یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرام ناظری و محمدرضا شجریان بخش «آواز» جشنواره موسیقی جوان را داوری خواهند کرد.

Shajarian

به گزارش ایسنا،‌ دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: این جشنواره نسبت به دو دوره قبلی تغییراتی داشته است؛ در بخش کلاسیک ایرانی، ساز تنبک و در بخش کلاسیک غربی، سازهای بادی برنجی به جشنواره اضافه شده‌اند. مهم‌تر از همه حضور بخش موسیقی نواحی ایران در دوره نهم است.

هومان اسعدی گفت: ما در فراخوان جشنواره تمام سازهای نواحی را اعلام کردیم و بعضی از این سازها به حد نصاب رسید و بعضی نرسید. با این حال در این دوره از ابتدای امر کارها تخصصی‌تر انجام شد و برای هر بخش، استاد همان رشته برای داوری دعوت شد.

این هنرمند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا‌ درباره تغییرات شورای سیاست‌گذاری و نبودن بخش آواز کلاسیک در جشنواره، توضیح داد: شورای سیاست‌گذاری مانند دو دوره قبل نیست، ما در دوره نهم شوراهای متعددی داریم که این شوراها خیلی وسیع‌تر فعالیت می‌کنند. برای هر سازی مانند کمانچه‌، نی و ... استادان همان بخش ما را کمک می‌کنند. آقایان محمدرضا درویشی و حمیدرضا اردلان در بخش «موسیقی نواحی» ما را یاری کردند. در واقع شورا، وسیع‌تر و تخصصی‌تر شده است.

او بیان کرد: بخش «آواز کلاسیک» نیز اصلا در فراخوان در نظر گرفته نشده بود، حالا شاید در دوره‌های بعدی اضافه شود. باید استادان همان بخش، پیشنهادهایی را به ما بدهند. ما امسال برای سازهای هورن و ترومبون فراخوان داده بودیم، اما حتی یک اثر هم در این بخش ارسال نشد.

اسعدی درباره بخش موسیقی نواحی نیز توضیح داد: موسیقی نواحی همزمان با سایر بخش‌ها در فراخوان اعلام شد؛ اما از آنجا که خیلی‌ها از این بخش جشنواره باخبر نبودند، ما بخش نواحی را تمدید کردیم. به همین دلیل، نتایج آن دیرتر اعلام شد.

دبیر این جشنواره درباره اضافه شدن ساز تمبک نیز گفت: در دو دوره قبل نتوانستیم این ساز را در جشنواره بگنجانیم. در دوره هشتم هم با چند استاد پیشکسوت این بخش صحبت کردیم؛ اما همکاری انجام نشد. در این دوره دیدیم به هیچ‌وجه نمی‌توان این ساز را نادیده گرفت، به همین دلیل، از استادان یک نسل جلوتر به‌عنوان داور تمبک دعوت کردیم.

او از پژمان حدادی‌، نوید افقه،‌ کامبیز گنجه‌ای و ارژنگ کامکار به‌عنوان داوران بخش تمبک یاد کرد.

اسعدی درباره شورای تخصصی آواز نیز اظهار کرد: استادان صاحب مکتب بخش آواز، جشنواره را داوری خواهند کرد. محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، نصرالله ناصح‌پور، رامبد صدیف و علی‌اصغر شاه‌زیبی داوران این بخش هستند، فراخوان هم زیر نظر همین استادان اعلام شد.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این نشست که صبح هفتم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد،‌ دبیر اجرایی جشنواره توضیح داد: جشنواره موسیقی جوان دیگر از یک ثبات برخوردار شده است و از نظر حضور استادان نامدار با هیچ جشنواره‌ای در بعد از انقلاب، قابل مقایسه نیست.

علی ترابی ادامه داد: در نهمین دوره جشنواره، 1200 اثر به دبیرخانه رسید و ترکیب 50 نفره داوران، آثار را بازبینی کردند و پس از یک ارزیابی دقیق 339 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

رییس انجمن موسیقی ایران تصریح کرد: شما در جشنواره موسیقی جوان، چهار نسل موسیقی ایران را می‌بینید؛ نسل اول استادان برجسته هستند،‌ نسل دوم استادان میانی که ما را در شوراهای داوری و تخصصی همراهی کرده‌اند، نسل سوم و چهارم نیز به‌عنوان شرکت‌کننده در جشنواره حضور دارند.

او اظهار کرد: جشنواره موسیقی جوان چشم‌انداز موسیقی ایران است و من از همه کسانی که موسیقی را آسیب‌شناسی می‌کنند، می‌خواهم در این 10 روز به جشنواره بیایند و کارها را ببینند.

ترابی درباره بودجه دوره نهم نیز توضیح داد: بودجه ما در دوره هشتم 600 میلیون تومان بود، اما امسال با توجه به اضافه شدن بخش موسیقی نواحی، از معاونت هنری درخواست کردیم که بودجه ما را 50 درصد افزایش دهد.

ترابی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که با این‌که جشنواره جوان یک جشنواره دولتی است، چطور توانسته از این تعداد چهره‌ی عرصه موسیقی دعوت کند، در حالی که این اتفاق در جشنواره موسیقی فجر نمی‌افتد، گفت: حضور هومان اسعدی به‌عنوان دبیر جشنواره خیلی اهمیت دارد، زیرا او در میان هنرمندان محبوبیت دارد.

او ادامه داد: نکته بعدی، حضور نوجوانان و جوانان در این جشنواره است. افرادی که بدون کوچکترین چشم‌داشتی به مسائل مالی، در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. در دوره‌های قبل خیلی از استادان را دیدم که بدون گرفتن هزینه، برخی شرکت‌کنندگان را به‌عنوان شاگرد خود پذیرفتند. شاید دلیلش این است که آن‌ها دیروز خود را در این جوانان می‌بینند. خوشحالم که این استادان به ما اعتماد کرده‌اند.

ترابی در پایان سخنانش گفت: نهمین جشنواره موسیقی جوان از 9 تا 20 شهریور ماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد و اختتامیه جشنواره نیز در تالار وحدت انجام می‌شود.

رییس انجمن موسیقی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این ‌که آیا او حکم دبیری جشنواره موسیقی فجر را گرفته است؟ گفت: من هنوز دبیر اجرایی جشنواره نیستم، این موضوع باید از سوی معاونت هنری به من اعلام شود.

کد خبر 305373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha