چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

اسماعیل رمضانی: برای ستون سواد رسانه این هفته می‌شد از تأثیر سلبریتی‌های فوتبالی جهان و کمکی که به بازسازی چهره ایران در محافل عمومی و رسانه‌ای می‌کنند، حرف زد.

بازی کلش

 مي‌شد در همين راستا از كاركرد رسانه‌اي فيلم محمد رسول‌الله(ص) در ارائه تصويري مناسب از چهره رحماني اسلام براي مردم دنيا سخن گفت. حتي مي‌شد از يك بداخلاقي ديگر در صفحه اينستاگرام بازيگر جوان تازه درگذشته نوشت كه چطور در عرض يك‌ونيم روز بيش از 60هزار نفر به پيروان او پيوستند و تعداد كامنت‌هاي نخستين عكسش از 70هزار تا گذشت. اما من ترجيح مي‌دهم درباره خبري حرف بزنم كه همين روزها از سوي رئيس پليس فتاي غرب استان تهران منتشر شد و عنوانش اين بود: «هشدار پليس درباره كلش آف كلنز» طبق معمول خبر هشداري بود براي اينكه وجوه تخريبگرايانه اين بازي رايانه‌اي برجسته شود. اما باز هم طبق معمول بزرگ‌ترين علتي كه براي پرهيز از اين بازي ذكر شده بود همان هشدار هميشگي بود: «امكان به سرقت رفتن اطلاعات شخصي كاربران وجود دارد. افراد سود جو مي‌توانند با هك اين بازي موجب به سرقت رفتن اطلاعات شخصي افراد شوند.»

من با درستي يا نادرستي اين گزاره كاري ندارم. حتي با نظراتي كه كاربران پاي اين خبر در سايت‌هاي خبري گذاشته بودند، هم همينطور. تنها سؤال من اين است كه چه زماني مي‌خواهيم در مواجهه با نسل جديد از تكنيك ايجاد ترس براي برحذر داشتن آنها از رفتن به سمت يك پديده جديد دست برداريم. اگر با ترساندن همه‌‌چيز درست مي‌شد، الان نبايد اين همه معتاد توي خانه‌ها و خيابان‌ها مي‌داشتيم. ساليان سال براي رسيدن به يك هدف مهم (كاهش اعتياد در كشور) با انواع ابزارهاي رسانه‌اي همه را ترسانده‌ايم كه اگر فلان ماده مخدر را مصرف كني بدنت پوك مي‌شود، مغزت از كار مي‌افتد، گوشه خيابان مي‌ميري و چيزهايي از اين دست. اما نتيجه چه شده است؟ اعتياد همچنان قرباني مي‌گيرد و ما همچنان مي‌ترسانيم و نهي مي‌كنيم. اين رويكرد پيشگيرانه اگر در دنياي آسيب‌هاي واقعي دنياي روزمره به نتيجه نمي‌رسد، شما فكر مي‌كنيد كه در دنياي تكنولوژي‌هاي رسانه‌اي جديد جواب خواهد داد؟ اينها را ننوشتم تا از آن بازي كذايي رايانه‌اي دفاع كنم. چند هفته پيش در همين ستون از اين گفتيم كه بازي كردن در دنياي واقعي اشكالي ندارد اما زندگي كردن در دنياي بازي پر از اشكال است.

مشكل از طناب پوسيده‌اي است كه بارها با آن به داخل چاه رفته‌ايم و همچنان هم بر استفاده از آن اصرار مي‌ورزيم. پيشگيري از هر آسيبي بسته به زمينه و شرايط آن آسيب روش خاص خودش را مي‌خواهد، مسئول خودش را هم مي‌خواهد. ورود پليس به‌عنوان يك نهاد كنترل‌كننده و دارنده اهرم فشار، به اين حوزه بايد با تامل همراه باشد. بايد سنجيد كه يك جوان روزگار جديد پليس را به‌عنوان مرجع امرونهي‌كننده به‌خود مي‌پذيرد يا نه؟ بهتر نيست حرف‌هاي خيرخواهانه از زبان شخص ديگري و با روش ديگري به گوش اين نسل برسد؟ مراقب باشيم كه در دنياي رسانه شما اگر به كسي بگوييد اين جيز است، همه به آن دست خواهند زد.

کد خبر 305854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha