سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: توسعه شهری کرمانشاه به قلب منطقه هجوم برده که تاریخ و قدمت این شهر در آن قرار گرفته و اینک به بهانه تعریض خیابان در دست تخریب است.

براساس مشاهدات عینی خیابان مدرس کرمانشاه که یک بار در گذشته نیز محله قدیمی این شهر را از هم گسسته است اینک به دست شهرداری این شهر در حال تعریض است.

علاوه بر تعریض این خیابان20 متری قرار است مرکز تجاری - اداری گل، پرنیان و عقیق نیز در این بافت تاریخی ساخته شود و همین امر سبب تعریض 7 متری این خیابان از هر سو شده است.

در حال حاضر این ساخت‌وساز به حمام میرزاماشاءالله و همین‌طور بازار میرزاماشاءالله یوسفی آسیب جدی وارد کرده است.

علی‌رضا قلی‌نژاد مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به پیگیری همشهری در این‌باره قول مساعد داد تا موضوع را به سرعت بررسی کند و تأکید کرد ما هم در جریان این ماجرا قرار گرفته‌ایم و در حال پیگیری‌های لازم هستیم.

اما این وضع در کرمانشاه از شتاب ویژه‌ای برخوردار شده و به‌نظر می‌رسد بافت تاریخی کرمانشاه که قدمتی به‌اندازه تاریخ ایجاد این شهر دارد آسیب جدی وارد کرده است.

قلی‌نژاد همچنین در این‌باره تأکید کرد: ما مشکل عمده‌ای داریم و آن بحث درباره بافت تاریخی و بافت فرسوده است. در هیچ‌جای دنیا بافت تاریخی و بافت فرسوده مترادف قرار داده نمی‌شوند و ادبیات حاکم بر معماری و شهرسازی، اینک سبب هم‌مترادف قرار دادن این دو مفهوم وضع نابسامانی را رقم زده است.

براساس خاطرات افراد محلی کرمانشاه در گذشته با سیاست‌های مدرن کردن شهرها خیابان مدرس کنونی بافت تاریخی مرکز شهر را از هم گسست و سبب شد از نظر روابط اجتماعی - سنتی تغییرات نابهنجاری ایجاد شود.

کد خبر 30623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز