علی‌اصغر محمدی: شورای نگهبان در آخرین روزهای هفته گذشته مصوبه ۲۸مرداد نمایندگان مجلس برای استخدام حق‌التدریسی حدود۴۰هزار مربی پیش‌دبستانی که سال‌ها سابقه خدمت دارند را تأیید کرد.

مدرسه پیش دبستانی

به اين ترتيب اين گروه از مربيان پيش‌دبستاني كه سال‌ها چشم‌انتظار بودند و آموزش و پرورش نيز تمايلي به جذب آنها نداشت، تا حدودي تعيين تكليف شدند. پس از اعلام جزئيات استخدام 5هزار نيروي جديد در وزارت آموزش و پرورش و مشخص شدن اينكه براي مربيان پيش‌دبستاني كه سال‌ها منتظر برگزاري آزمون استخدامي بودند تسهيلاتي منظور نشده‌ و با تجمع تعدادي از آنها در برابر مجلس، وكلاي ملت تصميم جديدي گرفتند. براين اساس نمايندگان الحاق يك تبصره به ماده17 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سواد آموزي در وزارت آموزش و پرورش را تصويب كردند.

  • تأييد با وجود مخالفت دولت

تصويب به كار‌گيري مربيان پيش‌دبستاني به‌صورت حق‌التدريس در حالي است كه يك نماينده دولت در مخالفت با طرح گفت: اسامي تمام مربيان مهد و حق‌التدريسي‌هاي آموزش و پرورش در دولت وجود دارد، ولي اينها هيچ كدام آموزش و پرورشي نيستند كه بخواهند به استخدام دولت درآيند. در شرايطي كه كشور با مشكلات مالي روبه‌رو‌ست، نبايد نمايندگان با اين طرح موافقت كنند تا بار مالي بيشتري به دولت تحميل شود.

البته پيش‌تر نيز يكي از مسئولان ارشد آموزش و پرورش گفته بود سن برخي از مربيان پيش‌دبستاني بالاست و درصورت جذب تنها مدت محدودي مي‌توانند براي اين وزارتخانه كارايي داشته باشند و بهتر است به جاي آنها نيروهاي جوان جذب شوند تا زمان بيشتري در خدمت آموزش و پرورش باشند.

اما با تأييد شوراي نگهبان اين موضوع تبديل به تكليفي براي دولت شده است و حالا دغدغه اين افراد اين است كه به‌كارگيري حق‌التدريسي آنها چگونه خواهد بود. رئيس مركز منابع انساني وزارت آموزش‌وپرورش در اين‌باره مي‌گويد: ‌در گذشته اجازه استفاده از نيروهاي حق‌التدريس آزاد را نداشتيم كه با مصوبه اخير مجلس گروهي از افراد كه سابقه خدمت در بخش پيش‌دبستاني را دارند مي‌توانند به‌عنوان حق‌التدريس در آموزش‌ و پرورش مورد استفاده قرار گيرند. براي اجرايي كردن اين مصوبه مجلس بايد كميته ساماندهي تشكيل شود تا اين موضوع در آنجا بررسي شود.» به گفته سليمي‌جهرمي، بايد جزئيات كامل مصوبه مجلس درخصوص جذب نيروهاي پيش‌دبستاني به‌صورت حق‌التدريس مشخص و آيين‌نامه مربوطه در اين زمينه تدوين شود. طي سال‌هاي گذشته بخشي از كمبود نيروي آموزش و پرورش از طريق پرداخت حق‌التدريس جبران مي‌شد كه اكنون مي‌توان براي جبران كمبود نيرو در دوره ابتدايي از مربيان پيش‌دبستاني استفاده كرد.

  • به‌كارگيري در حوزه مربوطه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نيز درباره استفاده از مربيان پيش‌دبستاني به‌صورت حق‌التدريسي گفت:‌ مصوبه مجلس درباره استخدام پيش‌دبستاني‌ها به‌طور طبيعي با توجه به توزيع منابع انساني در آموزش و پرورش و نياز اين وزارتخانه نسبت به جنسيت و رشته نيروهاي انساني است.

علي زرافشان معتقد است اگر مربيان پيش‌دبستاني‌ استخدام شوند، بايد در همان بخشي كه قبلاً تدريس مي‌كردند، مشغول به فعاليت شوند.

نمايندگان مجلس در مصوبه‌ خود تأكيد كرده‌اند اجراي اين قانون از ابتداي مهر94 الزامي است.حالا تنها نگراني اين افراد چگونگي به‌كارگيري آنها و تعيين محل خدمت‌شان در روزهاي باقيمانده از تابستان و آغاز سال تحصيلي جديد است.

  • قانون چه مي‌گويد؟

براساس ماده واحده تصويب شده در اين طرح «وزارت آموزش و پرورش مكلف شد فقط معلمان پيش‌دبستاني و نيروهاي خريد خدمات آموزش و پرورش كه قبل از تصويب قانون الحاق 2تبصره به ماده۱۷ قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش تاريخ91/7/26  با آموزش و پرورش همكاري داشتند را به‌منظور تأمين نيروي حق‌التدريس با توجه به رشته تحصيلي مقطع حداقل كارداني، جنسيت، نياز منطقه‌اي و سنوات همكاري با آن وزارتخانه بدون الزام به رعايت ماده ۸ اين قانون به‌كار گيرد و استفاده از ساير نيروها در اين زمينه ممنوع است. بار مالي اين قانون در حد سقف حق‌التدريس سالانه و از محل حق‌التدريس پرداختي به معلمان رسمي و خروج بازنشستگان آموزش و پرورش تأمين مي‌شود. بديهي است به‌كار‌گيري اين نيروها الزامي براي استخدام رسمي نيست.»

کد خبر 305308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha