یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

عاطفه پورمحمد: خدمات مربوط به دهان و دندان تنوع زیادی دارند؛ بعضی از آنها درمانی و بعضی دیگر صرفا برای زیبایی هستند؛ به تبع تنوع قیمت هم زیاد است.

دندان

 اما به هر حال مي‌شود يك بازه قيمتي مناسب پيدا كرد. رقم‌هايي كه اينجا ذكر شده است، سطح متوسط قيمت‌هاست. بنابراين در درمانگاه‌ها و مراكز خيريه قيمت‌هاي پايين‌تر از اين و در مطب‌هاي بالاي شهر يا مطب پزشكان مجرب كه سابقه كاري بالاتري دارند، قيمت‌هايي بيش از اين را خواهيد شنيد.

پر كردن: بسته به سطح پوسيدگي دندان آن را مي‌تراشند تا اثري از پوسيدگي باقي نماند. در مرحله بعد حفره ايجاد شده را با مواد مخصوصي پر مي‌كنند. كيفيت پركردن دندان، به تجربه دندانپزشك بستگي دارد كه چطور مواد را داخل حفره دندان پر كند كه بتوان مثل يك دندان سالم از آن استفاده كرد. براي پركردن دندان از 2 نوع ماده استفاده مي‌شود؛ يكي مواد همرنگ يا كامپوزيت كه قيمت بالاتري دارند و ديگري مواد آملگام كه به رنگ فلز هستند و زيبايي ندارند. اما بايد گفت كه مواد آملگام چيزي بين 5تا 7سال دوام مي‌آورند درحالي‌كه كامپوزيت‌ها نهايتا تا 5سال كيفيت خود را حفظ مي‌كنند.
پر كردن دندان با مواد خوب كه دوام مناسبي هم داشته باشد چيزي حدود 150تا 200هزار تومان تمام مي‌شود.

عصب‌كشي: گاهي پوسيدگي دندان‌ آن‌قدر عميق مي‌شود كه به‌اصطلاح ريشه را درگير مي‌كند. دندانپزشك در اين مرحله عصب را از عوامل دردزا پاكسازي مي‌كند. بعد از آن با پر كردن ريشه دندان، راه ورود ميكروب‌ و عفونت را تا حد امكان مي‌بندد. اين كار در اصطلاح عام به «عصب‌كشي» معروف است. تعداد كانال‌هاي ريشه، در دندان‌هاي مختلف و همچنين افراد مختلف متفاوت هستند؛ ريشه دندان ممكن است يك كاناله يا 2 و 3 كاناله باشد. بعضي از دندان‌هاي آسيا حتي 4 كانال دارند.
هزينه كار عصب‌كشي، علاوه بر تجربه و اعتبار پزشك، بستگي به تعداد كانال دندان دارد كه معمولا بين 300تا 450هزار تومان متغير است.

روكش: بعد از عصب‌كشي، دندان مي‌ميرد و بيشتر از قبل در معرض خطر عفونت و پوسيدگي قرار مي‌گيرد. همچنين ممكن است پركردگي دندان خرد شود و بريزد. بنابراين لازم است از دنداني كه عصب‌كشي شده است، محافظت شود. معمولا دندانپزشكان 6‌ماه تا يكسال بعد از عصب‌كشي، بسته به مقدار و عمق پوسيدگي، دندان بيمار را روكش مي‌كنند. اين روكش‌ مثل ظرفي روي دندان قرار مي‌گيرد و آن را در مقابل آسيب‌ها حفظ مي‌كند. جنس روكش‌ها متنوع هستند؛ تمام فلزي، سراميك متصل به فلز يا تمام سراميك كه بسته به جنسي كه انتخاب مي‌كنيد مبلغ‌ متفاوتي پرداخت خواهيد كرد. اما روكش تمام سراميك جديد و پرهزينه است و قيمت آن دوسه برابر روكش‌‌هاي معمولي است.
روكش معمول كه بيشتر دندانپزشكان از آن استفاده مي‌كنند، روكش تركيبي از فلز و سراميك است و هزينه آن بين 300تا 450هزار تومان متغير است.

كشيدن: خيلي‌ها تصور مي‌كنند كه كشيدن دندان از ساير خدمات دندانپزشكي با‌صرفه‌تر است اما معمولا بيشتر دندانپزشكان تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند كه دندان بيمار را براي او حفظ كنند. چون كشيدن دندان همان و گرفتار هزينه‌هاي بالا شدن همان. نخستين مشكلي كه بعد از كشيدن دندان با آن مواجه مي‌شويد جاي خالي آن است كه هم از نظر زيبايي براي شما مشكل ايجاد مي‌كند هم از نظر جويدن غذا كه هر دو مسئله آزاردهنده هستند. به هر حال بهترين كار اين است كه قبل از حاد شدن اوضاع دندانتان، بموقع پيش دندانپزشك برويد تا هم گرفتار درد نشويد و هم مخارج بالاي بعد از كشيدن دندان گريبانتان را نگيرد.
هزينه كشيدن دندان بسته به سختي كار بين 50تا 100 هزار تومان متغير است.

جرم‌گيري: به مرور زمان، حتي با وجود مسواك زدن، باقي‌مانده‌هاي مواد غذايي به‌صورت جرم در قسمت پايين دندان‌ها جمع مي‌شوند و ظاهر زشتي به دندان‌ها مي‌دهند. همچنين خطر پوسيدگي را در دندان بالاتر مي‌برد. كيفيت جرم‌گيري به تجربه دندانپزشك و روشي كه او براي كار استفاده مي‌كند، بستگي دارد. مسلما تمام اين عوامل بر بالا يا پايين بودن قيمت كار تأثير مي‌گذارد.
شما مي‌توانيد با مبلغي بين 100تا 170هزار تومان دندان‌هاي خود را با كيفيت خوب جرم‌گيري كنيد.

 

  • جاي دندانتان خالي نباشد!

2 راه براي جبران جاي خالي دندان وجود دارد؛ يكي بريج به‌معناي پل و ديگري ايمپلنت به‌معناي كاشت كه ايمپلنت دوام و استحكام بيشتري دارد.

بريج: در اين روش دندانپزشك با استفاده از 2دندان كناري، جاي خالي دندان كشيده شده را پر مي‌كند. بريج عبارت است از 2روكش كه وسط آنها يك دندان مصنوعي قرار دارد. اين دو روكش، روي دندان‌هاي 2 طرف لثه خالي قرار مي‌گيرند و دندان مصنوعي وسط آنها، بدون درگير كردن لثه، جاي خالي دندان را پر مي‌كند. يك بريج مناسب مي‌تواند مدتي حدود 7تا 10سال براي شما كار ‌كند. ايرادي كه بريج دارد اين است كه به‌صورت روكش روي دندان‌هاي كناري نصب مي‌شود و اين كار آسيب‌پذيري دندان‌هاي تكيه‌گاه را بالا مي‌برد.
جنس بريج‌ها متفاوت است اما با هزينه‌اي بين 350تا 400هزار تومان مي‌توانيد از يك بريج خوب بهره ببريد.

ايمپلنت: ايمپلنت همان عمل كاشت دندان است كه جايگزين محكم و قابل اعتمادي براي دندان شماست. به اين صورت كه دندان مصنوعي را در محل ريشه دندان قبلي پيچ مي‌كنند. حساسيت اين عمل دندانپزشكي بسيار بالاست و بهتر است كه براي انجام آن به يك دندانپزشك مجرب مراجعه كنيد. مراحل كلي كار كاشت دندان يكسان است؛ به اين ترتيب كه اول يك پيچ را كه تقريبا در ابعاد ريشه دندان است درون لثه محكم مي‌كنند و بعد از مدتي كه اين پيچ با استخوان فك همخواني پيدا كرد يك تاج دندان مصنوعي روي آن نصب مي‌شود. قسمت مهم ايمپلنت، ريزه‌‌كاري‌هاي آن است كه هر پزشك با توجه به علم و تجربه‌اي كه دارد به اين ريزه‌كاري‌ها توجه مي‌كند. مسلما هر چه دندانپزشك با تجربه‌تر باشد، دقيق‌تر عمل مي‌كند و كاشت بهتر و مقاوم‌تري انجام مي‌دهد. بر عكس اگر ايمپلنت دقيق و حرفه‌اي انجام نشود مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به دهان و فك وارد كند. يك ايمپلنت مناسب مي‌تواند سال‌ها براي شما كار كند.
ايمپلنت يك دندان با كيفيت خوب و دوام مناسب، بين يك‌ميليون و 500هزار تا 3 ميليون تومان تمام مي‌شود.

  • راه‌هاي كمتر كردن هزينه دندانپزشكي

اگر سالي دوبار قبل از اينكه دندان يا لثه‌ آسيب ببيند، به دندانپزشك مراجعه كنيد، او آسيب‌هاي احتمالي دندان‌هاي شما را تشخيص مي‌دهد و قبل از اينكه گرفتار بيماري اساسي دندان و لثه شويد، كمك‌تان مي‌كند.
شما مي‌توانيد براي هزينه‌هاي دندانپزشكي از تسهيلات بيمه‌ استفاده كنيد. بيمه تأمين اجتماعي و خدمات درماني كه مراكز درماني ويژه دارند و هزينه خدمات دندانپزشكي در اين مراكز، براي بعضي از خدمات حتي نصف هزينه‌هاي معمول است. بيمه‌هاي خصوصي هم تسهيلات ويژه دندانپزشكي دارند و شما مي‌توانيد در مراكزي كه شركت بيمه معرفي مي‌كند، از خدمات دندانپزشكي تا 70درصد كمتر از قيمت معمول استفاده كنيد.
ساده‌ترين راه اين است كه ماهانه مبلغي را مخصوص هزينه‌هاي دندانپزشكي خود كنار بگذاريد تا موقع نياز، پس‌انداز كافي در اين زمينه داشته باشيد.

  • گزينه‌ خاطره‌انگيز پدربزرگ‌ها

در گذشته‌اي نه‌چندان دور رسم بود كه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها دندان‌هاي خود را تمام و كمال بكشند و باقي عمر خود را با دندان مصنوعي سر كنند. البته امروز امكانات نگهداري از دندان بالا رفته و كمتر نياز به استفاده از دندان مصنوعي كامل به‌وجود مي‌آيد.

دندان كامل: دندان مصنوعي كامل به اين صورت است كه دندانپزشك يك قالب كلي از فك مي‌گيرد و براساس اين الگو، يك دست دندان كامل متحرك براي فرد درست مي‌كند. مزيت اين نوع دندان نسبت به دندان مصنوعي ثابت يا همان ايمپلنت، ارزان‌تر بودن آن است. به علاوه اينكه دندان مصنوعي متحرك سريع‌تر آماده مي‌شود.
قيمت اين نوع دندان براساس جنس آن متفاوت است؛ كه از 900هزار تا 2 ميليون تومان تغيير مي‌كند.

دندان جزئي: دندان مصنوعي جزئي براي كساني است كه تمام دندان‌هاي خود را از دست نداده‌اند و فقط قسمتي از فك آنها نياز به دندان مصنوعي دارد. دندان مصنوعي جزئي هم به دو صورت متحرك و ثابت ارائه مي‌شود. براي ثابت ماندن اين نوع پروتز دنداني، از دندان‌هاي طبيعي فرد استفاده مي‌شود. دندان مصنوعي جزئي را هم مي‌توانند داخل دهان ثابت كنند هم اينكه به‌صورت متحرك استفاده كنند.
قيمت اين نوع پروتز دندان براساس جنس خود دندان، نوع كاشت آن در دهان و مسائل ديگر دخيل در قيمت، متفاوت است. اما يك دندان مصنوعي جزيي با كيفيت و جنس خوب براي هر فك حدود 700هزار تومان تمام مي‌شود.

جنس دندان مصنوعي: نكته قابل توجه در مورد هر دو نوع دندان مصنوعي اين است كه بهترين جنس براي اين نوع دندان‌ها كروم‌كبالت است كه زيرسازي آن با فلز كروم انجام مي‌شود و يك لايه از جنس مخصوص، روي آن مي‌آيد تا شكل ظاهري دندان را به‌خود بگيرد. جنس اين لايه در دوام دندان مصنوعي و همچنين راحت بودن استفاده از آن تأثير زيادي دارد. در گذشته دندان‌هاي مصنوعي از نوعي چيني ساخته مي‌شدند كه بيش از حد محكم بودند و فشار جويدن فرد به جاي دندان‌ها، روي لثه‌هاي او بود و باعث ساييده شدن لثه‌ها مي‌شد. اما الان از موادي استفاده مي‌شود كه با وجود استحكام كمتر، فشار كندن و جويدن مواد غذايي را خود تحمل مي‌كنند و لثه‌ها را تحت فشار كمتري قرار مي‌دهند.

کد خبر 303454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha