هفته گذشته ۲گوزن زرد ایرانی حین انتقال به زیستگاه‌های یزد و خوزستان تلف شدند.

گوزن زرد ایرانی

مسئولان استاني علت اصلي تلف شدن گوزن‌ها را بي‌تجربگي دست‌اندركاران انتقال عنوان مي‌كنند اما مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات‌وحش سازمان محيط‌زيست، تلفات در اين پروژه را اجتناب‌ناپذير مي‌داند. آنطور كه مديركل دفتر حيات‌وحش سازمان محيط‌زيست مي‌گويد، اين دفتر ساماندهي سايت‌هاي تكثير در اسارت گوزن زرد را آغاز كرده و بنا دارد از ۱۴سايت موجود در كشور ۶تاي آنها را به‌دليل استاندارد نبودن و نداشتن تجهيزات كافي حذف و به‌دنبال آن ۵۵ راس گوزن موجود دراين سايت‌ها را به سايت‌هاي مجهز‌تر، ازجمله سايت دز در خوزستان و باغ شادي در يزد منتقل كنند.

به گفته مجيد خرازيان‌مقدم اعتباري معادل ۹۰ميليون تومان هم براي اين كار درنظر گرفته شده تا از مجرب‌ترين تيم‌هاي زنده‌گيري و بهترين داروهاي بيهوشي استفاده شود. اما درهمين ابتداي كار و حين انتقال ۱۰راس گوزن زرد از ايلام و كرمانشاه 2راس از آنها تلف شده و برخي منابع از مصدوميت و آسيب‌ديدگي بقيه آنها خبر مي‌دهند. آنطور كه در گزارش مهر آمده است: دامپزشكان و كارشناسان دفتر حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست كه مسئوليت زنده‌گيري اين حيوانات را بر‌عهده داشته‌اند بدون انجام بيهوشي تخصصي، گوزن‌ها را به محيط كوچكي داخل سايت هدايت كرده و سپس اقدام به زنده‌گيري كرده‌اند كه به‌علت استرس زياد حيوانات خود را به فنس زده و آسيب زيادي ديده‌اند.

پس از اين اقدام، اين افراد موفق به زنده‌گيري ۴راس از ۶راس گوزن اين سايت شده‌اند سپس بدون رسيدگي به وضعيت زخم‌ها و آسيب‌هاي شديد گوزن‌ها آنها را داخل جعبه گذاشته و شبانه به سمت خوزستان فرستاده‌اند كه متأسفانه به‌دليل اين جراحات يك راس از اين گوزن‌ها تلف مي‌شود. اينها مطالبي است كه بنا به گزارش مهر، ازسوي مسئولان محلي در ارتباط با تلف شدن گوزن زردي كه از كرمانشاه به خوزستان منتقل شده مطرح شده است. به گفته عادل مولا ، معاون طبيعي محيط‌زيست خوزستان، مراحل و مراقبت‌هاي بعد از بيهوشي گونه‌هاي حيات‌وحشي كه قراراست زنده‌گيري شوند در انتقال گوزن‌هاي كرمانشاه به خوزستان به درستي انجام نشده و به همين دليل يكي از آنها به‌دليل تقلاي زياد موقع به هوش آمدن تلف شد.

با اين حال مديركل دفتر حيات‌وحش سازمان محيط‌زيست معتقد است، اگرچه تيم زنده‌گيري بايد نهايت تلاش براي انتقال سالم گوزن‌ها را داشته باشند اما اين ميزان تلفات حين انتقال گونه‌هاي حيات‌وحش كاملا طبيعي است و ارزيابي واقعي را بايد در پايان پروژه و پس از انتقال تمام گوزن‌ها انجام داد. مقدم با تكذيب اينكه تيم زنده‌گيري سازمان از تخصص و تجربه كافي براي بيهوش كردن گوزن‌ها برخوردار نبوده‌اند، مي‌گويد: اين تيم از رزومه بسيار قوي و چندين بار تجربه اين اقدام برخوردار بوده، علاوه براين ناظران مجرب و دامپزشكان سازمان محيط‌زيست اين تيم را همراهي مي‌كنند.

کد خبر 305691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha