چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با اشاره به تولد نخستین قوچ قمیشلو، گفت:این تولد با روش شبیه‌سازی‌ بین گونه‌ای بومی ایران انجام شده و هم‌اکنون دوهفته از این تولد می‌گذرد.

قوچ

  طرفداران حيات وحش، اميدوارند با همين شيوه امكان تكثير يوزپلنگ و ساير گونه‌هاي در معرض انقراض فراهم شود.

به گزارش ايرنا، دكتر محمد حسين نصراصفهاني كه روز گذشته به مناسبت سي وپنجمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي‌گفت، افزود: پژوهشگاه رويان در راستاي حفظ گونه‌هاي حيواني در معرض انقراض، قوچ قميشلو را كه خاص منطقه قميشلو نزديك اصفهان است و در فهرست قرمز حيوانات در حال انقراض قرار داشت را براي شبيه‌سازي‌ انتخاب كرد.

وي گفت: پس از 4 بار بارداري ناموفق كه منجر به تلف شدن بچه‌قوچ به دنيا آمده شد، در پنجمين اقدام حيوان متولد شده زنده ماند و هم‌اكنون 2 هفته از تولد آن مي‌گذرد.

وي در مورد نحوه شبيه‌سازي‌ اين حيوان گفت: سلول‌هاي مورد نياز از گوش قوچي كه در باغ وحش نگهداري مي‌شود گرفته شد و تخمك‌هاي مورد نياز نيز از يك گوسفند تهيه شد و لقاح مورد نظر در رحم يك گوسفند زنده صورت گرفت.

نصر اصفهاني گفت:تاكنون در آسيا فقط 3 كشور كره‌جنوبي، ژاپن و چين فناوري شبيه‌سازي‌ گونه‌هاي در حال انقراض را در اختيار داشته‌اند و ايران چهارمين كشور آسيايي كه به اين دانش دست‌يافته است.

به گفته وي پيش از اين با روش شبيه‌سازي‌ بين گونه‌اي يك گرگ در كره‌جنوبي متولد و در اسپانيا و اروپا يك گربه وحشي آمريكايي متولد شد. وي افزود: همچنين در كشور چين اقداماتي در زمينه حفظ نژاد خرس پاندا در حال انجام است و در ژاپن نيز اقداماتي در زمينه شبيه‌سازي‌ گونه‌هاي خاص اين كشور در حال انجام است.

رئيس پژوهشكده زيست فناوري رويان در اصفهان گفت: در حال حاضر محققان اين پژوهشكده تلاش مي‌كنند با همين روش يوزپلنگ و پلنگ ايراني را نيز تكثير كنند و موفقيت‌هايي در اين زمينه به‌دست آورده‌اند.

کد خبر 303131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha