌گلايه كرد و گفت:رفتار حقوقي‌ها بعد از توافق كم‌بنيه و عمدتا مبتني بر سكوت بود بر اين اساس بار اصلي در اين مقطع بر دوش سهامداران حقيقي قرار گرفت.

  • نمايشگاه برگزار نمي‌كنيم

فطانت‌ در پاسخ به اين پرسش كه چرا امسال نمايشگاه بورس، بانك و بيمه برگزار نمي‌شود گفت:برگزاري نمايشگاه بورس وظيفه سازمان بورس نيست و بايد اين كار به كانون‌ها نظير كانون‌كارگزاران وكانون نهاد‌هاي سرمايه‌گذاري واگذار شود.رئيس سازمان بورس افزود: در اين زمينه صحبت‌هاي مفصلي انجام شده است و اميدواريم با انتقال توليت نمايشگاه به اهالي بازار بتوانيم شاهد برگزاري نمايشگاه با وضع مناسب‌تري باشيم.

او اشاره‌اي به اينكه اين مذاكرات با چه گروهي در جريان است نكرد و افزود: برنامه ما اين است كه برگزاري نمايشگاه همزمان با برگزاري يك همايش بين‌المللي باشد.رئيس سازمان بورس به اين پرسش كه اين همايش بين‌المللي در چه تاريخي برگزار خواهد شد پاسخ نداد.

  • شبه‌دولتي‌ها هرچه سريع‌تر اطلاعات بدهند

رئيس سازمان بورس درباره اجراي اصلاحيه بند 6قانون اصل 44 كه در مورد ارائه گزارش از سوي شركت‌هاي شبه‌دولتي است گفت: ما مكاتبات زيادي را براي دريافت گزارش از شركت‌ها و نهاد‌هايي كه مشمول اين بند از اصلاحيه قانون اصل 44هستند آغاز كرده‌ايم اما متأسفانه تاكنون هيچ شركت و نهادي در اين زمينه اطلاعاتي ارائه نكرده است.او با اشاره به اينكه فقط برخي از شركت‌ها به نامه‌هاي ارسال شده پاسخ داده‌اند افزود:

با توجه به اينكه مجلس شوراي اسلامي درصدد است گزارش جامعي در اين خصوص در صحن علني مجلس ارائه كند ما از همه شركت‌هاي شبه‌دولتي مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر نسبت به ارسال گزارش‌هاي خود اقدام‌ و اطلاعات مورد نظر عملكردشان را به سازمان بورس ارائه كنند.از او پرسيديم آيا تعداد شركت‌ها و نهاد‌هايي كه مطابق اين بند بايد گزارش بدهند مشخص است؟ فطانت توضيح داد: تعداد اين شركت‌ها مشخص نيست اما عناوين گروه‌هاي اين شركت‌ها در قانون مشخص شده است. فعلا ضمانت اجرايي و قانوني براي اجراي اين اصلاحيه وجود ندارد و همين موضوع باعث شده است كه اين كار با سختي‌هاي زيادي همراه شود.

کد خبر 302878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha