این‌روزها مجموعه‌ی فرهنگی‌تاریخی سعدآباد میزبان برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان است؛ برنامه‌هایی درباره‌ی زندگی از گذشته‌های دور تا امروز و برنامه‌هایی برای رویارویی با کمبود آب و...

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

كارگاه‌هاي ميراث فرهنگي

مجموعه‌ي فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با مشارکت و همکاری  مؤسسه‌ي بین‌المللی جام میراث جهان در ویژه‌برنامه‌ی تابستانه،  کلاس‌ها و کارگاه‌هایی برگزار می کند.

این کلاس‌های آموزشی که ویژه‌ي کودکان و نوجوانان شش تا 16 ساله است با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث‌فرهنگی و موزه برگزار مي‌شود و رزا كوثري، مسئول بخش آموزش مؤسسه‌ي جام ميراث جهان درباره‌ي اين كارگاه‌ها مي‌گويد: «امسال در سعدآباد کارگاه‌های متنوعي داير است. یکی از این کارگاه‌ها، كارگاه غارنشيني است كه كودكان و نوجوانان با نحوه‌ي زندگي غارنشينان آشنا مي‌شوند. شكار، جمع‌آوری غذا،‌ نقاشی صخره‌ای و...

يكي ديگر از كارگاه‌هاي جذاب اين دوره، بازي«چوگان» است. چوگان از بازی‌های قدیمی ایرانی است که امروزه تقریباً فراموش شده است. «گل شاه‌عباسي» موضوع کارگاه دیگری است كه در آن، کودکان با تاریخچه‌ي گل شاه‌عباسی و انواع آن آشنا می‌شوند.

در تمام کارگاه‌ها، مفاهیم مرتبط با میراث‌فرهنگی با استفاده از روش‌های آموزش خلاق، به‌طور غیرمستقیم و با انجام کار عملی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. از ديگركارگاه‌ها مي‌توان به باستان‌شناس كوچك، عروس باران، سيمرغ،‌ آبي كوچولو، خاتم‌بازي، ‌رنگين‌كمان كاشي و... اشاره كرد.»

اين كارگاه‌ها تا آخر شهريور در روزهای سه‌شنبه و جمعه‌ي هر‌هفته از ساعت 17و30 دقيقه‌ تا 19 در مرکز برنامه‌ریزی هدفمند کودکان و نوجوانان در مجموعه‌ي سعدآباد برگزار می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانندبرای ثبت نام در کارگاه‌ها به سایت
 www.mirasschool.com مراجعه كنند.

موزه‌ي آب  

مي‌داني كه آب در سرزمين ما كم است. بارندگي‌ كم و خشكسالي‌ سبب شده كه ما  برخي از منابع آبي را از دست بدهيم. مصرف درست آب خيلي حياتي و مهم است. حالا  موزه‌ي آب سعدآباد با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه‌ي آب، به برپایی برنامه‌های فرهنگی‌هنری ویژه‌ي کودکان و نوجوانان در مرداد و شهریور پرداخته است.

شاهرخ كريمي، رئيس موزه‌ي آب در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «فراخواني منتشر كرديم و از كودكان و نوجوانان دعوت كرديم كه براي صرفه‌جويي مصرف آب نقاشي بكشند و هركس در اين برنامه شركت كند مي‌تواند خود و خانواده‌اش از موزه‌ي سعد‌آباد به رايگان ديدن كنند. آن‌ها مي‌توانند در اين موزه با سازه‌های سنتی آبی و چگونگی انتقال آب در گذشته آشنا شوند.»

كريمي درباره‌ي تاريخچه‌ي اين موزه مي‌گويد: «اين موزه در سال 1377 به‌همت وزارت نيرو راه‌‌اندازي شد و همه‌ي ادوات فني، مهندسي آب در اين موزه هست. اين موزه در دو فضاي باز و بسته داير است. وسايل هيدروليك آب، آب‌انبارها و گاوچاه  و وضعيت هر‌كدام متناسب با سن بازديد‌كننده توضيح داده مي‌شود. فرهنگ كشاورزي، ميرآب‌ها، و نحوه‌ي كار آن‌ها همگي دراين موزه به نمايش گذاشته‌ شده است.» درهاي اين موزه از ساعت 9 تا 19 به روي بازديدكنندگان باز است.

کد خبر 305064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha