چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره اعزام افسران نیروی هوایی روسیه به دمشق برای آغاز عملیات هوایی این کشور علیه داعش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که عملیات ضدتروریستی در سوریه فقط زمانی مؤثر خواهد بود که درخواست‌ها برای برکناری بشار اسد کنار گذاشته شود.

روسیه

روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در گزارشي به نقل از منابع ديپلماتيك غربي گزارش داده كه افسران نيروي هوايي روسيه به پايگاهي نظامي در نزديكي دمشق منتقل شده‌اند و طي چند روز آينده عمليات هوايي روسيه با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردهاي اين كشور عليه داعش شروع خواهد شد.

برخي منابع گفته‌اند طي هفته‌هاي آينده تعداد نيروهاي نظامي روسيه ازجمله مشاوران، مربيان، نيروهاي نظامي و خلبان‌هاي ارتش در سوريه افزايش پيدا خواهد كرد. ورود روسيه به عمليات نظامي در سوريه همزمان با حملات هوايي تركيه و آمريكا با استفاده از پايگاه اينجرليك قواعد بازي در خاورميانه را تغيير خواهد داد و شايد منجر به ايجاد جبهه‌هاي يكپارچه عليه داعش شود.

هرچند مقام‌هاي روسيه هنوز واكنشي رسمي به اين مسئله نداشته‌اند اما همزمان با انتشار اين گزارش وزير امور خارجه روسيه در سخنراني خود در دانشگاه روابط بين‌الملل مسكو با تأكيد بر اينكه بشار اسد رئيس‌جمهور قانوني سوريه است، گفت: اگر اين درخواست غيرواقعي و غيرسازنده مبني بر بركناري اسد از شرايط تعيين شده براي مبارزه با تروريسم كنار گذاشته شود، در اين صورت محورهاي ديگري براي مشاركت وجود دارد و مي‌توان براساس آن عمل كرد. ما مي‌توانيم كاملا مؤثر عمل كنيم و دستور رئيس‌جمهور هم بر همين اساس است.

لاوروف با اشاره به اينكه ارتش سوريه بيشترين كارآمدي را در مبارزه با تروريسم دارد، تأكيد كرد: آمريكا، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب در حال رسيدن به اين مهم هستند كه واقعا بايد با نيروهاي مشترك مقابل داعش قرار بگيرند. واكنش همكاران آمريكايي، اروپايي و بسياري از دوستان ما در حاشيه خليج‌فارس و ديگر كشورها در منطقه نشان مي‌دهد كه آنها به اين درك رسيده‌اند كه اكنون مهم‌ترين مسئله كاري مشترك در مبارزه با اين شيطان مشترك است.

اين مسئله نشان مي‌دهد كه مقام‌هاي روسيه آماده شركت در عمليات يكپارچه عليه گروه تروريستي داعش هستند اما به هيچ عنوان شرط بركناري اسد را كه مقام‌هاي تركيه روي آن پافشاري داشته‌اند نمي‌پذيرند.

  • تغيير بازي در سوريه

به‌تازگي گزارش‌هايي درباره ارسال 6فروند جنگنده ميگ‌31 به سوريه و استقرار آنها در فرودگاه مزه در حومه دمشق منتشر شده بود. همچنين گفته مي‌شود كه مقام‌هاي روسيه همكاري اطلاعاتي نظامي را با سوريه شروع كرده‌اند و تصاوير ماهواره‌اي براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي دراختيار دمشق قرار مي‌دهند.

يديعوت آحارونوت در گزارش خود همچنين اعلام كرده كه روسيه و ايران همكاري‌ نزديكي درباره سوريه دارند و با اطلاع آمريكا تلاش‌ها براي بازسازي ارتش سوريه را آغاز كرده‌اند. بر اين اساس تلاش‌ها از مرز آموزش نيروهاي ارتش سوريه گذشته است و مسكو تلاش مي‌كند تا ارتش سوريه را به سلاح‌هاي پيشرفته مجهز كند. در گزارش يديعوت آحارونوت آمده است كه هرچند تركيه هنوز اقدامي كه باعث تقويت اسد شود انجام نداده اما همراهي جبهه ايران-روسيه را در ميان سكوت آمريكا پذيرفته است.

کد خبر 305830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha