سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: حسین اصلانی در سال ۱۳۱۵ در روستای شاقاجی رشت متولد شد. پس از گذراندن مقطع ابتدایی در سال ۱۳۳۲ به تهران مهاجرت کرد.

در همان سال‌های دوره‌ی اول اقامتش در تهران، طی تحصیل در مقطع متوسطه از طریق نوازندگی آکاردئون وارد دنیای موسیقی شد. اصلانی، به تشویق یکی از دوستان موسیقیدانش، زنده یاد حسین شاهوردی، نوازنده‌ی کلارینت، در سال ۱۳۳۷ مشغول تحصیل در هنرستان عالی‌ موسیقی جهانی (تالار وحدت کنونی) شد و قادر گشت از محضر استادانی چون خانم تاتیانا خاراتیان در نوازندگی پیانو و آقایان فریدون فرزانه برای تئوری و سلفژ و هوشنگ استوار در دروس هارمونی، کنترپوان، فرم و آنالیز، ارکستراسیون و علوم آهنگسازی بهره ببرد.

حسین اصلانی در سال ۱۳۳۴ به عنوان آهنگساز، تنظیم‌کننده و پیانیست در رادیو ایران مشغول به کار شد. در آن دوران که هنوز موسیقی پاپ و مردمی، می‌توانست اصالتی هنری و کلاسیک داشته باشد، موسیقی پاپ را با به کارگیری بافت پلی فونیک و استقلال خطوط ملودیک با استفاده از آنسامبل سازهای بادی، گیتار الکتریک و سازهای کوبه‌ای در ارکستر جوانان و پاپ آغاز کرد به گونه‌ای که صدادهی و شخصیت موسیقی و ترکیب آن با صدای خواننده، آثاری را به گوش می‌رساند که نقش مهمی در تبلور هنری صدای یک خواننده داشت‌، که البته نمونه‌ی بارز آن به خصوص در موسیقی صدای زنده یاد محمد نوری در سالهای ۴۷-۵۰ و بسیاری از خواننده‌های موفق دیروز و امروز، بسیار مشهود است.

اصلانی در آن سال‌ها، در کنار آهنگسازی و تنظیم برای ارکسترهای مختلف، به طور پیوسته به تدریس و آموزش موسیقی به ویژه پیانو مشغول بود. با این حال نخستین کار آهنگسازی کلاسیک رسمی او، قطعه‌ای برای پیانو و ارکستر است که در مهر ماه ۱۳۵۰ بوسیله ارکستر بزرگ رادیو ایران به رهبری فریدون شهبازیان اجرا شد.

حسین اصلانی در اول فروردین سال ۱۳۵۱ به آمریکا رفت و پس از عزیمت  تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در زمینه آهنگسازی با تخصصِ موسیقی معاصر و ارکستراسیون نزد استادانی چون: پروفسور دیری جان مایزل و جول تام در هارمونی قرن بیستم ، سوزان فارین در درس سمینار، محاوره و نقد، استیون لوبین در سبک و ساختار موسیقی باروک و کلاسیک و همچنین پروفسور بردلی بروکشایر و استوارت ایساکف در مورد تجزیه و تحلیل ، تصورات آهنگساز، نوازنده و مخاطب و آنتونی نیومن درمورد انوانسیون ، فوگ و کرال نویسی به سبک باخ در دانشگاه ایالتی نیویورک، کنسرواتوار موسیقی پرچز کالج، ادامه داد.  

او در آثارش از موسیقی محلی و مناطق ایران تاثیرات فراوانی گرفته است.

حسین اصلانی شهریور ۱۳۹۲ به ایران آمد و در برنامه‌ای ویژه که برایش در شهر رشت در نظر گرفته بودند شرکت کرد که از مقام هنری او تجلیل به عمل آمد. در این مراسم پسرعموی فیلمساز او، محمدرضا اصلانی هم حضور داشت.

همچنین در شهریورماه سال ۱۳۹۴ نیز مراسمی در نقد و تحلیل آثار این آهنگساز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

کد خبر 305048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha