همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند موریانه‌ها خانه‌های خود را بر اساس مهندسی بی‌نظیری می‌سازند که طی آن از تهویه مطبوع هوای خورشیدی هم استفاده می‌شود.

موریانه‌ها از تهویه مطبوع هوای خانه‌هایشان غافل نمی‌شوند

به گزارش مهر، موریانه‌ها همواره مورد خشم و ناراحتی مردم بوده‌اند زیرا عملکرد آن‌ها در هر منطقه مسکونی می‌تواند به برجای ماندن میلیاردها دلار خسارت منجر شود.

اما وقتی صحبت از توانمندی این حشرات در خانه‌سازی به میان می‌آید داستان چیز دیگری می‌شود. این حشرات از آنچنان توانایی حیرت‌انگیزی در خانه‌سازی برخوردارند که به عقیده بسیاری از دانشمندان می‌تواند الگوی مناسبی در طراحی خانه‌های مدرن در نظر گرفته شود.

بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه PNAS منتشر شده است، بسیاری از موریانه‌ها خانه تپه مانند خود را به گونه‌ای می‌سازند که جریان یافتن هوا در آن به واسطه گرمای جذب شده از پرتوهای خورشید صورت می‌گیرد.

این حشرات جثه بسیار ریزی دارند به طوری که از چند میلی‌متر تجاوز نمی‌کنند با این حال از توانایی حیرت‌انگیزی در ساخت خانه‌های تپه مانندی برخوردار هستند که تا ۱.۸ متر هم ارتفاع دارد. البته در برخی موارد ارتفاع خانه این حشرات از این حد هم بیش‌تر می‌شود.

با توجه به این که انبوهی از موریانه‌ها در فرآیند ساخت این خانه‌ها مشارکت دارند و همزمان باید افت قابل توجهی از حجم هوای تنفسی در دل خانه‌ها روی دهد دانشمندان به این باور رسیده‌اند که این حشرات سیستم تهویه مطبوع هوای خاص خود را بنا می‌کنند.

این درحالی است که پیش‌تر تصور می‌شد به واسطه ریزتونل‌های تعبیه شده در دل این خانه‌ها، گرمای درونی آن‌ها به بیرون منتقل می‌شود.

کد خبر 305898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha