بر اساس جزئیاتی که از مذاکرات وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفر لوران فابیوس به تهران، منتشر شده، توافقاتی در راه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور با طرف فرانسوی صورت گرفته است.

وزير خارجه فرانسه و وزير راه و شهرسازي كشورمان در مذاكره با يكديگر توافق كردند كه كارگروه‌هاي مشترك برنامه‌ها و زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي را نهايي كنند و وزير راه و شهرسازي در عين آمادگي همكاري با فرانسوي‌ها از مذاكره با شركت زيمنس آلمان براي نوسازي ناوگان ريلي و شركت بوئينگ در حوزه ناوگان هوايي خبر داد. در همين زمينه، سرپرست سازمان هواپيمايي نيز از خريد سالانه 80تا 90هواپيماي مسافري در ايرباس و بوئينگ خبر داد.

وزير راه و شهرسازي كشورمان در ديدار با فابيوس گفته است: در زمينه ساخت فرودگاه، شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با 2500هكتار وسعت تجاري و منطقه آزاد تجاري در دست اجراست كه از شركت‌هاي فرانسوي براي حضور در اين پروژه دعوت مي‌كنيم. همچنين سيستم رادار هوايي ايران در دست بازسازي قرار دارد. وي ادامه داد: از امن‌ترين كريدور هوايي منطقه در ايران روزانه 1500پرواز عبور مي‌كند كه ارزان‌ترين مسير شمال به جنوب و شرق به غرب است.

وي تصريح كرد: پيش از اين 100دستگاه لكوموتيو از شركت آلستوم فرانسه خريداري و وارد ايران شد و براي همكاري در زمينه نوسازي ناوگان ريلي وزارت راه و شهرسازي آماده همكاري است. وزير امور خارجه فرانسه پس از شنيدن طرح‌هاي حوزه راه و شهرسازي تصريح كرد: گستره اين فهرست و جزئيات آن مرا شگفت‌زده كرد كه همه اين پروژه‌ها را قرار نيست فرانسه انجام دهد اما فرانسه هم مي‌تواند همكاري داشته باشد و با فاينانس اين پروژه‌ها براي مردم (ايران)، اشتغال و رفاه را به همراه مي‌آورد و براي ما افتخاري است كه در اين پروژه‌ها مشاركت كنيم. لوران فابيوس گفت: حوزه وزارت راه و شهرسازي با توجه به تمام شقوق حمل ونقل بسيار گسترده است و مي‌توانيم در بخش‌هاي مختلف همكاري برد-برد داشته باشيم.

  • ايران سالانه 90 هواپيما از ايرباس و بوئينگ مي‌خرد

در همين حال، محمد خداكرمي، سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: ايران سالانه 80 تا90هواپيما از 2 شركت ايرباس و بوئينگ خريداري خواهد كرد تا در نهايت 300هواپيماي موجود در ناوگان پير و فرسوده خود را نوسازي كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي افزود: توافق هسته‌اي اخير باعث لغو ممنوعيت خريد هواپيماهاي جديد و قطعات يدكي توسط ايران خواهد شد. خداكرمي خاطرنشان كرد: سازمان هواپيمايي كشوري ناوگان خود را با خريد تعداد مساوي هواپيما از ايرباس و بوئينگ و با هزينه‌اي در حدود 20ميليارد دلار نوسازي خواهد كرد. ايران اين خريد را از طريق مكانيسم‌هايي همچون اجاره، وام خارجي و بودجه‌هاي دولتي انجام خواهد داد.

کد خبر 302999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha