مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

آسیب‌های اجتماعی موجود در محله هرندی واقع در منطقه ۱۲ به حدی رسیده است که می‌تواند تبدیل به تهدیدی برای سلامت کل جامعه باشد.

از همين روست كه شهرداري تهران تصميم گرفته ‌ با شناسايي تهديدها و فرصت‌هاي موجود در اين محله برنامه‌ريزي‌هايي را براي افزايش نظارت اجتماعي اجرايي كند. فاطمه دانشور، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در مصاحبه با همشهري با اشاره به اينكه هنوز تحقيقات علمي و مطالعات آماري دقيقي در مورد آسيب‌هاي اجتماعي در دست نيست، گفت: حدود 70درصد كودكان كار از محله هرندي برخاسته‌اند.

وي يكي از اولويت‌هاي شهرداري تهران را مداخله در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي در منطقه 12به‌ويژه محله هرندي اعلام كرد و گفت: در اين حوزه متأسفانه مطالعات كمي صورت گرفته است اين درحالي است كه براي حل معضل آسيب‌هاي اجتماعي ما نيازمند برنامه‌ريزي براساس مطالعات درست هستيم وگرنه هرگونه اقدامي ممكن است به نتايج مطلوب نرسد.

دانشور از انجام يكسري تحقيقات به سفارش سازمان رفاه شهرداري تهران خبر داد و گفت: اين تحقيق انجام شده و در اين مطالعه داده‌هاي قابل‌توجهي درباره گروه‌هاي اوباش، معتادان، موادفروشان، كودكان كار و زنان خياباني مشاهده مي‌شود كه امنيت منطقه را به مخاطره انداخته‌اند تا جايي كه خيلي از خانواده‌هاي سالم كودكان‌شان را از يك سني ديگر به مدرسه نمي‌فرستند.

به گفته رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران، در محله هرندي دبيرستان وجود ندارد و اين باعث شده تا دختران زيادي در قلب پايتخت كم‌سواد باقي بمانند كه جاي تعجب دارد بنابراين بهتر است خيرين مدرسه‌ساز حواس‌شان به اينگونه محلات محروم در پايتخت هم باشد. وي خواستار آن شد تا بازاريان منطقه 12كه 25درصد اقتصاد كشور را در دست دارند در توسعه منطقه و كاهش آسيب‌هاي محلات محرومي نظير هرندي ايفاي نقش كنند.

دانشور درعين حال با تأكيد براينكه قانون، وظيفه رفاه عمومي را برعهده دولت گذاشته است، گفت: شهرداري در بحث آسيب‌هاي ا‌جتماعي دست تنهاست و بايد دولت حضورش را پر رنگ‌تر كند. وي در بخش ديگري از مصاحبه‌خود به‌وجود 9تشكل غيردولتي و مردمي(NGO) فعال در بخش‌هاي كودكان كار، زنان خياباني‌ و معتادان اشاره كرد و گفت: اين تشكل‌ها متأسفانه توان محدودي دارند و تا اين جاي كار هم با كمك‌هاي شهرداري روي پاي خود ايستاده‌اند. دانشور از پيچيدگي‌ها و تنوع آسيب‌هاي منطقه 12سخن گفت و از اينكه آسيب‌هاي رخداده در محله هرندي تهران در هيچ كجاي دنيا نظير ندارد ابراز تأسف كرد. وي افزود: شوراي شهر تهران در سال 87مصوبه‌اي تحت عنوان كاهش آسيب‌هاي اجتماعي دارد اما هنوز 10درصدش هم اجرايي نشده است.

دانشور دليل اجرايي نشدن اين مصوبه را عدم‌هماهنگي و همكاري ميان دستگاه‌هاي متولي اعلام كرد و گفت:‌ در اين مصوبه مشاركت بين‌بخشي دستگاه‌ها نظير قوه قضاييه، دولت و ساير دستگاه‌ها ديده شده اما وقتي كه با آنها صحبت مي‌كنيم مي‌بينيم چقدر منيت دارند و هركسي ديگري را رد مي‌كند و تنها خود را اصل مي‌داند درحالي‌كه تازماني كه باور نداشته باشيم حل موضوع به‌صورت مشترك و با تقسيم كار ميسر است كاري از پيش نمي‌رود.

اين عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر ازخلاء قانوني سخن گفت كه مي‌تواند به آسيب‌هاي اجتماعي دامن بزند به‌عنوان مثال از نظر دانشور مجلس بايد قانوني تصويب كند كه براساس آن فرزندان ناخواسته و نامشروع متولد شده توسط زنان ويژه از آنها گرفته شده و به سازمان بهزيستي تحويل داده شود زيرا اين كودكان كه صاحب هيچ‌گونه هويتي نيز نيستند به گروه‌هاي قاچاق انسان فروخته مي‌شوند. متأسفانه قانون فعلي هم اجازه‌ نمي‌دهد كه چنين كودكاني از مادران‌شان گرفته شوند.

تأكيد اين عضو شوراي شهر پررنگ‌تر شدن نقش تشكل‌هاي مردمي (NGO)در تصميم‌گيري‌ها، اجرا و اقدام بود؛ امري كه مي‌تواند به حساس‌سازي‌ جامعه و افزايش آگاهي‌هاي مردم نسبت به اتفاقات در شهر كمك كند. دانشور معتقد است كه 99درصد مردم نسبت به موضوعات محله هرندي و اطراف بازار بي‌اطلاعند تاجايي كه حتي مسئولان در گشت‌هاي شبانه از وضعيتي كه شب‌ها در برخي محلات تهران حاكم است، حيرت مي‌كنند.

  • احداث 2پانسيون تخصصي در محله هرندي تا پايان شهريور

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به شناسايي 120سكونتگاه غيررسمي و خانه‌هاي مجردي در محله هرندي گفته است تا پايان شهريور‌ماه 2پانسيون تخصصي به‌منظور ساماندهي ساكنان خانه‌هاي مجردي در محله هرندي راه‌اندازي مي‌شود.

فرزاد هوشيار پارسيان درخصوص اجراي طرح انضباط شهري در منطقه 12و به‌طور خاص در محله هرندي به اقدامات اخير شهرداري در مورد محله هرندي اشاره كرده و با بيان اينكه اين اقدامات از پشتوانه مطالعاتي قابل‌قبولي برخوردارند و حدود يك سال و نيم تيمي از كارشناسان حوزه اجتماعي ابعاد مختلف طرح را بررسي كرده‌اند گفته در طرح انضباط شهري، محله هرندي به 4بخش محله، كوي و برزن، كوچه و پلاك تقسيم شده و طي يك‌ماه گذشته مداخله، مطالعه اكتشافي و اقدام ‌ در محله آغاز شده است.

به گفته وي در بخش هاي مختلف محله هرندي تيم مددكاري قوي پلاك به پلاك موضوعات اجتماعي را بررسي و در نهايت اقدام مي‌كند. به گفته مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري يكي از موضوعات مهم در طرح انضباط شهري موضوع ساماندهي خانه‌هاي مجردي است. خانه‌هايي كه به‌دليل سكونت چند خانواده در يك پلاك فضاي خوبي براي زندگي محسوب نمي‌شوند.

هوشيار دراين خصوص اعلام كرد كه از مجموع 1200پلاكي كه در محله هرندي مورد بررسي قرار گرفته، 10درصدشان سكونتگاه‌هاي غيررسمي و خانه‌هاي مجردي هستند كه براي حل مشكل اين خانه‌ها و ساماندهي ساكنان آنها اميدواريم تا پايان شهريورماه 2پانسيون تخصصي در محله هرندي راه‌اندازي شود. در اين خصوص مذاكرات انجام و مكان‌هاي مورد نياز مشخص شده و در حال حاضر هم در مرحله عقد قرارداد هستيم.

کد خبر 303788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha