دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرش قرمز هفتاد‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی از فردا (سه شنبه) قدمگاه چهره‌های سرشناس سینما از سراسر جهان خواهد بود که ۲۰ فیلم برای کسب جایزه اصلی جشنواره (شیر طلا) رقابت خود را آغاز می‌کنند و سینمای ایران با فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند در این رویداد حضور دارد.

جشنواره ونیز

به گزارش ايسنا، جشنواره فیلم ونیز که اولین دوره آن از 6 تا 21 اوت سال 1932 برگزار شد و هم‌اکنون به عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان و یکی از سه جشنواره معتبر در کنار کن و برلین شناخته‌ می‌شود، امسال شاهد برگزاری هفتاد ودومین دوره خود خواهد بود که در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهمترین رویدادهای این دوره از این جشنواره سینمایی.

پوستر هفتادودومین جشنواره فیلم «ونیز» با ادای احترام به سینمای هنری و تصاویری از «ژان پیر لئو» بازیگر فیلم «چهارصد ضربه» و «ناتاشا کینسکی» بازیگر معروف آلمانی برای چهارمین سال پیاپی توسط «سیمونه ماسی» طراحی شده است و همچون چند دوره اخیر از زاویه دید تمثیلی و روایی برای خلق آن استفاده شده است.

سال گذشته نیز پوستر جشنواره فیلم ونیز به تصویری از فیلم «چهارصد ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو» اختصاص یافته بود و در دو سال پیش از آن نیز با الهام از فیلم «ابدیت و یک روز» ساخته «تئو آنجلوپولوس» و «و کشتی به راهش ادامه می‌دهد» از «فدریکو فلینی» طراحی شده بود.

«ماسی» معتقد است این چهار پوستر از سال 2012 تا کنون و با الهام از چهار فیلم مختلف ساخته شده است، در کنار هم داستانی را روایت می‌کند و از شرکت کنندگان در این رویداد سینمایی درخواست کرده تا این داستان را کشف کنند.

فیلم «اورست» به کارگرانی «بالتازار کورماکور» که بر اساس داستان واقعی صعود دو گروه رقیب به بام جهان در سال 1996 ساخته شده، امسال در افتتاحیه ونیز به روی پرده خواهد رفت.

در چند سال اخیر فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز جایگاه بسیار مناسبی در فصل جوایز سینمایی کسب کرده، بطوری که سال گذشته فیلم «مرد پرنده» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» پس از نمایش در ونیز موفق به کسب جوایز سینمایی متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم شد و «جاذبه»، فیلم افتتاحیه 2013 نیز در نهایت اسکار بهترین کارگردانی را به‌دست آورد و در گیشه به فروش فوق العاده بیش از یک میلیارد دلار دست یافت .

فیلم «اورست» دهمین ساخته بلند سینمایی ««بالتازار کورماکور»، کارگردان ایسلندی است که به زبان انگلیسی و به‌صورت 3 بعدی ساخته شده و در آن «جک جیلنهال» و «جیسون کلارک» در نقش دو رهبر گروه کوهنوردی رقیب ایفای نقش کرده‌اند که در جریان صعود به قله اورست دچار طوفان سهمگینی می‌شوند.

فیلم‌هایی از کشورهایی چون آمریکا، ایتالیا، استرالیا، فرانسه، لهستان، چین و همچنین چند محصول مشترک بین‌المللی، آثاری هستند که تلاش می‌کنند جایزه اول و معتبر جشنواره یعنی شیر طلا را تصاحب کنند.

سینمای آمریکا با سه فیلم (و همچنین مشارکت در ساخت دو فیلم) حضور پررنگی در میان فیلم های بخش رقابتی دارد اما از حالا نمی‌توان گفت کدام یک از 20 فیلم شانس بیشتری دارا هستند.

در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز 2015 نیز 15 فیلم روی پرده خواهند رفت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «حجم سیاه» ساخته «اسکات کوپر» و همچنین «اورست» ساخته «بالتازار کورماکور» (فیلم افتتاحیه) اشاره کرد.

فیلم کوتاه «تست بازیگری» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با بازی «دنیرو»، «دی کاپریو» و «برد پیت» نیز که قرار بود یکی از آثار بخش غیررقابتی باشد ، بدلیل مشکلان فنی نتوانست خود را به جشنواره برساند. همچنین فیلم «آقای شش» ساخته «هو گوان» از چین یکی دیگر از فیلم‌های بخش غیررقابتی است که به‌عنوان فیلم اختتامیه جشنواره ونیز انتخاب شده است.

کارگردان «جاذبه» در راس هیئت داوران

«آلفونسو کوارون» کارگردان برنده اسکار مکزیکی که سال گذشته با فیلم «جاذبه» جشنواره ونیز را افتتاح کرد و در نهایت در جوایز اسکار هفت جایزه از جمله جایز بهترین کارگردانی را از آن خود کرد بر مسند ریاست هیئت داوران بخش رقابتی ونیز خواهد نشست.

«کواران» در در سال ۲۰۰۱ برای فیلم «مامان تو هم» نامزد شیر طلایی ونیز شد و جایزه بهترین فیلمنامه را از این جشنواره گرفت و یک بار دیگر نیز برای فیلم «فرزندان بشر» نامزد این جایزه معتبر سینمایی بوده است.

«نوری بیلگه جیلان»، کارگردان صاحب‌نام ترکیه برنده نخل طلا و «پاول پالیکوفسکی»، کارگردان لهستانی فیلم برنده اسکار «آیدا» در کنار «الیزابت بنکس»، «فرانچسکو مونزی»، «دایان کروگر» ، «هو شائو شین»، «لین رامزی» و «امانوئل کاریر»، دیگر اعضای هیات داوران هفتادودومین دوره از قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان را تشکیل می‌دهند.

فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره‌ی «ونیز» در بخش افق‌های این رویداد سینمایی حضور خواهد داشت.

این فیلم که اولین ساخته جلیلوند است برای اولین بار در سی وسومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و با بازخوردهای مناسب از سوی منتقدین و مخاطبان رو به رو شد و در بخش نگاه نو جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را گرفت.

در این فیلم بازیگرانی چون نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، وحید جلیلوند و آفرین عبیسی ایفای نقش کردند و داستان آن درباره یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری است که جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می‌کشد. سال گذشته سینمای ایران با فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش اصلی ونیز نماینده داشت و شیر نقره ای بهترین فیلمنامه را نیز کسب کرد. فیلم «ملبورن» ساخته نیما جاویدی نیز سال گذشته در مراسم افتتاحیه بخش غیر رقابتی هفته منتقدین به روی پرده رفت.

فیلم گمشده «اورسن ولز»

جشنواره ونیز امسال نمایش فیلم گمشده‌ی «تاجر ونیزی» محصول 1969 و همچنین نسخه کامل و ایتالیایی فیلم «اُتلو» به کارگردانی «اورسن ولز» را به بهانه جشن یکصد سالگی این کارگردان بزرگ تاریخ سینما در برنامه دارد.

در سال 1982، «اورسن ولز» اعلام کرد که نگاتیوهای فیلم «تاجر ونیزی» به سرقت رفته و تنها بخش‌هایی از آن در چند آرشیو موجود است، اما اخیرا با کشف فیلمنامه اصلی این اثر و یادداشت‌های مربوط به آن، فیلم «تاجر ونیزی» مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. فیلم «اُتلو» همان فیلمی است که قرار بود در سال 1951 در جشنواره فیلم ونیز به روی پرده برود، اما «اورسن ولز» در اقدامی جنجال برانگیز این فیلم را در نشست مطبوعاتی جشنواره از فهرست فیلم‌ها بیرون کشید تا نسخه کوتاه شده و انگلیسی آن را سال بعد در جشنواره کن به نمایش بگذارد و در نهایت جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد. هر دو فیلم به عنوان بخشی از مراسم پیش افتتاحیه جشنواره به نمایش گذاشته خواهند شد.

فدریکو فلینی

نسخه بازسازی شده فیلم‌های کلاسیک سینمای جهان از کارگردانانی چون «فدریکو فلینی»، «پیر پائولو پازولینی»، «آکی‌را کوراساوا» و «کلود شابرول»، بخشی از 21 فیلم حاضر در بخش کلاسیک جشنواره‌ی «ونیز» خواهند بود. از مهمترین فیلم‌هایی که نسخه بازسازی شده آنها در بخش کلاسیک جشنواره ونیز به روی پرده خواهد رفت، می‌توان به «ریش قرمز» ساخته «آکی‌را کوراساوا»، «آمارکود» به کارگردانی «فدریکو فلینی» کارگردان نامدار ایتالیایی، «بازگشت تلخ» از «کلود شابرول»، «لئون‌مورن کشیش» از «ژان پیر ملویل» و همچنین فیلم «سالو یا 120 روز در سودوم» ساخته «پیر پائولو پازولینی» نام برد.

شیر طلای ونیز برای کارگردان فرانسوی

برتران تاورنیه

«برتران تاورنیه» کارگردان و فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سرشناس فرانسوی با دریافت جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره «ونیز» مورد تقدیر قرار می‌گیرد. «طعمه» برنده خرس طلایی جشنواره برلین، «یکشنبه در بیرون شهر» برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره معتبر فیلم کن، «زندگی و دیگر هیچ» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان «بفتا» از مهم ترین آثار این کارگردان فرانسوی محسوب می‌شوند. «وزیر فرانسوی» جدیدترین ساخته «تاورنیه» در سال 2013 موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم سن‌سباستین شد.

تقدیر از کارگردان «صورت زخمی»

برایان دی‌پالما

«برایان دی‌پالما» کارگردان و نویسنده صاحب نام آمریکایی جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeColture» امسال جشنواره ونیز را دریافت می‌کند. «دی پالما» که ساخت آثار مطرحی چون «صورت زخمی»، «راه کالیتو» و «کاری» را در کارنامه سینمایی دارد‌، روز نهم سپتامبر در جریان برگزاری جشنواره، این جایزه سینمایی را به پاس نقش قابل ملاحظه‌اش در عرصه سینمای معاصر دریافت خواهد کرد.

اعطای این جایزه سینمایی به «دی پالما» با نمایش جهانی مستندی با عنوان «دی‌پالما» به کارگردانی مشترک «نوا بائومباخ» و «جیک پالترو» همراه خواهد بود که به 50 سال فعالیت سینمایی‌، زندگی‌ و فرآیند فیلمسازی این کارگردان سرشناس در قالب مصاحبه‌هایی با او می‌پردازد.

هفتادودومین جشنواره فیلم ونیز از دوم سپتامبر آغاز می‌شود و تا ۱۲ سپتامبر (11 تا 21 شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

کد خبر 305638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha