معیارهای خودروی لوکس در دست تغییر قرار گرفته تا مبنای جدیدی برای واردات خودرو تعریف شود. رئیس‌کل گمرک با اعلام این خبر تأکید کرد که ارزش خودرو نیز قرار است در کنار حجم موتور آن به‌عنوان ملاک‌های خودروی لوکس درنظر گرفته شود.

در حال حاضر تنها حجم موتور مبناي تعيين لوكس‌بودن خودرو و ممنوعيت واردات آن است به‌طوري كه واردات خودروهاي با حجم بالاتر از 2500سي‌سي به كشور ممنوع است. طي ماه‌هاي اخير برخي گزارش‌ها از واردات خودروي پورشه حكايت داشت.

طبق آمار رسمي گمرك طي 3‌ماه نخست امسال 7دستگاه پورشه ماكان وارد كشور شده كه قيمت آن در بازار ايران 600تا 650ميليون تومان برآورد مي‌شود. حجم موتور اين خودرو 2000سي‌سي است. اين خودرو طبق قاعده فعلي به‌عنوان خودروي لوكس محسوب نمي‌شود و واردات آن آزاد است. مسعود كرباسيان رئيس‌كل گمرك روز گذشته در نشستي خبري اعلام كرد: طبق قانون فعلي واردات خودروهاي با حجم موتور كمتر از 2500سي‌سي آزاد است اما در حال حاضر خودروهايي از سوي برخي برندها نظير پورشه توليد مي‌شود كه با وجود حجم موتور كمتر از 2500سي‌سي، از ارزش بالايي برخوردار است.

بر اين اساس پيشنهاد كرده‌ايم فرمول جديدي براي تعيين خودروهاي لوكس مدنظر قرار گيرد كه در آن ارزش خودرو به همراه حجم موتور ملاك لوكس بودن خودرو قرار گيرد و ممنوعيت واردات بر اين مبنا انجام شود. به گفته كرباسيان، اين پيشنهاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پيگيري است. رئيس‌كل گمرك ايران از واردات 17هزار و 778دستگاه خودرو در 5ماهه نخست سال‌جاري خبر داد و گفت: ارزش اين تعداد خودرو 420ميليون و 325هزار دلار بوده كه از لحاظ وزني 48.08درصد و از نظر ارزشي 43.83درصد كاهش يافته است.

  • گوشي‌هاي قاچاق فعال نمي‌شوند

رئيس‌كل گمرك ايران از برنامه دولت براي فعال نشدن تلفن‌هاي همراه قاچاق خبر داد و گفت: تلفن‌هاي همراه قاچاق عمدتا همراه مسافر يا ساير روش‌ها وارد مي‌شوند اما قرار است تلفن‌هاي همراهي كه از طريق مبادي رسمي وارد نمي‌شوند ديگر امكان فعال‌شدن نداشته باشند. مسعود كرباسيان ادامه داد: همچنين برنامه براي بهره‌گيري از باركد تلفن همراه از ماه‌هاي آينده اجرايي خواهد شد و در اين زمينه همكاري‌هايي با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز انجام شده است.

مقابله با تلفن همراه تقلبي و قاچاق توامان است و زماني كه اين كالا از مسير رسمي وارد نشود مي‌توان آن را تقلبي و قاچاق دانست. برهمين اساس بايد به اين سمت حركت كنيم كه فعال شدن تلفن همراه تنها منوط به مواردي باشد كه از گمرك خارج مي‌شود. به گفته وي در 4ماهه ابتداي سال‌جاري 500هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش 10ميليون دلار وارد كشور شده كه اين تعداد در سال گذشته تنها برابر با 150هزار دستگاه بوده است.

کد خبر 305415

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha