همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد عصاره بلوبری (قره‌قاط) (Bluberry) وحشی می‌تواند از تشکیل پلاک‌های دندانی جلوگیری کند و به عنوان ماده‌ای عاری از آنتی‌بیوتیک جایگزین دهان‌شویه‌های معمول شود.

bluberry

به نوشته ريلكس نيوز این گروه پژوهشی نشان داد که این عصاره که حاوی ترکیباتی مهم به نام پلی‌فنول‌ها است، با عوامل بیماری‌زا منتقل‌شونده بوسیله غذا و به علاوه با گونه‌ای از باکتری که بیش از سایر عوامل با التهاب بافت‌های اطراف دندانی (پریودونتیت يا پيوره) ارتباط دارد، مقابله می‌کند.

عصاره‌های غنی از پلی‌فنول در آزمایشگاه رشد باکتری به نام فوزوباکتریوم نوکلئاتوم را مهار می‌کنند.

این عصاره همچنین مانع می‌شود که این باکتری فیلم‌های زیستی ‌(biofilms) تشکیل دهد- در این عارضه سلول‌های باکتری به یکدیگر می‌چسبند و در نهایت با رسوب سایر مواد یک پلاک دندانی تشکیل شود.

به علاوه، در این بررسی معلوم شد که خود این عصاره با مهار کردن مسیرهای زیست‌شناختی مربوط یا فرآیندی که از طریق آن تشکیل پلاک شروع می‌شود، توانایی جلوگیری از پریودونتیت را دارد.

بیماری‌های لثه که به معنای ایجاد درجاتی از التهاب در بافت لثه است و ژنژیویت نامیده می‌شود و ناشی از تشکیل پلاک دندانی است، بسیار شایع هستند.

به گفته این پژوهشگران، بلوبری وحشی که اغلب بیل‌بری (Bilberry) نامیده می‌شود، حاوی پلی‌فنول‌های بیشتری نسبت به انواع بلوبری کشت‌شده به‌صورت تجاری است.

کد خبر 306640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha