همشهری آنلاین: یک گزارش جدید حاکی از آن است که اگر ۶۰ سال یا بیشتر داشته باشید، سوئیس پربرف بهترین جا برای زندگی شما است.

به نوشته لايو‌ساينس سوئيس بر اساس «شاخص جهانی ديده‌بان سن 2015» (Global AgeWatch Index 2015) که میزان بهزیستی و اقتصادی سالمندان را در سراسر جهان اندازه می‌گیرد، کشور شمار یک در جهان از لحاظ مناسب بودن برای زندگی سالمندان است.

بر اساس این گزارش، نروژ و سوئد به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. آمریکا با قرار گفتن با قرار گرفتن در رده نهم خودش را در ميان 10 كشور اول نگه‌ مي‌دارد.

 این گزارش جدید شامل 96 کشور است و بیانگر 91 درصد جمعیت 60 سال یا بیشتر جهان است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، حدود 901 میلیون نفر در سراسر جهان 60 ساله و بیشتر هستند. این رقم تا سال 2050 به 2.1 میلیارد نفر یا 21.5 درصد جمعیت جهان می‌رسد.

این رده‌بندی بر اساس نمره‌هايي است که کشورها در چهار حوزه به دست آورده‌اند: امنیت درآمدی، وضعیت سلامت، قابلیت‌ها (شامل وضعیت اشتغال و تحصیل) در سالمندان و وجود محیط توانبخش (شامل ایمنی فیزیکی، آزادی‌های مدنی و دسترسی به حمل و نقل عمومی است). این نمره‌ها بر اساس شماری از منابع بین‌المللی داده‌ها،‌شامل بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی کار محاسبه شده‌اند.

آشر زیدی،‌ استاد مرکز پژوهش درباره سالمندی در دانشگاه ساوت‌همپتون در انگلیس و ایجادکننده این شاخص در بیانیه‌ای گفت: «این شاخص برای بازنمایی زندگی‌های افراد سالمند در کشورها در سراسر جهان حیاتی است، چرا که به ما امکان می‌دهد تا نه تنها درآمد بازنشستگی و سلامت سالمندان، بلکه ميزان محیط‌های دوستدار-سالمندی محل زندگی آنان، را مقایسه کنیم.»

نویسندگان این گزارش نمره بالای سوئیس را تا حدی به سیاست‌ها و برنامه‌هایی ارتقادهنده سلامت سالمندان و محیط توانبخش آن نسبت داده‌اند. در طرف مقابل، این نویسندگان می‌گویند،افغانستان که در رده آخر قرار گرفته است،‌ سیاست‌های محلی و ملی چندانی به هدف ارتقای بهزیستی سالمندان وجود ندارد.

این گزارش علاوه بر رده‌بندی کشورها، اطلاعات اضافی درباره جمعیت در حال پیرشدن جهان را در اختیار می‌گذارد.

برای مثال، این پژوهشگران دریافتند که شکاف میان امید به زندگی در 60 سالگی (به این معنا که یک فرد در 60 سالگی به طور میانگین چقدر بیشتر عمر خواهد کرد) در میان کشورهای در رده بالا و کشورهای رده پایین بیشتر شده است و از 5.7 سال در سال 1990 به 7.3 سال در سال 2012 افزایش یافته است. ژاپن هنوز بیشترین امید به زندگی در 60 سالگی را دارد و افغانستان در پایین‌ترین رده از اين لحاظ است.

این گزارش همچنین یادآور شده است که زنان نسبت به مردان در سنین بالا بیشتر در معرض خطر فقر قرار دارند که به علت ترکیبی از تبعیض جنسیتی و نابرابری در دوران سالمندی است. بر اساس این گزارش، کمتر از نیمی از زنان 55 تا 64 ساله در سراسر جهان کار می‌کنند،‌ در حالی این رقم در مردان تقریباً حدود سه چهارم است. نویسندگان این گزارش می‌نویسند: «از آنجاییکه زنان در خانه کار می‌کنند، درآمد کمتري از مردان به دست می‌آورند...و فرصت‌هایشان برای پس‌انداز برای سنین بالاتر محدود است.»

98 کشور به علت فقدان داده‌ها درباره جمعیت‌های سالمندانشان در این گزارش غایب هستند كه شامل چهل و سه کشور آفریقایی،به همراهی شماری از کشورهای مناطق کارائیب، اقیانوسیه و خاورمیانه مي‌شوند.

کد خبر 306876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha