۱۰باغ از باغات شمال تهران توسط شهرداری تهران تملک شده و با تبدیل شدن به بوستان در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت. با تملک این باغات محدوده‌ای به وسعت ۴۳هزار مترمربع به فضای سبز شمال پایتخت افزوده و همچنین از تخریب باغات شمالی تهران جلوگیری شد.

شهر

شهردار تهران شنبه چهرادهم شهريوربا حضور در منطقه يك شهرداري ضمن افتتاح اين بوستان‌ها، بيش از 100پروژه شهري را در شمال تهران به بهره‌برداري مي‌رساند.

شهردار منطقه يك با اعلام تملك بيش از 43هزار مترمربع از باغات شمال پايتخت گفت: با تأسي از نگاه مديريت شهري در حوزه فضاي سبز تلاش كرديم تا موضوع تملك باغات را در دستور كار قرار دهيم و بر اين اساس، طي 2سال گذشته 43هزار مترمربع از باغات را تملك و به فضاي سبز تبديل كرديم. مجتبي يزداني با اشاره به ويژگي‌هاي منطقه يك و تأكيد شهردار تهران مبني بر افزايش سرانه فضاي سبز اظهار داشت: 10باغ از باغات شمال تهران تملك شد تا در قالب يك اقدام برنامه‌ريزي‌ شده امكان ايجاد بوستان‌هايي فراهم شود تا مردم و شهروندان تهراني بتوانند از آنها استفاده كنند.

شهردار منطقه يك با اشاره به نگاه ويژه شهردار ‌و اعضاي‌شوراي شهر تهران پيرامون تملك باغ‌هاي قديمي گفت: تعدادي از باغات سطح منطقه كه قدمتي طولاني دارند و براي مردم داراي اهميت هستند در پهنه شمالي پايتخت تملك و به بوستان تبديل شدند.
يزداني با اشاره به اينكه در طرح تفصيلي تهران اين باغات در پهنه S222 قرار داشتند و امكان صدور پروانه ساختماني براي آنها وجود داشت، اظهار داشت:

با توجه به تدبير مديريت شهري ، تلاش شد تا اين باغات قديمي خريداري شده و با تبديل آنها به پهنه G111آنها را به بوستان‌ تبديل كرديم تا براي هميشه اين باغ‌هاي قديمي براي پايتخت حفظ شوند. به گفته وي گام بعدي اقدامات صورت گرفته در پهنه شمالي تهران، تبديل زمين‌هاي خالي و فضاهاي بي‌دفاع شهري به پارك‌هاي منطقه‌اي و محله‌اي بود. بيش از 318بوستان به مساحت 132هزار مترمربع آماده شده‌است تا شهروندان بتوانند از آنها استفاده كنند.

يزداني با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر حفظ حريم پايتخت گفت: تمامي فضاهاي كوهپايه‌اي بالاي ارتفاع 1800در منطقه يك شهرداري تهران را با كاشت درخت به فضاي سبز تبديل كرديم. اين اقدام به‌منظور توسعه فضاي سبز و همچنين جلوگيري از ساخت‌وساز و صيانت از حريم شمالي پايتخت صورت گرفته است. ‌شهردار منطقه يك با بيان اينكه روز شنبه (امروز) 100پروژه بزرگ منطقه با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: اقدامات مربوط به اجراي اين تعداد پروژه طي يك سال و نيم تا 2سال اخير انجام شده كه به‌زودي در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.

وي با تأكيد بر بهره‌برداري از 52بوستان و ساماندهي 130هزار مترمربع روددره در منطقه يك بيان كرد: ساخت 3مجموعه فرهنگي و ورزشي به مساحت 20هزار مترمربع، 8سراي محله، 12زمين چمن مصنوعي، 160مورد اصلاح هندسي خيابان‌ها و كوچه‌ها، 8پاركينگ مكانيزه و 3پاركينگ روباز به مساحت 25هزار مترمربع از ديگر پروژه‌هايي است كه به‌زودي با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري مي‌رسند.

  • «تملك» و «مصادره» تنها راه حفظ باغات پايتخت

نايب‌رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران نيز در گفت‌وگو با ايسنا ضمن تأكيد بر تملك باغات توسط شهرداري گفت: با توجه به وضعيت فعلي در تهران تنها با تملك باغات مي‌توان از سرمايه‌گذاري و تخريب آنها جلوگيري كرد. محمدمهدي تندگويان در مورد سرانجام حفاظت از باغات تهران گفت: باغات تهران بايد خريداري، تملك و نگهداري شوند، چراكه در وضعيت فعلي با موضوعاتي چون بحران آب و سرمايه‌گذاري در ملك، مالكان تعهدي در حفظ باغات ندارند و هيچ چاره‌اي جز تملك وجود ندارد هرچند تملك باغات هم نيازمند منابع مالي است.

به‌گفته تندگويان مادامي كه باغات در اختيار شهرداري و يا هر نهادي ديگر قرار نگيرد، نمي‌توان نسبت به عدم‌تخريب آنها اطمينان داشت، شوراي شهر چهارم با تصويب مصوبات گوناگون و حتي جريمه‌هاي سنگين سعي برحفظ باغات تهران داشت اما با وجود اين اقدامات، هيچ تفاوتي در عمل اتفاق نيفتاده است.

وي در مورد تملك باغات از سوي شهرداري و احتمال برخي تخلفات گفت: طي سال‌هاي گذشته در شهرداري تخلفاتي صورت گرفته و همچنان احتمال ورود آسيب به باغات با تملك هم وجود دارد، ولي در شرايط فعلي تملك تنها راه درمان است؛ البته سامانه‌هاي تخلفات شهرداري نيز شفاف شده و مردم به‌راحتي مي‌توانند از طريق دفاتر الكترونيك به پرونده‌ها دسترسي پيدا كنند، هرچند هنوز تخلفات به صفر نرسيده است.

کد خبر 306050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha