همشهری آنلاین: رئیس جمهور با بیان اینکه رژیم و سازمان‌های تروریستی هیچگاه در مسیر انتخاب نیستند، گفت: مسیر تروریست‌ها مسیر خشونت و افراط است ، در حالی که در مذاکره دوطرف باید به حد میانه برسند اما رژیم‌های تروریستی راه میانه را قبول ندارند و رنگی جز سیاه و سفید را نمی‌شناسند.

حسن روحانی

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور با بیان اینکه همه تروریست‌ها از استقبال و یا خواست مردم محروم هستند، اظهار کرد: در میان ملت‌ها، جوامع و آرای عمومی مردم با تروریست‌ها نیست و حتی شاهدیم که رژیم صهیونیستی از آرای مردم و صندوق رأی می‌ترسد. یعنی مرگ خود را در کنار صندوق رأی می‌بیند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه کسانی که مسیر ترور را انتخاب کردند،‌ صلح و مفاهمه و مذاکره را خیانت می‌دانند، خاطرنشان کرد: مسیر تروریست‌ها مسیر خشونت و افراط است ، در حالی که در مذاکره دوطرف باید به حد میانه برسند اما رژیم‌های تروریستی راه میانه را قبول ندارند و رنگی جز سیاه و سفید را نمی‌شناسند.

روحانی با تأکید بر اینکه تروریسم از صلح و تفاهم و مذاکره گریزان است، افزود: تروریست‌ها خود را میزان و مرکز عالم می‌دانند و معمولاً حالت پیشوا پرستی دارند و فردی که رئیس سازمان تروریستی‌شان است را حتی گاهی برترین مقام روی زمین می‌بینند.

روحانی تأکید کرد: برای فاصله گرفتن از تروریست‌ها در دنیا باید در منطقه و جهان اقدامات متحد با برنامه ریزی جدی شکل گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از گذشته و در رژیم سابق قربانی مداخلات نابجای قدرت‌های بزرگ به ویژه غرب و آمریکا بوده است، گفت: ایران پس از انقلاب نیز قربانی تروریسم و در جنگ تحمیلی و قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بود. در حالی که ایران بعد از انقلاب بلافاصله مردم را به پای صندوق رأی هدایت کرد و با رأی مردم نوع نظام انتخاب شد و در شرایطی که نظام حاکم به دنبال خواست مردم بود گروهک‌هایی در ایران که مورد حمایت قدرت‌های خارجی بودند اقدام به خشونت کرده و به هیچ کس رحم نکردند.

روحانی در ادامه به بیان خاطراتی از اقدامات خشونت‌آمیز گروهک منافقین در اوایل انقلاب ایران اشاره کرد و گفت: امروز خشونت‌هایی که توسط داعش در منطقه مشاهده می‌کنیم در گذشته توسط منافقین اتفاق افتاده بود. یعنی کارهایی که امروز داعش می‌کند قبلاً در ایران انجام شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کجای دنیا سابقه دارد که رئیس قوه قضائیه یک کشور، وزرا و نمایندگان مجلس در تروری وحشیانه شهید شوند و بعد از مدت کوتاهی نخست وزیر و رئیس جمهور آن کشور به شهادت برسند. و جزء اولین ترورها در ایران ترور عالم، اندیشمند و محقق علامه شهید مطهری به جرم علم و تحقیق و گفتن سخن حق بوده است.

روحانی با بیان اینکه تا زمانی که ترور ابزاری برای قدرت‌ها باشد از بین نخواهد رفت، اظهار کرد: تا زمانی که اراده قوی و دسته جمعی برای از بین بردن تروریسم در جهان ایجاد نشود و تروریست‌ خوب و بد را قبول داشته باشیم، به نتیجه نخواهیم رسید.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز قدرت‌هایی در اروپا و آمریکا در برابر یک گروه تروریستی سکوت می‌کنند و از یک رژیم تروریستی حمایت می‌کنند، اما با گروه تروریستی دیگری بد هستند، گفت: باید با استاندارد واحد در برابر همه گروه‌های تروریستی بایستیم.

روحانی تصریح کرد: برخی کشورها در ظاهر ائتلاف ضدتروریسم تشکیل می‌دهند در حالی که شاهدیم از سال 2003 تعداد کشته‌های تروریست ها چند برابر شده‌اند و بعد از اشغال عراق تروریسم در منطقه پیشرفت یافته است و امروز بیشترین کشته‌ها از اقدامات خشونت‌آمیز گروهک‌های تروریستی در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و نیجریه اتفاق می‌افتد که عمده این کشتارها توسط گروهک‌های ترویستی چون القاعده، طالبان، داعش و... اتفاق می‌افتد.

رئیس دولت یازدهم گفت: امروز در غرب و شرق کشورمان گروه‌هایی به ظاهر با تعصبات قومی و نژادی با مردم و نیروهای نظامی حافظ مرزها می‌جنگند و کشتار به راه می‌اندازند و چطور می‌توانیم قبول کنیم کشورهایی مثل آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم باشند اما تروریست‌های معروفی که هزاران بیگناه را در ایران به شهادت رسانده‌اند امروز آزادانه در کشورهای آنها فعالیت‌های سیاسی و حتی تروریستی انجام دهند ، این کشورها حتی نسبت به مطالبات حقوقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها بی‌اعتنا هستند.

روحانی با تأکید بر اینکه تروریسم زمانی از بین می‌رود که همه در صف مقابل آن قرار بگیرند، گفت: باید اراده قاطع برای نابودی تروریسم شکل بگیرد و اگر کشوری یک گروه تروریستی را در مقطعی ابزار کار خود بداند باید متوجه باشد که آتش افروزان به این آتش، دیر یا زود خودشان گرفتار آن خواهند شد و اینطور نیست که کشوری در دوره‌ای از یک گروه تروریستی دفاع کند و تا پایان از آن گروه منتفع باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در برابر رژیم تروریستی صهیونیستی هیچ اقدام قاطع و جدی از سوی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی انجام نمی‌شود، افزود: این سوال مطرح می‌شود که گروهک‌های تروریستی در منطقه چطور تأمین می‌شوند و نفت می‌فروشند در حالی که کشورهای قدرتمند جهان مدعی هستند تا ماهواره‌هایشان پلاک ماشین‌ها را هم شناسایی می‌کند؟

وی افزود: چطور گروه‌های تروریستی در منطقه نفت می‌فروشند و پولشان تأمین می‌شود و آثار باستانی موزه‌ها را در بازارهای جهانی می‌فروشند و آیا این اقدامات برای دنیا و کشورهای مدعی قابل شناسایی نیست؟

رئیس جمهور اظهار کرد: شاید کشورهایی که در برابر گروه‌های تروریستی متحد نمی‌شوند و اقدام جدی نمی‌کنند تصورشان این باشد که اختلاف و فشار درمنطقه به نفع آنهاست اما آنها که از کشته شدن بیگناهان به فکر منافع منطقه‌ای و بین‌المللی خود هستند چطور می‌توانند مدعی حقوق بشر باشند.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از آغاز قربانی ترور بوده و در مبارزه با تروریسم مصمم بوده است، خاطرنشان کرد: در داخل کشور و مرزهای شرقی و غربی و کشورهای منطقه و همسایه هر جا ببینید بیگناهی مورد جنایت قرار می‌گیرد با همه توان به کمک مظلومان و علیه تروریسم اقدام خواهیم کرد و جای تأسف است که امروز برخی کشورهای مسلمان منطقه به دام کمک و حمایت از تروریست ها افتاده‌اند و خود را در این جنایت شریک کرده‌اند در حالی که باید بدانند نوبت آنها هم فرا می‌رسد و هر کشوری امروز در منطقه به تروریسم کمک کند و از آنها در جهت کشتار بیگناهان حمایت کند بی‌تردید ترور دامن‌گیر خودشان نیز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تروریسم به نفع کسی نیست گفت،: باید ریشه‌های تروریسم را شناسایی کنیم که ریشه‌های تروریسم جهل، تعصب خشک، ‌افراطی‌گری، فقر،‌عدم توسعه یافتگی، استبداد و استعمار است که باید با آنها مبارزه شود و تا وقتی در دنیا گروه‌های تروریستی برای جوانان ناآگاه جامعه جاذبه دارد یعنی به ریشه‌ها نپرداخته‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ترور چهره زشتی است که از دیرباز شاهد آن در زندگی انسان‌ها هستیم، گفت: در تاریخ کهن ترور مبنای انتقام شخصی و قبیله‌ای داشت، اما در دنیای امروز ابزار جدیدی برای اهداف مختلف است که گاهی از سوی سازمان‌ها و تشکیلات تروریستی و گاهی توسط برخی حکومت‌ها بر مبنای تروریست شکل می‌گیرد و نوع دیگری از تروریسم بر مبنای اعتقادی یعنی گروهی متعصب و جاهل تحت پوشش دین به خشونت می‌پردازند و هرکس در مسیر آنها نباشد را کافر می‌دانند که نمونه‌های داعش، القاعده، طالبان و.. است.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدواریم کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران و همه مردم منطقه و سازمان‌های مردم نهاد حقوقی، سیاسی و اجتماعی دست به دست هم دهند تا جامعه انسانی و منطقه را از خطر تروریسم نجات دهیم.

کد خبر 305607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha