همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: توسط رادارهای جدیدی که به قرارگاه پدافند پیوسته‌اند، موشک‌های نیمه‌بالستیک و همچنین موشک‌های کروز به‌راحتی قابل کشف هستند.

فرزاد اسماعیلی

به گزارش تسنیم، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در حاشیه رونمایی از رادارهای نذیر و بینا در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این دو رادار امروز رسماً استقرار عملیاتی یافته و در دو منطقه کوهستانی و دشت مستقر شدند، گفت: این رادارها هیچ نمونه خارجی نداشته و تاکنون در هیچ کجای جهان ساخت و تولید چنین رادارهایی گزارش نشده است.

وی افزود: این رادارها در فرکانس‌های متفاوت و با پرش فرکانس و همچنین در باندهای غیرقابل شنود برای دشمن، طراحی و توسط نخبگان دانشگاهی و متخصصان پدافند هوایی تولید شده‌اند و می‌توان با استفاده از این رادارها، تحرکات هوایی را با دقت بیشتری رصد کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به رونمایی و استقرار عملیاتی این دو رادار، تا پایان سال 95 نیز آنها را تولید انبوه کنیم. یکی از مهمترین ویژگی‌های این رادارها، شناسایی پرنده‌های پهن‌پیکر و استیلز (پنهان‌کار)‌ است.

امیر اسماعیلی با اعلام "در حال حاضر بیش از 3هزار و 700 نقطه پدافندی در کشور داریم که تجهیزات قرارگاه در آنها مستقر است" ادامه داد: رادارهایی که امروز رونمایی شد، در فضای تحریم و تهدید تولید شده‌اند و می‌توانند در ایجاد امنیت هوایی یک‌پارچه به ما کمک قابل توجهی کنند. البته پدافند هوایی همواره در مقابله با پرنده‌های متخاصم با اخطار به‌موقع و قاطع، همیشه در صحنه است و نسبت به امنیت هوایی هواپیماهای عبوری نیز متعهد به تأمین امنیت آنهاست.

وی با ابراز اینکه در حال حاضر فضای جمهوری اسلامی ایران شاهد عبور روزانه 1200 هواپیمای ترانزیتی و مسافربری است، گفت: کنار قرارگاه پدافند هوایی، نیروی هوافضای سپاه و همچنین نیروی هوایی ارتش فعال هستند و این هماهنگی و فعالیت موجب این شده که بنا بر اذعان سازمان ایکائو، آسمان ایران امن‌ترین آسمان باشد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) مجدداً به تولید رادارهای بومی بینا و نذیر اشاره کرد و اظهار داشت: این دو رادار در فرکانس‌های متعدد کار می‌کنند و برای دشمن بسیار سخت است که آنها را شناسایی کند؛ ما توسط این رادارها تهدیدات را در فرامرزها کشف و دفاع در عمق را توسط این سامانه‌های راداری انجام خواهیم داد.

امیر اسماعیلی در پایان تأکید کرد: رادارهای نذیر و بینا قابلیت کشف موشک‌های نیمه‌بالستیک، کروز، هواپیماهای پهن‌پیکر و همچنین ریزپرنده‌ها را دارد.

کد خبر 305799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha