یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رودخانه کر (kor) که تنها منبع تامین آب دریاچه بختگان در فارس بود هم خشک شد تا آخرین امید احیای تالاب نیز خاموش شود.

آخرین امید احیای بختگان از بین رفت

رودخانه کر در استان فارس پس از عبور از سد درودزن، وارد دشت رامجرد می‌شود. این رودخانه وارد بخش کربال در شهرستان شیراز شده وسپس به دریاچه بختگان می‌ریزد. طول رودخانه کر تا دریاچه بختگان ۲۸۰ کیلومتر است و بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس به شمار می‌رود.

این بار خبر از خشکی روخانه کر رسید. ماموران محیط زیست حالا باید زیستمندان به گل نشسته کف رودخانه را نجات دهند. ۱۳۰ لاک پشت از خطر تلف شدن نجات پیدا کردند اما رودخانه کر که هیچ‌وقت خشک نشده بود، در خیلی از قسمت‌ها خشک شده تا تنها امید نجات تالاب بختگان نیز خاموش شود.

حالا استان فارس مانده و انبوهی از رودخانه‌ها و دریاچه‌های خشکیده، نزدیک به ۱۱ تالاب در فارس خشک شده‌اند و دیگر رمقی هم برای احیا ندارند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس پيرامون خشک شدن بخشی از رودخانه کر گفت: بخش‌هایی از این رودخانه در پایین دست کربال مدت‌هاست که به دلیل خشکسالی در فصول مختلف آبی در آن جریان ندارد.

حمزه ولوی با انتقاد از وجود برخی از سدها در اطراف این رودخانه افزود: متاسفانه به دلیل وجود سد ملاصدرا و درودزن آبی در داخل این رودخانه نمی‌ریزد و از قسمت پل خان به سمت پایین و دشت مرودشت رودخانه کر به طور کامل خشک است.

وی با اشاره به رها شدن آب برای کشاورزان این منطقه اظهار داشت: آبی که در این قسمت‌ها رها می‌شود به دلیل کشاورزی‌های گسترده‌ای که اطراف رودخانه است صرف کشاورزی شده از این رو معمولا رودخانه کر طی این چند سال با توجه به خشکسالی‌ها خشک بوده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اظهار نگرانی از خشک شدن پایین دست این رودخانه طی چند سال گذشته گفت: برخی از حوضچه‌های اطراف رودخانه کر به مقدار بسیار کمی آب دارد که این هم به دلیل آبی است که برای کشاورزی از سدها رها می‌شود.

وی با اشاره به آب موجود در پشت سدهای ملاصدرا و درودزن بیان کرد: میزان آب‌های ذخیره شده در پشت این سدها نیز بسیار کم است و آبی که وجود دارد فقط صرف کشاورزی می‌شود و مابقی هم حجم مرده سدهاست.

ولوی با انتقاد از وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز اطراف این رودخانه اظهار داشت: متاسفانه تعداد قابل توجهی چاه در اطراف این رودخانه وجود دارد که رمق تمام آب‌های زیرزمینی این محدوده را گرفته است.

وی با اشاره به خشک شدن رودخانه کر در اطراف خرامه و مشکلات زیستی که برای زیستمندان به وجود آمده بود، بیان کرد: ۱۳۰ قطعه لاک‌پشت برکه‌ای در بخش رودخانه کر واقع در روستای معزآباد خرامه بر اثر خشک شدن درياچه در حال تلف شدن بودند که با همت کارشناسان محيط زيست و جوامع محلی نجات يافتند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان این که این لاک‌پشت‌ها از نوع لاک پشت برکه‌ای خزری بودند، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال اخیر به رغم خشکسالی‌های گسترده در استان فارس شاهد کشت محصولات آب بر در این استان هستیم که به عنوان نمونه می‌توان به کشت برنج در اطراف مرودشت اشاره کرد.

ولوی با تاکید بر این که باید هرچه سریع‌تر برای برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در استان فکر اساسی شود، بیان کرد: چندی قبل مصوبه‌ای تصویب شد تا اولویت دوم بعد از تامین آب شرب محیط زیست باشد از این رو باید هر چه زودتر برای اجرایی شدن این مصوبه اقدام کرد در غیر این صورت در آینده با مشکلاتی در حوزه محیط زیست روبه رو خواهیم شد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست نیز در این رابطه گفت: همیشه جریان آبی با وجود خشک بودن رودخانه در پایین دست آن جاری بوده است.

علمداری افزود: در طول تاریخ این رودخانه همیشه آب داشته و خشک شدن آن می‌تواند زنگ خطری برای استان باشد زیرا اگر این رودخانه نیز خشک شود تنها امید احیای دریاچه بختگان نیز از بین می‌رود.

وی با تاکید بر این که خشک شدن رودخانه کر یک بحران عمیق است، اظهار داشت: متاسفانه برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی در سطح استان بی حساب و بی‌رحمانه است از این رو مدام باید منتظر وقوع این دسته از اتفاقات در استان بود.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به سرچشمه‌های رودخانه کر بیان کرد: خشک شدن این رودخانه فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر است و مسئولان امر باید هرچه سریع‌تر در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

وی با بیان این که ۹۰ درصد آب دریاچه بختگان از طریق رودخانه کر تامین می‌شود، گفت: این رودخانه همیشه یک دبی ثابت داشته که سیلاب از طریق کر وارد تالاب بختگان می‌شده است از این رو باید اعلام کرد که با خشک شدن این رودخانه سرچشمه‌های حیات بختگان نیز از بین رفته است.

علمداری با اشاره به این که حیات بختگان به این رودخانه بستگی دارد، اظهار داشت: اگر رودخانه کر از بین برود به طور حتم با از بین رفتن شریان حیاتی بختگان دیگر نمی‌توان منتظر احیای تالاب بود.

کد خبر 305450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha