چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کرگز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا دریافته نزدیک به ۶۹ میلیون آمریکایی به آن اندازه‌ای که قلبشان را جوان تصور می‌کنند،‌ جوان نیستند.

قلب

براساس گزارش CNN، اين مركز با استفاده از ماشين‌حساب ساده كه مي‌تواند با كمك سن، فشار خون و شاخص جرم بدن سن قلب افراد را محاسبه كند دريافت قلب 40 درصد از آمريكايي‌ها بيش از پنج سال پيرتر از سن تقويمي اين افراد است.

به گفته تيم فرايدن رئيس مركز كنترل و پيشگيري بيماري‌ها اين ماشين‌حساب يكي از ساده‌ترين راه‌ها براي نشان دادن درصد خطر ابتلا به حمله قلبي در افراد است. سن قلب يكي از ابزارهاي قابل درك و ساده براي افراد است تا بتوانند از وضعيت قلب خود مطلع باشند تا به اين شكل نسبت به سلامت خود هشيارتر باشند.

براي بررسي وضعيت قلب آمريكايي‌ها با استفاده از اين شمارشگر، محققان سن قلب 500 هزار آمريكايي 30 تا 74 ساله را محاسبه كردند. 

  • قلب چه كساني پيرتر است؟

محققان دريافتند درعين حال كه با افزايش سن افراد،‌سن قلب آنها نيز افزايش پيدا مي‌كند، درآمد و تحصيلات نيز بر كاهش سن قلب اثرگذار هستند. در اين مطالعه مشخص شد آفريقايي-آمريكايي‌ها از پيرترين قلب‌ها برخوردارند و سفيد‌پوستان آمريكايي به نسبت قلب جوانتري دارند.

اما زنان سفيد‌پوست در دهه سوم زندگي‌شان هستند كه سن قلبي كمتر از سن حقيقي‌شان دارند. آمار كلي نشان مي‌دهد سن قلب تنها 30 درصد از آمريكايي‌ها از سن تقويمي‌شان كمتر است.

  • جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي

شيوه‌هاي سالم نگه داشتن قلب را ديگر همه مي‌دانند: ورزش منظم،‌كنترل رژيم غذايي و دوري از سيگار مي‌تواند تا حد زيادي قلب انسان‌ها را جوانتر نگه‌دارد. با تغيير سبك زندگي مي‌توان از بروز بيش از 75 درصد از بيماري‌هاي قلبي جلوگيري كرد. كنترل فشار خون، كنترل كلسترول خون و ترك سيگار نيز به بهبود شرايط قلبي كمك مي‌كنند.

فرايدن مي‌گويد وارونه كردن روند گذشت زمان در قلب كار غيرممكني نيست و بازگرداندن سلامتي به اين اندام حياتي در سريعترين زمان ممكن از اهميت بالايي برخوردار است، با اين‌همه امكان كاهش سن قلب پس از پيرشدن آن نيز وجود دارد.

به گفته محققان سيگار يكي از اصلي‌ترين كاتاليزورهاي افزايش سن قلب است به طوري كه ترك سيگار به مدت يك سال مي‌تواند قلب يك مرد را 14 سال جوانتر سازد.

فرايدن اين ماشين‌حساب ساده را زنگ هشداري براي سلامت انسان‌ها ناميده‌است، وي مي‌گويد همه لياقت آن را دارند كه قلبي جوان داشته باشند،‌ يا دست كم قلبشان پير نباشد.

کد خبر 305899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha