همشهری آنلاین: رییس انجمن حشره‌شناسی ایران گفت: ایران دارای تنوع آب و هوایی بسیار بالا و به تبع آن تنوع زیستی بسیار غنی است که ۸۵ درصد جانوران موجود در این تنوع زیستی را حشرات تشکیل می‌دهند.

۸۵ درصد جانوران کشور را حشرات تشکیل می‌دهند

به گزارش ایرنا، عزیز خرازی پاکدل روز شنبه در نخستین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران افزود: یک میلیون و 32 هزار گونه حشره در دنیا وجود دارد که از نظر تعداد، زاد و ولد برخی از گونه‌ها تصاعدی است از این رو حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی تاکید کرد: زاد و ولد برخی از حشرات اعجاب‌انگیز است و برخی از آن‌ها نیز در تمام طبیعت و هر محیط زنده‌ای زیست می‌کنند.

رییس کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران افزود: حشرات در تمام طبیعت به جز دریاها وجود دارند زیرا تحمل آب شور را ندارند.

خرازی پاکدل ادامه داد: از این رو حشرات در بخش کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، بهداشت، دامپزشکی و صنعت وجود دارند از این رو مطالعه و توجه به آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: بیش‌تر حشرات مفید و سودآور هستند و در بسیاری مواقع حضورشان الزامی است اگر این حشرات در باغات وجود نداشته باشند قطعات محصولی هم نخواهیم داشت.

وی به حشرات گیاه‌خوار به عنوان آفت در برخی باغات و مزارع اشاره کرد و گفت: تراکم جمعیتی بالای حشرات گیاه‌خوار موجب ضرر و زیان به محصولات می‌شود که باید با یک راهبرد فراگیر و علمی در تمام زمینه‌های کشاورزی هم تنوع زیستی را حفظ کنیم و هم تولیدات را افزایش دهیم.

خرازی پاکدل اظهار کرد: اگر نحوه برخورد و زیستن با حشرات را ندانیم آنها در قالب آفات ظاهر می‌شوند و به مرور در برابر سموم شیمیایی مسلح خواهند شد بنابر این کنترل آفات باید با مدیریت صحیح انجام شود.

رییس انجمن حشره‌شناسی ایران تاکید کرد: فراهم شدن زمینه‌های همکاری سازمان‌های مربوطه از نظر تحقیقات، آموزش و اجرا از ارکان مهم مقابله با آفات و نحوه برخورد با حشرات است. 

کد خبر 305358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha