سید محمد فخار‌: افزایش آلودگی هوای تهران در ۶ماه دوم سال‌های اخیر، مدیریت شهری را بر آن داشته تا در سال‌جاری برنامه‌ای نو برای کاهش انباشت آلاینده‌های جوی طرح‌ریزی کند.

موتور

گزارش‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران از سير صعودي ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون نشان مي‌دهد هواي پايتخت از مهرماه تا اسفند، همواره با شاخص هواي PPM100 و بالاتر دست و پنجه نرم كرده تا ميليون‌ها شهروند هواي ناسالم تنفس كنند. بدين سبب از سال گذشته طبق برنامه 5ساله شهرداري، گام‌هاي محيط‌زيستي در اولويت قرار گرفته است. سال گذشته اين برنامه با معاينه فني دقيق وسايل حمل ونقل عمومي، احداث بوستان‌هاي محيط‌زيست، راه‌اندازي طرح آسمان آبي زمين پاك و افزايش ظرفيت ناوگان حمل ونقل عمومي دنبال شد.

  • مهار آلاينده‌ها با گام‌هاي جديد

گام‌هاي گذشته هنوز آلودگي هواي شهر را به‌طور كامل رفع نكرده است. امسال نيز مانند سال‌هاي قبل، با شروع فصل مهر و افزايش 5ميليون سفر شهري به معابر تهران، معضل آلودگي هوا موجب اختلال در روند زندگي شهري خواهد شد. مديريت شهري نيز در اين راه طرحي براي كاهش آلاينده‌ها درنظر گرفته است كه پيش از اين 2سال تحقيق علمي در مركز مطالعات شهر تهران درخصوص آن انجام گرفته بود. اين طرح كه با عنوان «كاهش» (LEZ) شناخته مي‌شود با تعيين محدوده كم آلايندگي قرار است در 6‌ماه دوم سال به جاي طرح زوج و فرد به‌كار گرفته شود و مانع تردد خودروهاي فرسوده و فاقد معاينه فني شود.


در ضلع ديگر گام‌ها قرار است در طرح به‌كارگيري موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورهاي بنزين‌سوز انجام شود. براساس برآورد شركت كنترل كيفيت هوا، در حال حاضر موتورسيكلت‌هاي تهران سالانه 126هزار تن و هر روز 346تن آلاينده توليد مي‌كنند كه اين ميزان تا سال 1400به سالانه 186هزار تن مي‌رسد و هر روز 535تن افزايش خواهد يافت.

در اين بخش، از سال گذشته نام‌نويسي طرح جايگزيني در بانك شهر انجام شده بود. ديروز خبر رسيد كه 80درصد از كارمزد تسهيلات بانكي خريد موتورسيكلت‌هاي برقي توسط شهرداري تهران پرداخت مي‌شود. اين پرداخت تا سقف يك ميليون و 850هزار تومان كارمزد خواهد بود. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران، در نيمه دوم سال‌جاري شاهد استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي در شهر تهران خواهيم بود.

  • ممنوعيت ورود به مركز شهر

حلقه نخست طرح به‌كارگيري موتورسيكلت‌هاي برقي با ممنوعيت ورود موتورسيكلت‌هاي بنزيني به هسته مركزي شهر دنبال مي‌شود. شوراي ترافيك تهران به تازگي اين طرح را براي اجرا در 2سطح تهران و كل كشور به دولت پيشنهاد داده است. اين طرح در شوراي‌عالي ترافيك كشور نيز تأييد شده است.

مديريت شهري به استفاده و توليد بحث موتور سيكلت برقي به‌عنوان يك راه‌حل تأكيد دارد. بنابراين تسهيلات تشويقي‌ براي خريداران موتورسيكلت‌هاي برقي درنظر گرفته شده است. تشكري هاشمي مي‌گويد: اين تسهيلات با هدف تشويق مردم به خريد موتورسيكلت‌هاي برقي اجرايي مي‌شود. از سويي بسته‌هاي تشويقي ديگري نيز براي پايتخت‌نشينان طراحي شده است؛ ازجمله اينكه برق اين موتورها به‌صورت رايگان در هسته مركزي شهر به‌ويژه منطقه12در اختيار راكبان موتور سيكلت‌هاي برقي قرار مي‌گيرد.

  • استقبال شهروندان

طبق آماري كه شركت‌هاي توليد و وارد‌‌كننده موتور‌هاي برقي در فروردين94 به شهرداري ارائه داده‌اند، ميزان استقبال شهروندان براي خريد موتورسيكلت‌هاي برقي قابل توجه بوده است. به گزارش معاونت حمل ونقل شهرداري تهران، ميزان ثبت سفارش و انتقال اين موتورسيكلت‌ها به كشور بر مبناي درخواست شهروندان به چندده‌هزار موتور سيكلت برقي مي‌رسد.

اين موتور‌ها توسط شركت‌هاي خصوصي در حال انتقال به كشور است. بخشي از اين موتور سيكلت‌ها هم‌اكنون وارد كشور شده و مراحل قانوني خود را طي مي‌كند. از سويي نمونه‌هاي متعددي از موتورسيكلت‌هاي برقي براي بررسي كيفيت به سازمان استاندارد و سازمان محيط‌زيست ارجاع شده و همچنين نمونه‌هايي نيز در پليس راهنمايي و رانندگي كشور آخرين مرحله شماره‌گذاري را پشت سرمي گذارند تا در ماه‌هاي باقيمانده از سال‌جاري شاهد تغييراتي نو در زمينه كاهش آلودگي هوا باشيم.

کد خبر 305293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha