مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فعالیت در فضای خلاء بسیار دشوار است، این محیط بسیار نامساعد است و انجام کوچکترین کاری در آن به ساعت‌ها زمان نیاز دارد و هرکاری را باید با به تن داشتن لباس سنگین و ناراحت فضانوردی و یا از طریق بازوهای روباتیک انجام داد.

براساس گزارش گيزمگ، اين چالشي است كه در آينده، زماني كه فضانوردان بايد از مدار زمين نقليه‌هاي روباتيكي را كنترل كنند، دشوارتر نيز خواهد شد از اين رو آژانس فضايي اروپا قصد دارد خود را براي اين كار آماده سازد. 

ماه آينده قرار است فضانوردي دانماركي به نام آندرآس موگنسن زماني كه در مدار زمين و در ايستگاه فضايي حضور دارد، كنترل نقليه روباتيكي را در هلند به دست بگيرد. اين ماموريت كه قرار است از هفتم سپتامبر آغاز شود، از ايستگاه فضايي انجام شده و نقليه روباتيك Interact Centaur در مركز تكنيكي ESTEC را از فضا كنترل خواهد‌كرد.

به گفته آژانس فضايي اروپا، اين اولين باري است كه چنين آزمايشي در فضا انجام مي‌شود، اگرچه پيش از اين آزمايش از راه دور ديگري با هدف دست دادن يك فضانورد در ايستگاه فضايي بين‌المللي و يك متخصص روباتي در هلند در ماه ژوئن انجام گرفته‌است.

روبات Interact Centaur داراي سكوي موبايلي چهار در چهار، پايه دوربيني مفصل‌دار، حسگرهاي مختلف و دو بازوي حساس براي انجام عمليات مختلف است و از هدايتگر ليزري و لمسي برخوردار است تا فضانورد دانماركي بتواند آنچه درحال انجام دادن است را لمس كند. اين آزمايش شامل استفاده از روبات براي يافتن يك صفحه شرح ماموريت‌ها روي زمين، برداشتن يك سوزن ته‌گرد و چسباندن كاغذ روي تخته اعلانات است و از آنجايي كه سوزن از مقاومت پاييني در برابر فشار مكانيكي برخوردار است، انجام اين كار به دقت و ظرافت بالايي نياز دارد.

از آنجايي كه اين آزمايش از فاصله 400 كيلومتري از سطح زمين انجام مي‌شود،‌درحالي كه رله‌هاي ماهواره‌اي اين فاصله را به فاصله‌اي برابر 90 هزار كيلومتر تبديل مي‌كنند،‌ موگنسن بايد با كندي ناشي از ارسال با تاخير سيگنال‌ها ميان زمين و ايستگاه نيز كنار بيايد.

به گفته متخصصان انسان‌ها براي انجام كارهاي دقيق، مانند وارد كردن يك كليد به قفل در، بيشتر بر حس لامسه و نيروي گيرنده‌هاي دست و بازوهايش اتكا دارد تا بر قدرت بينايي‌اش، در چنين شرايطي اطلاعات بينايي از اهميت كمتري برخوردارند و چنين كارهايي را حتي مي‌توان با چشمان بسته نيز انجام داد. آژانس فضايي اروپا قصد دارد چنين مهارت‌هايي را به سيستم‌هاي روباتيك كنترل از راه دور انتقال دهد.

به گفته مقامات آژانس فضايي اروپا، بدون بازخورد لمسي هدايتگر بازوي روباتيك يا يك نقليه روباتيك بايد احتياط زيادي به خرج دهد تا به آنچه روبات آن را لمس مي‌كند،‌آسيبي نرسد. از اين رو است كه كاري بسيار ساده و كوچك در فضا بسيار زمان‌گير مي شوند. علاوه بر اين،  حس لامسه ناشي از هر كاري حاوي اطلاعاتي مهم درباره ارتباطات ژئومتريك اجسام موجود در محيط خواهد بود و اين اطلاعات هدايتگر را به انجام سريعتر و خلاقانه‌تر كار هدايت مي‌كنند.

کد خبر 305614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha