دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی که در چند نوبت به شیوه پرداخت عمومی یارانه نقدی انتقاد کرده و معتقد است تنها باید به اقشار ضعیف جامعه یارانه پرداخت شود در اظهارنظری، پرداخت یارانه را مصیبت عظما برای دولت توصیف کرد.

یارانه

علي طيب‌نيا يكشنبه شب در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: دوشنبه شب (ديشب) يارانه نقدي واريز مي‌شود و چنين روزي براي ما «مصيب عظما» است، زيرا با اين شرايط درآمدي بايد پرداخت‌هاي نقدي يارانه‌ها را انجام دهيم و اين از مشكلات جدي ما در اين دولت بوده و هست. اين عضو كابينه يازدهم پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بابت يارانه نقدي به‌طور ماهانه را از دشواري‌هاي دولت دانست. چندي پيش وزير نفت نيز اظهارنظر ويژه‌اي در مورد يارانه نقدي مطرح ساخته بود. بيژن زنگنه كه وزارتخانه متبوعش وظيفه پرداخت مبالغ يارانه به دولت را بر عهده دارد، آن را «له‌كننده» توصيف كرده بود.

زنگنه گفته بود: «اداره كل وزارت نفت يك طرف و تأمين يارانه‌ها نيز طرف ديگر است. سال گذشته روزي 125ميليارد تومان بابت يارانه پرداخت كرديم و اين يارانه تمامي ندارد.» پس از اين اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت نيز اينچنين سخن گفته بود: «ضمن همدردي با وزير نفت كه البته احساس درد ما بيشتر از ايشان است؛ بايد با همفكري و همكاري با يكديگر راه‌حلي مناسب براي اين حجم از يارانه پيدا كرد.»

اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان و نمايندگان مجلس از فشار خود خواسته دولت برخود به خاطر عدم قطع يارانه نقدي پردرآمدها سخن مي‌گويند. وزير اقتصاد دولت روحاني مي‌گويد كه پرداخت يارانه مصيبت عظما است اما كارشناسان مي‌گويند مصيبت خودخواسته دولت عبارت بهتري است چرا كه دولت مي‌تواند طبق قانون با حذف يارانه نقدي پردرآمدها دست‌كم بخشي از اين مصيبت را كاهش بدهد. اصرار نمايندگان مجلس به حذف يارانه پردرآمدها و كاهش تعداد يارانه‌بگيران نيز برپايه ضرورت جبران كسري بودجه هدفمندي يارانه‌ها و منظم شدن تراز درآمد و هزينه استوار است.

  • راه اعتراض به قطع يارانه

به هر حال، شب گذشته يارانه نقدي مردادماه به‌حساب سرپرستان خانوار واريز شد تا امكان برداشت آن از بامداد امروز براي مشمولان يارانه امكان‌پذير باشد. با اين اقدام 2اتفاق در نحوه پرداخت يارانه نقدي رخ داد. از طرفي يارانه برخي افراد كه در ماه‌هاي گذشته با قطع يارانه مواجه شدند و پس از اعتراض و بررسي مستحق دريافت يارانه تشخيص داده شدند، مجددا برقرار شد. از سوي ديگر يك ميليون نفر جديد به جمع جداشدگان از جمع دريافت‌كنندگان يارانه پيوستند. تا حذف‌شدگان از ليست يارانه، در‌ماه پنجم سال به 2ميليون نفر رسيده باشد.

طبق گفته معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اين افراد مي‌توانند با مراجعه به سامانه اينترنتي استعلام يارانه، در زمانبندي مشخص شده به‌صورت آنلاين دلايل قطع يارانه را ببينند و درصورتي كه اعتراض دارند آن را براي رسيدگي به ثبت برسانند. مقامات وزارت تعاون از قطع يارانه يك ميليون نفر تا پايان تير‌ماه خبر داده بودند و طبق اظهارات وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مجموع حذف‌شدگان از ليست يارانه در دوره مرداد به 2ميليون نفر رسيده است.

در شرايطي كه شاخص و معيار شناسايي اقشار پردرآمد از سوي اين وزارتخانه به‌طور رسمي اعلام نشده، روز گذشته معاون رفاه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ارائه پاسخ آنلاين به حذف‌شدگان خبر داد. احمد ميدري اعلام كرد: «افراد مشمول قطع يارانه كه در دوره‌هاي گذشته يارانه دريافت نكرده‌اند و اعتراض خود را ثبت كرده‌اند از روز چهارشنبه مي‌توانند به سامانه اينترنتي yarane10.ir مراجعه كنند و پاسخ آن را دريافت كنند. يارانه افرادي كه اعتراضشان مورد پذيرش قرار گرفته است مجددا برقرار شده و يارانه دوره قبل نيز به حسابشان واريز شده است.» پيش از اين وزارت رفاه از برقراري مجدد يارانه 17هزار نفر از كساني كه جزو ليست يك ميليون نفري قطع يارانه قرار داشتند، خبر داده بود.

وي همچنين درخصوص افرادي كه شب گذشته يارانه خود را دريافت نكرده و به‌عبارتي در مردادماه يارانه آنها حذف شده است نيز عنوان كرد: « افرادي هم كه در مردادماه مشمول حذف يارانه شده‌اند مي‌توانند از روز سه‌شنبه هفته آينده به سامانه yarane10.ir مراجعه و پس از كسب اطلاع از دليل قطع يارانه، وضعيت خاص خود را مشخص كنند و چنانچه نياز به انجام تعهداتي است، آن را اعمال تا پس از بررسي اعتراض آنها يا يارانه‌شان عودت داده مي‌شود يا به‌طور كلي قطع خواهد شد.»

احمد ميدري در حاشيه نشست نقد و بررسي احكام سالمندان در برنامه ششم توسعه در جمع خبرنگاران، گفت: «افرادي هم كه اعتراض خود را ثبت مي‌كنند، چنانچه پس از ثبت اعتراض يارانه عودت داده شود، يارانه مردادماه خود را قبل از واريز يارانه شهريورماه دريافت و يارانه شهريورماه‌شان نيز مانند عموم افراد پرداخت خواهد شد.»

ميدري درخصوص ميزان اعتراضات نسبت به حذف يارانه‌ها نيز گفت: درصد كمي از حذف‌شدگان اعتراض كرده‌اند كه ميزان آنها و ميزان افرادي كه در ماه‌هاي مختلف عودت شده‌اند، متفاوت بوده است. وي همچنين عنوان كرد: تا پيش از اين با مقداري تأخير به اعتراضات رسيدگي مي‌كرديم زيرا سرعت براي ما ملاك نبود بلكه دقت را در دستور كار خود قرار داده بوديم تا حق كسي ضايع نشود اما از اين پس با سرعت بيشتري اعتراضات را رسيدگي خواهيم كرد.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص قطع يارانه ايرانيان مقيم خارج گفت: اين افراد مي‌توانند به سامانه يارانه 10مراجعه و نسبت به دريافت كارت اشتغال در خارج از كشور اقدام كنند و پس از دريافت اين كارت و ثبت اعتراض در سامانه يارانه 10نه‌تنها يارانه آنها عودت داده مي‌شود بلكه از برخي معافيت‌ها نيز بهره‌مند خواهند شد.

  • شاخص‌ها چيست؟

دولت در آيين‌نامه مربوط به تبصره 20قانون بودجه كه به نحوه اجراي هدفمندي يارانه‌ها مربوط مي‌شود، تعيين شاخص‌ها و شناسايي پردرآمدها را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي سپرده است اما اين وزارتخانه پس از تعيين معيارها از اعلام آن خودداري كرده است تا با سياست سكوت به حذف يارانه پردرآمدها ادامه دهد.

احمد ميدري درخصوص شاخص‌هاي وزارتخانه براي حذف يارانه‌بگيران گفت: «هر فردي به سامانه يارانه 10مراجعه كند، علت حذفش به‌طور كامل مشخص است، اما به‌طور كلي نيز شاخص‌هاي حذف يارانه‌ها، ازجمله سطح درآمد افراد، موقعيت جغرافيايي و... است.» پيش از اين دارندگان خودروهاي گران‌قيمت، شغل، املاك و مداركي كه نشان دهد افراد داراي ثروت زيادي هستند، از سوي ميدري به‌عنوان شاخص اعلام شده بود.

کد خبر 304241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha