سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: «تعزیه امیرکبیر» به کارگردانی گلبرگ ابوترابیان روز گذشته (۹ شهریورماه) در آخرین روز جشنواره‌ی تئاتر آیینی سنتی در سالن «سایه» مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت.

نمایش

به گزارش ایسنا، نمایش«تعزیه امیرکبیر» درحالی به اجرا رفت که سالن «سایه» کاملا پر شده بود و افرادی هم ایستاده یا در کنار صندلی‌ها نظاره‌گر نمایش بودند.

داوود فتحعلی‌بیگی دبیر هفدهمین جشنوار‌ه‌ی بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاترشهر، محمدرضا الوند و مهدی دریایی گرداورنده‌ی متن «تعزیه‌ی امیرکبیر» نیز ازجمله کسانی بودند که به تماشای این نمایش نشستند.

«تعزیه‌ امیرکبیر» داستان کشته شدن میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه و نفوذ انگلیس در دربار شاه و تاثیرش بر مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه را روایت می‌کند.

این نمایش که تمامی دیالوگ‌هایش مانند تغزیه‌ای سنتی به شعر خوانده می‌شد، در شرح توطئه‌ی مهدعلیا برای قتل امیرکبیر، باعث ایجاد حال و هوایی تاثر برانگیز شده بود.

نمایش «تعزیه‌ی امیرکبیر» به کارگردانی گلبرگ ابوترابیان روز گذشته (نهم شهریورماه) در دو ساعت ۱۷ و ۱۹ در سالن «سایه» تئاترشهر در بخش اجراهای صحنه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به صحنه رفت.

گلبرگ ابوترابیان کارگردان نمایش «تعزیه امیرکبیر» پس از اتمام نمایش آن را به پدر و مادرش که در سالن حضور داشتند تقدیم کرد.

این نسخه‌ی قدیمی تعزیه توسط میرمصیبت به نگارش درآمده است که اولین بار توسط مهدی دریایی جمع‌آوری و به شکل تعزیه سنتی به اجرا درآمده است.

فرشاد منظوفی‌نیا مشاور هنری نمایش و علی صدیقیان به عنوان آهنگساز با این نمایش همکاری داشتند.

علاءالدین قاسمی، فرید کشکولی، مریم آشوری، حسین عباسقلی، علیرضا سعیدی، مقداد اسلامی، مریم معینی، شایان افشردی، سجاد زارع، حسن عقیقی، دانیار عباسی، وحید قنبری و بهروز پرنیان از بازیگران این نمایش بودند.

دیگر عومل آن عبارتند از: مدیر اجرایی: هومن سلیمی‌وحید، دستیار کارگردان: شایان افشردی، مدیر صحنه: فرهاد علیاری، طراح صحنه و لباس: فرشاد منظوفی‌نیا، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح حرکات: فرشاد منظوفی‌نیا، طراح پوستر و بروشور: کمال کچوییان، نوازنده‌ نی و ترومپت: علی صدیقیان، نوازنده کیبورد: آرمان ابوحمزه، نوازنده سایدرام: جواد چراغعلی، نوازنده‌ دف: مریم آشوری و عکاسان: حمید ترکمن، مصطفی فرج‌زاده.

کد خبر 305781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha