شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

بررسی‌های همشهری از اطلاعات به‌دست آمده حذف یارانه نقدی برخی شهروندان نشان می‌دهد که مالک منزل مسکونی‌بودن، محل زندگی خانوارها و حتی نوع خودروی سواری ازجمله شاخص‌های حذف یارانه نقدی است.

یارانه

به گزارش خبرنگار ما، برخي شهروندان تهراني معترض به حذف يارانه نقدي‌شان به همشهري گفتند كه مالكيت همزمان خودرو و آپارتمان يا داشتن آپارتمان در برخي مناطق دليلي بر حذف يارانه نقدي مالك شده است. يكي ديگر از شهروندان هم مي‌گويد: يارانه نقدي كل خانوار به‌دليل سكونت در يكي از مناطق بالاي شهر حذف شده است.

خبرنگار همشهري براي اطلاع از كم‌و‌كيف گفته‌هاي شهروندان معترض فرايند ثبت اعتراض و دلايل اعلام شده حذف يارانه نقدي را جويا شد كه براساس اطلاعات مستند، يارانه يك خانوار 4نفره كه سرپرست خانوار كارمند بوده، به استناد مالكيت خودروي زانتيا مدلx2000 و يك دستگاه پرايد قطع شده است. به گفته سرپرست اين خانوار 4نفره معترض، خودروي مورد استناد متعلق به يكي از نزديكان آنها بوده كه موقع خريد به‌دليل عدم‌حضور خريدار به نام سرپرست خانوار سند خورده و چند‌ماه قبل انتقال مالكيت داده شده است. اطلاعات شهروند ديگري نشان مي‌دهد كه يارانه خانوار 4نفره اين شهروند به‌دليل سكونت در منطقه قلهك تهران و مالكيت يك آپارتمان حدود 100متري قطع شده است.

  • 7مرحله تا اعتراض به حذف يارانه نقدي

شهرونداني كه يارانه نقدي آنها قطع شده با مراجعه به سامانه YARANEH10.IR و واردكردن كد ملي و شماره حساب يارانه سرپرست خانوار، از قطع شدن يا نشدن يارانه نقدي‌شان باخبر مي‌شوند. درصورت قطع يارانه نقدي به سامانه اينترنتي اعتراض وارد مي‌شود.

پس از ورود به سامانه، سرپرست خانوار بايد استان، شهر و نشاني محل سكونت با ذكر شماره تلفن ثابت و همراه و كد پستي و نزديك‌ترين دفتر پيشخوان دولت را وارد و تأييد كند.پس از اين مرحله متني خطاب به سرپرست خانوار نمايش داده مي‌شود كه در آن آمده است: با توجه به بررسي‌هاي انجام‌شده روي اطلاعات موجود، خانوار شما شرايط لازم براي دريافت يارانه نقدي را ندارد و يارانه نقدي حذف شده است. درصورت اعتراض بايد دكمه ثبت درخواست را وارد و اطلاعات اعلام شده شامل نام و نام خانوادگي و شماره ملي يارانه‌نقدي‌بگيران و مراتب اعتراض را تأييد كند.

در مرحله سوم سرپرست خانوار معترض بايد متعهد شود كه اطلاعات واردشده براي اعتراض منطبق بر حقيقت بوده، در غير اين صورت دولت مجاز است نسبت به حذف يارانه دائمي نقدي اقدام كند. در اين صورت با تأييد آن وارد مرحله بعدي مي‌شود.
در مرحله 4دلايل حذف يارانه نقدي و اينكه چرا خانوار مورد نظر نيازمند تشخيص داده نشده است، به اطلاع سرپرست خانوار مي‌رسد. درصورتي كه سرپرست خانوار خود را نيازمند دريافت يارانه نقدي بداند بايد مشخص كند كه مشمول كدام‌يك از گزينه‌هاست.

بيماري خاص و صعب‌العلاج
بيماري‌هاي پرهزينه مانند جراحي قلب
عدم‌مالكيت واحد مسكوني
داراي عضو معلول شديد
از كارافتادگي بالاي 60درصد
زن سرپرست خانوار
دلايل مشابه مورد فوق (ذكر دليل)

پس از ثبت اعتراض در مرحله قبلي، سرپرست معترض بايد 2شرط را قبول كند؛ نخست ارائه تعهدنامه بررسي ميداني و دوم قبول استرداد يارانه دريافتي از طريق نظام مالياتي. در اين صورت بايد سرپرست خانوار تعهدنامه را تأييد كند. در اين تعهدنامه سرپرست خانوار به استناد ماده10 قانون هدفمندي يارانه‌ها مبني بر ارائه اطلاعات صحيح، به دولت اجازه مي‌دهد با بررسي‌هاي ميداني از محل سكونت و كار و همچنين مراجعه به تمامي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه از وضعيت اقتصادي و اجتماعي فرد تحقيق به عمل آورد و درصورت درخواست دولت، سرپرست خانوار مدارك لازم را براي درست بودن اطلاعات ارائه كند.

هشدار اينكه درصورتي كه سرپرست خانوار كارمند دولت نبوده يا قبلا اظهارنامه مالياتي تكميل نكرده باشد، تمامي اعضاي بالاي 18سال خانوار در ليست موديان مالياتي قرار مي‌گيرند و بعد از تأييد تعهدنامه، يارانه خانوار به شرط صحت اطلاعات ارائه شده دوباره برقرار مي‌شود.

اما اگر اطلاعات خلاف ارائه شده باشد، براساس قانون هدفمندي يارانه‌ها، كليه يارانه‌هايي كه خانوار از ابتداي سال1393 دريافت كرده باشد، به‌عنوان ماليات تلقي شده و فرد يارانه‌بگير موظف به برگرداندن تمامي يارانه دريافتي و مشمول قوانين و مقررات مربوطه خواهد بود. در اين مرحله با ثبت و تأييد تعهدنامه فوق، يارانه نقدي حذف‌شدگان دوباره برقرار مي‌شود.

در مرحله هفتم متني با اين عنوان كه درخواست سرپرست معترض در سامانه ثبت شده و در مرحله «ثبت درخواست» قرار دارد، اعلام مي‌شود كه درصورت تأييد اعتراض، مراتب از طريق پيام كوتاه به شماره تلفن همراه سرپرست خانوار اطلاع‌رساني خواهد شد.

کد خبر 305414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha