ام بی ای نیوز - نازنین کی‌نژاد: چند وقتی است آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور از طرف مرکز ارتباطات و توسعه‌ آگهی‌های همشهری، به همت استادان گرافیک، ارتباطات و تبلیغات: کامران کاتوزیان، ابراهیم حقیقی، دکتر یونس شکرخواه و امراله فرهادی مورد داوری و تشویق قرار می‌گیرد.

سایت ام‌بی‌ای‌نیوز با امراله فرهادی، دبیر و عضو هیات داوران این رویداد، مصاحبه‌ای داشته است که در زیر می‌خوانید:

حدود سه چهار سال قبل مدیران محترم مرکز ارتباطات و توسعه‌ی آگهی‌های همشهری، به ویژه آقای دکتر غلامحسین معتمدی، مدیر وقت، تصمیم خوبی گرفتند مبنی بر این‌که آگهی‌های خوب و قابل تامل همشهری را هر ماه انتخاب کرده و آگهی‌دهندگان برتر را معرفی کنند. این کار با هدف تقدیر از آگهی‌دهندگان و به منظور تشویق طراحان به تولید آگهی‌های خلاقه و فکرشده‌تر و روح‌بخشیدن به آگهی‌های همشهری انجام شد. هم‌چنین مصوب شد که به عنوان جایزه برای هر آگهی‌دهنده معادل همان آگهی، یک نوبت آگهی رایگان در همشهری چاپ شود.

زمانی که جناب دکتر معتمدی این موضوع را با مدرسه ی ویژه در میان گذاشتند، از این طرح استقبال کردیم و موضوع را با استاد ابراهیم حقیقی در میان گذاشتیم. قرار شد آقایان: ابراهیم حقیقی، مجید عباسی و من ماه به ماه داوری آگهی‌ها را انجام بدهیم. منتها حرف ما از همان ابتدا این بود که درست است که تشویق آگهی‌دهنده مهم است تا آگهی خوب و صاحبِ شعور خلاقه‌ای را چاپ کند، اما خواسته‌های او توسط یک دیزاینر یا یک تیم فکری، طراحی و اجرا می‌شود، نظر ما این بودکه دیزاینر ها هم باید مورد تشویق قرار بگیرند... که نشد.

شکل کار این‌طور بود: ما فقط آگهی‌های چاپ شده در روزنامه‌ی همشهری را ماه به ماه در مدرسه‌ی ویژه و دفتر من به کمک زنده یاد کمال کامیلیا مانیتور می‌کردیم، پس از انتخاب اولیه برای داوران ارسال می کردیم و آن‌ها از طریق ای‌میل نظر می‌دادند و دوباره برای من می‌فرستادند تا کار را جمع‌بندی کنیم. گاهی اوقات هم حضوری کار انتخاب نهایی را انجام می‌دادیم. قرار بود یک آگهی را انتخاب کنیم، اما خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتاد که ما دو یا سه آگهی را انتخاب می‌کردیم و حدود دو سال و نیم این کار را ادامه دادیم. به جایی رسیدیم که دیدیم انگار بازتاب گسترده‌ای نداشته و اصل قضیه یعنی تیم‌های خلاقه و طراحان تشویق نمی‌شوند! پس کار را متوقف کردیم.

از سمت راست: حقیقی، میرزایی، فرهادی، کاتوزیان، شکرخواه

تا این‌که سال گذشته باز به اتفاق استاد حقیقی در جلسه‌ای که با دوستان مرکز ارتباطات داشتیم، خواستیم که رَویه را تغییر بدهند. نظر ما این بود که هم آگهی‌دهنده و هم طراح، هر دو، نیاز به تشویق و تقدیر دارند. بنابراین دیزاینر هم باید تشویق شود و طی مراسمی به او جایزه‌ داده و این اتفاق در رسانه ها منعکس شود. در عین حال پیشنهاد دادیم که بهتر است این کار فصلی صورت بگیرد چون در هر ماه چندان آگهی خلاقه‌ای برای روزنامه تولید نمی شود!

مدیران مرکز ارتباطات و توسعه‌ی آگهی های همشهری موافقت کردند. آن‌ها هم پیش‌نهاد بسیار خوبی داشتند که انتخاب آگهی‌ها نه فقط از روزنامه همشهری بلکه از بین همه‌ی آگهی‌هایی که در روزنامه‌های زنده، فعال و سراسری کشور چاپ می شوند، انتخاب شوند، یعنی از بین حدود هفتاد هشتاد تا روزنامه‌ی زنده و فعال.

آگهی برتر اول: چاپ شده در روزنامه همشهری

آگهی برتر اول: چاپ شده در روزنامه همشهری
طراح: امیر بهادر فلاحتی

آگهی برتر دوم: چاپ شده در روزنامه ایران


آگهی برتر دوم: چاپ شده در روزنامه ایران
مدیر خلاقیت: نواب قزلباش، مدیر هنری: رسول خسروی

آگهی برتر سوم: چاپ شده در روزنامه همشهری


آگهی برتر سوم: چاپ شده در روزنامه همشهری
طراح: ایمان طیرانی

داوران این دوره عبارتند از : استاد کامران کاتوزیان، استاد حقیقی، دکتر یونس شکرخواه و من به عنوان دبیر و عضو هیات داوران.

در حال حاضر دبیرخانه‌ای در مرکز ارتباطات همشهری - با توجه به دستورالعملی که ما داده‌ایم و بر اساس معیارهای مشخصی که تعیین کرده‌ایم- کلیه‌ی آگهی‌های روزنامه‌های سراسر کشور را مانیتور می‌کند، علامت می‌زند و عکس می‌گیرند و آنها را ماه به ماه به طور مرتب برای می‌فرستند. من هم از بین این‌ آگهی‌ها انتخاب اولیه‌ای می‌کنم و برای هیات داوران می‌فرستم.

در پرانتز بگویم که در این چند ساله در روزنامه‌ها و به ویژه همشهری چاپ آگهی‌های کمپین‌گونه که در رسانه‌های دیگر مانند محیطی و تلویزیون و... هم حضور دارند و دارای استراتژی ارتباطی و مارکتینگ (بازاریابی) مشخص هستند کم وبیش باب شده ... یعنی آگهی‌هایی که مدیرخلاقیت و مدیرهنری و کپی رایتر دارند که این نوع آگهی‌ها برای ما اهمیت زیادی دارند.

بعد از انتخاب اولیه و بررسی های داوران، در یک یا دو جلسه‌ی حضوری سه چهار ساعته در دفتر مرکز ارتباطات همشهری گزینش آگهی ها را نهایی کرده و سه آگهی برتر را انتخاب می کنیم. علاوه بر سنت قدیمِ چاپ رایگان یک آگهی هم اندازه در روزنامه‌ی همشهری برای سفارش دهنده گان برتر، به دیزاینر و خالق اثر هم جایزه تعلق می‌گیرد. (البته دیگر مهم نیست آگهی انتخاب شده در کدام روزنامه چاپ شده باشد)

به طراح آگهی اول سه میلیون تومان، نفر دوم دو میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان به همراه لوح تقدیر اهدا می‌شود. البته ممکن است دیزاین کار یک نفر نباشد و یک تیم باشند، که ما سعی می‌کنیم از همه‌ی افراد تیم در آگهی نیم صفحه‌ای که در یک یا دو نوبت در همشهری چاپ می کنیم، اسم ببریم. امیدواریم مرکز ارتباطات و آگهی های همشهری، میزان تشویق های نقدی را در فصل بعدی افزایش دهد.

همچنین امیدواریم که روزنامه‌های دیگر هم به منظور تقدیر و تشویق آگهی دهندگان و طراحان، قدم پیش بگذارند تا این حرکت نوپا اما تاثیر گذار توسعه یافته و رشد کند، چون کار خوب ارزش‌ها را نمایان می‌کند و در آن صورت همه‌ی عرصه ها متاثر می‌شوند؛ یعنی سفارش دهنده و صاحبان کالا که از یک طرف ذی‌نفع هستند کار درست و اثر بخش خواهند خواست، تیم دیزاین کار اصولی و خلاقه خواهد کرد، رسانه با چاپ کار خوب مخاطب را مورد توجه قرارخواهد داد و دست آخر دست‌آوردهای خوبی هم در خصوص ارتقا سلیقه‌ی عمومی جامعه خواهد داشت.

این پروژه را از پاییز سال قبل شروع کردیم که در پایان زمستان در مراسم سال روزنامه ی همشهری جوایز برگزیدگان پاییز داده شد. انتخاب‌های زمستان هم در بهار ۹۴ انجام شد که یک ماه قبل در دفتر همشهری با دعوت از سفارش دهندگان و طراحان و بعضا مدیران خلاقیت‌ها و با حضور مدیران همشهری جوایز داده شد. داوری آگهی های بهار امسال هم انجام شده که به زودی اعلام می‌شود.

کد خبر 303798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha