دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

تغذیه با شیر مادر از مهم‌ترین نکاتی است که در سلامت آینده نوزاد نقش اساسی دارد.

نوزاد

براساس يافته‌هاي علمي، كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي‌‌شوند در بزرگسالي كمتر به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سكته‌هاي قلبي و مغزي و سرطان مبتلا مي‌شوند. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير ميزان تغذيه نوزادان با شير مادر كم شده و شيرخشك جايگزين شير مادر شده است. تبليغات وسيع كارخانه‌هاي توليد شيرخشك به‌گونه‌اي است كه صداي وزير پيشين بهداشت را درآورده است. به‌گزارش همشهري، عليرضا مرندي در همايش تغذيه با شير مادر با انتقاد از اطلاعات غلطي كه كارخانه‌هاي شيرخشك‌سازي‌ به مردم مي‌دهند، گفت: اين كارخانه‌ها پزشكان ما را با هزينه خودشان به مسافرت مي‌برند و به نوعي شست‌‌وشوي مغزي مي‌دهند و همه اين كارها غيرقانوني است و حتي برخي ديدگاه‌هاي غلط را در بين مادران رواج مي‌دهند مثلا عنوان مي‌كنند نوزادي كه زردي دارد بايد تغذيه با شير مادرش قطع شود كه اين ديدگاه كاملا غلط است.

وزير پيشين بهداشت با گلايه از اطلاعات غلط كارخانجات شيرخشك‌سازي كه به مردم ارائه مي‌شود به يكي ديگر از اين ديدگاه‌هاي غلط اشاره كرد و گفت: جديدا نيز عنوان كردند اگر فرزندي گريه كند بايد شير مادرش قطع شود درحالي‌كه اين مورد نيز غلط است.

وي در ادامه با انتقاد از افزايش سزارين‌ها كه با بي‌رحمي به مادران القا شده است، گفت: اگر سزارين خوب بود غربي‌ها پيشتاز مي‌شدند درحالي‌كه ايران بدترين وضعيت سزارين را در دنيا دارد و از آن بدتر متخصصان ما هستند كه زودتر از موعد نوزادان را سزارين مي‌كنند كه اين باعث مي‌شود نوزادان دچار مشكل تنفسي شوند.

مرندي علت افزايش تخت‌هاي NICU را در بخش‌هاي نوزادان بيمارستان‌ها افزايش سزارين‌ها و تولد نوزادان نارس عنوان كرد و افزود: اين كار متخصصان، هزينه‌ها و مشكلات رواني بسياري براي مادران ايجاد مي‌كند كه متأسفانه وزارت بهداشت نيز به‌خاطر برخي مسائل مالي پزشكان به‌درستي براي رفع اين مشكل اقدام نمي‌كند. مرندي با گلايه‌اي ديگر نسبت به برخي‌ها كه كلي سر و دست مي‌شكنند تا داروهاي 250ميليون توماني سرطان وارد كشور شود خاطرنشان كرد: امروزه ما شاهديم كه كارخانجات شيرخشك‌سازي ميلياردها تومان درآمد دارند و حتي حاضرند مدتي شيرخشك را مجاني توزيع كنند.

  • افزايش تغذيه با شير مادر

علي‌اكبر سياري، معاون بهداشت وزير بهداشت نيز در اين همايش گفت:‌آمار تغذيه نوزادان از 51درصد به 55درصد رسيده است. نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند، كمتر به بيماري‌هاي تنفسي، گوش درد، اسهال و ديابت مبتلا و از بهره هوشي بالاتري برخوردار مي‌شوند. همچنين ميزان بروز بيماري‌هاي غيرواگير در اين كودكان در سنين بزرگسالي به‌شدت كاهش مي‌يابد و با توجه به اينكه سالانه 36ميليون نفر در دنيا بر اثر بيماري‌هاي غيرواگير جان مي‌بازند كه 18.5ميليون نفر آنها به بيماري‌هاي قلبي مبتلا هستند، اهميت تغذيه با شير مادر در كاهش اين بيماري‌ها مشخص مي‌شود.

به‌گزارش همشهري، سياري با اشاره به اينكه تغذيه با شير مادر فقط براي نوزادان مفيد نيست، گفت:‌ تغذيه با شير مادر براي مادران نيز مزاياي زيادي دارد و تحقيقات نشان داده كه ميزان پوكي استخوان در زناني كه كودكان را با شير خود تغذيه كرده‌اند به‌شدت كاهش مي‌يابد و ميزان سرطان رحم و پستان نيز در اين زنان كمتر است.

  • تأثير شيرخشك د ر ابتلا به بيماري

به‌گفته معاون وزير بهداشت هم‌اكنون 10ميليون ايراني دچار فشار خون هستند درحالي‌كه تغذيه با شير مادر از فشارخون در سن بالا مي‌كاهد و همچنين باعث كاهش قندخون و ديابت در بزرگسالي مي‌شود؛ درحالي‌كه بيش از 7درصد افراد بالاي 30سال كشورمان قندخون دارند و 5ميليون نفر نيز در ايران دچار ديابت هستند. به‌گفته سياري كساني كه با شير مادر تغذيه كرده‌اند در بزرگسالي تعامل اجتماعي بهتري خواهند داشت و بهتر درس مي‌خوانند. وي در مورد تغذيه با شيرخشك نيز گفت: دستورالعمل شيرخشك براي كساني كه نمي‌توانند شير خود را به كودكان بدهند در حال اجراست، در برخي مناطق شهري و روستاها به اين منظور كوپن داده مي‌شود، اما در مجموع، بخش عظيمي از افراد مخصوصا كارمندان خودشان تصميم مي‌گيرند كه كودكان را با شيرخشك سير كنند. شيرخشك بر 3دسته تقسيم مي‌شود كه دسته اول، بر پايه شير گاو، دسته دوم، بر پايه منابع گياهي و دسته سوم، برپايه منابع مخصوص استوار است. وي با بيان اينكه به‌جز شيرخشك‌هاي مخصوص، بقيه شيرخشك‌ها در كشور توليد مي‌شود، گفت: برخي كودكان به‌علت حساسيت‌هايي كه به شير و پروتئين موجود در آن دارند، بايد از شيرخشك مخصوص استفاده كنند كه در اين زمينه نيز دولت به خانواده‌ها يارانه اختصاص مي‌دهد. برخي كودكان كه با شير مادر تغذيه نشده‌اند، در ادامه زندگي به گندم حساسيت پيدا مي‌كنند و نمي‌توانند غذاهايي كه از گندم تشكيل‌شده را مصرف كنند.

کد خبر 302909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha