محمد امین خرمی: بحران پناهجویانی که در ماه‌های اخیر تلاش داشتند با عبور از دریای مدیترانه خود را از غرب آسیا و شمال آفریقا به خاک اروپا برسانند، اکنون به کیلومترها آن طرف تر، به ساحل دریای سیاه کشیده شده است.

پناهجو

نزديك به 5هزار پناهجوي آفريقايي تباري كه خود را به بندر كاله در شمال فرانسه و در حاشيه درياي سياه رسانده‌اند، طي يك هفته گذشته در چند نوبت تلاش كردند وارد تونل مانش (كانال مانش) شوند تا با عبور از آن خود را به انگليس برسانند؛ اقدامي كه با دخالت نيروهاي امنيتي و پليس فرانسه روبه‌رو شده است.

جمعه شب حدود 300نفر از پناهجويان تلاش كردند با ورود به محوطه مسافران و گمرك تونل مانش، وارد اين تونل شوند كه نيروهاي پليس ضد‌شورش مانع آنها شدند. هفته گذشته اما طي چند شب پياپي مهاجران در گروه‌هاي 2هزار نفري و هزار و 500نفري تلاش كردند وارد تونل شوند.

در اين اقدام مهاجران، يك نفر از آنان هم جان خود را از دست داد تا تعداد تلفات اقدام پناهجويان براي عبور از تونل مانش طي يك‌ماه گذشته به 9نفر برسد. تونل كانال، تونلي 50كيلومتري است كه زير بستر درياي مانش حفر شده و كاله در فرانسه را به شهر كنت در انگليس متصل مي‌كند. اين تونل داراي 2خط ريلي و يك تونل جانبي براي عبور كاميون و خودروست. طي هفته اخير تردد در اين مسير مهم مختل شده است. در حال حاضر 600نيروي پليس ضد‌شورش فرانسه براي كمك به نيروهاي پليس محلي در شهر كاله در اطراف دهانه تونل مستقر شده‌اند.

  • اقدام شديد عليه پناهجويان

وزراي كشور فرانسه و انگليس در مقاله‌اي مشترك كه ديروز در روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن منتشر شد، بحران پناهجويان در كاله را يك «بحران جهاني» خواندند. اين دو وزير در انتقاد از روند فعلي نوشتند «بايد به مهاجران فهماند كه خيابان‌هاي ما با طلا فرش نشده است.» انگليس شايد به اين دليل به‌عنوان يكي از مقاصد مطلوب براي پناهجويان به شمار مي‌رود كه از زماني كه آنها وارد اين كشور مي‌شوند و درخواست پناهندگي مي‌كنند، سرپناهي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد و يك مقرري 100دلاري در هفته به آنها پرداخت مي‌شود. طبق قانون انگليس، درصورتي كه پرونده پناهندگي اين افراد رد شود، مقرري آنها هم قطع خواهد شد اما پناهجوياني كه با خانواده وارد انگليس شده‌اند از اين قاعده مستثني هستند.

سخنگوي دفتر ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس نيز ديروز اعلام كرد، كامرون خواستار «اقدامات شديدتر براي مقابله با پناهجويان در نقاط مرزي» است. به گفته مقام‌هاي اين كشور، طي هفته اخير حدود 150نفر از اين افراد موفق شده‌اند به هر ترتيب از تونل مانش عبور كنند و خود را به خاك انگليس برسانند.

انگليس اعلام كرده است بودجه‌اي 11ميليون دلاري براي تقويت امكانات امنيتي محوطه تونل كانال در فرانسه اختصاص داده است. 2كشور همچنين برسر تشديد اقدامات امنيتي شامل نصب فنس‌هاي جديد و دوربين‌هاي مداربسته بيشتر توافق كرده‌اند. كامرون هفته گذشته در سخنان تندي قول داد پناهجويان غيرقانوني را از انگليس بيرون كند. او بحران اخير را متوجه «گله‌اي از آدم‌ها» دانست كه از شمال آفريقا فرار كرده‌اند تا خود را به انگليس برسانند. استفاده از اين عبارت توسط كامرون با انتقاد برخي چهره‌ها و رسانه‌هاي انگليس مواجه شده است. كليساي انگليس در اقدامي كم‌سابقه وارد موضوع پناهجويان شد و كامرون را به‌شدت مورد سرزنش قرار داد. اسقف «دوور» كه به نمايندگي از كليساي انگليس صحبت مي‌كرد، كامرون را متهم كرد كه انسانيت را فراموش كرده است. او از رسانه‌هايي كه عليه مهاجران «سم پراكني» مي‌كنند نيز انتقاد كرد.

  • 185هزار پناهجو در اروپا

بحران پناهجويان اروپا موضوع تازه‌اي نيست؛ از ابتداي سال‌جاري ميلادي يعني طي 7‌ماه گذشته نزديك به 185هزار نفر كه بيشترشان آفريقايي و سوري هستند، موفق شده‌اند از ميان امواج مديترانه عبور كنند و خود را به خاك اروپا برسانند. اكثر اين افراد از طريق خاك يونان و ايتاليا وارد اروپا مي‌شوند. سال‌جاري يكي از مرگ آورترين سال‌ها براي پناهجويان هم بوده است. طي 7ماه، نزديك به هزار و 800نفر از پناهجويان جان خود را در عبور از مديترانه از دست داده‌اند.

کد خبر 302886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha