وزیر رفاه از حذف ۲ میلیون نفر یارانه بگیران تا پایان مرداد‌ماه خبر داده و همزمان هم رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده که این سازمان آماده است اطلاعات مالیاتی مؤدیان را برای شناسایی پردرآمدها در اختیار مقامات مربوطه قرار دهد.

دولت باید در سال جاری یارانه ۶ میلیون نفر را قطع کند.

سخنان وزير رفاه و رئيس سازمان مالياتي پس از آن بيان شده كه چند روز پيش ابوالحسن فيروزآبادي، قائم‌مقام وزارت رفاه گفته بود در طول سال‌جاري يك ميليون نفر از يارانه بگيران پردرآمد حذف شده‌اند. به اين ترتيب طي‌ماه مرداد هم دست‌كم يك ميليون نفر ديگر از دريافت يارانه كنار گذاشته مي‌شوند. طبق قانون بودجه سال‌جاري دولت موظف است شهروندان پردرآمد را حسب ميزان درآمد، بعد خانوار و محل زندگي شناسايي و يارانه آنها را قطع كند.

همچنين دولت موظف بود آيين‌نامه مربوطه را تا پايان خرداد‌ماه نهايي كرده و اعلام عمومي كند. با اين حال آيين‌نامه يادشده هنوز اعلام رسمي نشده و برخي خبرهاي غيررسمي حاكي است كه دولت سفرهاي خارجي، خودروهاي لوكس و ميزان درآمد را ملاك شناسايي پردرآمدها قرار داده است. البته در طول ماه‌هاي گذشته تعداد زيادي از شهروندان به قطع يارانه نقدي خود اعتراض داشته و گفته‌اند كه جزو افراد پردرآمد نيستند. برخي هم از اينكه ملاك اينكه چگونه در شمار شهروندان پردرآمد قرار گرفته‌اند و اطلاعي از چند و چون حذف‌شدنشان از دريافت يارانه ندارند، معترض بوده و خواستار اطلاع‌رساني شفاف از سوي مقامات دولت شده‌اند.

پيرو اين اعتراضات بود كه علي ربيعي، وزير رفاه قول داد در يك برنامه تلويويزني پاسخگوي موارد يادشده باشد. با اين حال ربيعي تاكنون به تلويزيون نيامده و ابهامات درباره نحوه شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها ادامه دارد. روز گذشته هم فرصتي شد تا ربيعي به بخشي از اين ابهامات پاسخ دهد هر چند باز هم شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها اعلام نشد. علي ربيعي ديروز در مراسم توديع محمدرضا موالي‌زاده، معاون سابق و معارفه محمدمهدي حيدريان، معاون جديد فرهنگي اين وزارتخانه، گفت:

با حذفياتي كه در اين‌ماه صورت مي‌گيرد تعداد حذف‌شدگان يارانه به 2 ميليون نفر مي‌رسد كه اين تعداد آرام و بدون تنش حذف شده‌اند؛ البته در اين مسير اعتراضاتي هم وجود دارد كه به آنها رسيدگي خواهد شد. وي انتقادي هم به عمل آورد و گفت: متأسفانه فرهنگ غلطي وجود دارد كه برخي يارانه را پول امام زمان(عج) فرض كرده و فراموش كرده‌اند يارانه براي نيازمندان است. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادامه با تأكيد بر آنكه در پرداخت يارانه‌ها بايد به سمت اجراي قانون و واقعي‌شدن آن پيش برويم، گفت: يارانه‌ها بايد به سمت افراد بازمانده از تحصيل، داراي سوءتغذيه، مناطق محروم، كمتر برخوردار، نيازمند و... سرازير شود.

  • اعلام آمادگي سازمان مالياتي

البته اين تمام اتفاقات مربوط به حوزه يارانه‌ها نبود. روز گذشته علي عسكري، رئيس سازمان مالياتي در يك نشست خبري در مورد همكاري سازمان امور مالياتي با دولت براي حذف يارانه پردرآمد‌ها اظهار كرد: دولت براي برخي وظايف خود نياز به اطلاعاتي دارد كه اين امر هم طبيعي و هم تكليف قانوني است. هدفمندي يارانه‌ها نيز قرار است به‌گونه‌اي انجام شود كه يارانه به افراد نيازمند برسد و افرادي كه نياز به دريافت آن ندارند حذف شوند. عسكري افزود: دولت در گذشته اين قانون را به اين شكل اجرا نكرده است و اگر بخواهد حكم را اجرا كند بايد افرادي را كه نيازي به دريافت يارانه ندارند حذف كند، اما تا به حال براي اين امر از سازمان امور مالياتي اطلاعاتي درخواست نكرده است.

وي با تأكيد بر اينكه تا به حال فرايند حذف يارانه پردرآمد‌ها براساس اطلاعات ثبت شده در پايگاه هدفمندي صورت گرفته است، گفت: اگر زماني براي فرايند يارانه پردرآمد‌ها نيازي به اطلاعات سازمان امور مالياتي باشد طبق قانون آن را در اختيار مسئولان قرار خواهيم داد، اما من هيچ‌يك از اطلاعات مؤديان را به هيچ وجه به فردي خارج از حيطه مسئولان مربوطه نخواهم داد. رئيس سازمان امور مالياتي افزود: اين امر بستگي به تصميم دولت در فرايند حذف دارد ولي من در كميته مربوط به اين امر نيستم و تا به حال نظري از من گرفته نشده است.

  • يارانه 10ميليون نفر قطع مي‌شود؟

وزير نفت شنبه شب در يك برنامه تلويزيوني به موضوع يارانه نقدي اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون روزانه صنعت نفت بابت يارانه‌هاي نقدي ٩٠ ميليارد تومان پول به خزانه واريز مي‌كند. تقريبا همه كساني كه يارانه آنها از سوي دوستان ما حذف شده اعتراض كرده‌اند. به گفته مسئولان دولتي در انتخاب ١٠ ميليون نفر پر درآمد ممكن است ١٠ تا ١٥ درصد خطا صورت بپذيرد، پذيرش اين موضوع براي آقاي رئيس‌جمهور بسيار سخت است.

کد خبر 302887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha