مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوقلوهای ویه‌جر ناسا در دهه ۱۹۷۰ برای اکتشاف و جستجو در میان سیاره‌های دورتر سامانه خورشیدی سفر خود را آغاز کردند، و در سپتامبر ۲۰۱۳ ناسا اعلام کرد ویه‌جر ۱ توانسته در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ با موفقیت سامانه خورشیدی را ترک گرده و وارد فضای میان‌ستاره‌ای شود.

ویه‌جر

براساس گزارش اسپيس، ويه‌جر 1 و 2 توسط لابراتوار رانشي جت در پاسادنا كاليفرنيا ساخته شده‌اند، مركزي كه هنوز عملكرد هردو فضاپيما را تحت نظر و كنترل دارد. درمورد اين دو فضاپيما كه درحال اجراي طولاني‌ترين ماموريت ممتد در فضا هستند، پنج نكته مهم وجود دارد كه شايد هركسي از آنها آگاهي نداشته باشد:

  • دونده‌هاي ماراتن

ويه‌جر 2 در 20 آگوست 1977 به فضا پرتاب شد و دو هفته پس از آن، ويه‌جر 1 در پنجم سپتامبر همان سال سفر خود را آغاز كرد. از آن زمان تاكنون اين دو فضاپيما در مسيرهاي مختلف و با سرعت‌هاي متفاوت از يكديگر پرواز كرده‌اند. اكنون ويه‌جر 1 در فاصله 17.4 ميليارد كيلومتري از خورشيد در فضاي ميان‌ستاره‌اي به پيش مي‌رود و به دوردست‌ترين دست‌ساز بشر تبديل شده‌است. فاصله ويه‌جر 2 تا خورشيد درحال حاضر 14.2 ميليارد كيلومتر است.

  • تماس با تاخير

هردو فضاپيما هنوز به ارسال اطلاعات علمي درباره محيط اطرافشان از طريق شبكه اعماق فضاي ناسا ادامه مي‌دهند. يك سيگنال كه از زمين به سوي ويه‌جرها ارسال مي‌شود، براي رسيدن به ويه‌جر 2 به 13 ساعت و براي رسيدن به ويه‌جر 1 به 16 ساعت زمان نياز دارد.

ماموريت پنج ساله اوليه اين دو فضاپيما شامل تجسس نزديك از سياره‌هاي مشتري و زحل، حلقه‌هاي زحل و قمرهاي بزرگ اين دو سياره بود. اين ماموريت پس از موفقيت فضاپيماها تمديد شد. هردو ويه‌جر در ماموريت خود توانسته‌اند تمامي سياره‌هاي غول‌پيكر سامانه خورشيدي، مشتري، زحل، اورانوس و نپتون، به همراه 49 قمر و سيستم‌هاي حلقه‌اي و ميدان‌هاي گرانشي وابسته به سياره‌ها را ملاقات كنند. 

در ماموريت كنوني ويه‌جرها، فضاپيماها بايد لبه خارجي سامانه خورشيدي را بررسي كرده و به تدريج از ميدان سلطه خورشيد خارج شده و وارد فضاي ميان‌ستاره‌اي مي‌شدند، ماموريتي كه تاكنون با موفقيت انجام شده‌است.

  • پيام‌هايي براي بيگانگان

هردو ويه‌جر حاوي پيام‌هايي از زمين براي بيگانگان هستند كه روي صفحه مسي با آبكاري طلا حك شده‌است. كميته‌اي به مديريت كارل ساگان، اخترشناس مشهور آمريكايي، محتوي اين پيام‌ها را تاييد كرده‌است. اين پيام‌ها كپسول‌هاي زمان فرهنگي هستند كه ويه‌جرها آنها را به همراه خود به خارج از سامانه خورشيدي حمل مي‌كنند. سلام و خوشامد‌گويي به 55 زبان زنده دنيا، عكس، صدا و قطعات موسيقي از جمله پيام‌هاي ضبط شده در اين صفحه‌ها هستند.

  • دستاوردهاي جديد

ويه‌جر1 به نقطه‌اي دورافتاده در حاشيه سامانه خورشيدي دست يافته‌است، جايي كه حركات رو به خارج باد‌هاي خورشيدي متوقف مي‌شوند. كشف اين رويداد جديد‌ترين دستاورد ويه‌جر 1 در عبور از خارجي‌ترين لايه تاثيرگذار قلمرو خورشيد يا هليوشيث است و فضاي ميان‌ستاره‌اي در لايه هليوپاز آغاز مي‌شود. دانشمندان انتظار دارند ويه‌جر1 تا پنج سال ديگر از اين لايه نيز عبور كند.

کد خبر 304087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha