سال قبل بود که کتاب تازه‌اش «ته خیار» به بازار آمد، کتابی که با بقیه‌‌ی کتاب‌هایش یک تفاوت مهم داشت: دیگر نوجوان‌ها شخصیت اول داستان‌هایش نبودند و موضوعش هم مرگ بود.‌‌

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

همان وقت‌ها در مصاحبه‌ای گفته بود: «هیچ كدام از کتاب‌هايم برای برای بچه‌ها، بزرگ‌تر‌ها یا پیر‌ها نیست،‌‌ همان‌طور که هیچ کتابم برای فیلم‌شدن یا جایزه‌گرفتن نیست و زمانی که می‌نویسم به این چیز‌ها فکر نمی‌کنم.»

اما هوشنگ مرادی‌کرمانی‌‌ همان کسی است که شخصیت مهم و ماندگاری چون «مجید» را در مجموعه‌ی «قصه‌های مجید» خلق کرده است. مجید، نوجوانی که با مادربزرگ پیرش زندگی می‌کند و دنیا را با نگاه شاعرانه و نوجوانانه‌ای می‌بیند. همین نوع نگاه او را خیلی وقت‌ها از بقیه جدا می‌کند و مجید خودش را تک افتاده احساس می‌کند.

مرادی‌کرمانی وقتی کتاب «شما که غریبه نیستید» را منتشر کرد، همه می‌گفتند چه‌قدر شخصیت مجید شبیه خودش است. او نویسنده‌ای است که مخاطبانش را غریبه ندانست و سرگذشت خودش را در این کتاب با قلم خواندنی‌اش روایت کرده بود. 

قلم او قصه‌گوست؛ قصه‌هایی که هرچه‌قدر در آن‌ها مشکل و سختی و غم ببینید باز هم زبان طنز مرادی‌کرمانی شیرین و خواندنی‌شان می‌کند. قصه‌ي بچه‌هایی که گاهی دغدغه‌ها و آرزوهای کوچک، اما سخت دارند و باید برای رسیدن به آن‌ها راه‌های طولانی را پشت سر بگذراند. قصه‌ی مردمی که زندگی‌شان سخت است اما نگاه طنزگونه‌ی مرادی‌کرمانی را به ارث برده‌اند و اتفاق‌هاي کوچک آن‌ها را خوشحال می‌کند و به خنده می‌اندازد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

مرادی‌کرمانی از جمله نویسندگانی است که اقتباس‌های سينمايي و تلويزيوني زیادی از کتاب‌هایش شده است. شاید شما هم بخش‌هایی از سریال «قصه‌های مجید» را به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» دیده باشید. مجموعه‌ي پرتماشاگری که در اواخر دهه‌ي شصت، محبوب خیلی از نوجوان‌ها و حتی بزرگ‌سالان شد. اما این فقط یکی از آثاری است که براساس داستان‌های مرادی‌كرماني ساخته شده است. سال 1369 کتاب «خمره» پا به سینما گذاشت. «ابراهیم فروزش» این اثر را کارگردانی کرده بود و‌‌ همان سال‌ها براي آن جايزه‌هاي داخلی و خارجی زيادي را به‌دست آورد.

بعد نوبت به داستان «چکمه» رسید که «محمدعلی طالبی» آن را ساخت و پس از آن دو فيلم‌نامه از مرادي‌كرماني به نام‌هاي «تيك‌تاك» و «كيسه‌ي برنج» را هم به تصوير كشيد. اين سه فيلم، علاوه بر دریافت جایزه‌های متعدد، از آثار مهم سینمای کودک و نوجوان به‌حساب می‌آیند. از ديگر کتاب‌های او که به سینما راه پیدا کردند، «مهمان مامان» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» و «مربای شیرین» به کارگردانی «مرضیه برومند» هستند.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

اولین جایزه‌ای که مرادی‌کرمانی برای آثارش دریافت کرد متعلق به کتاب «بچه‌های قالیباف‌خانه» بود که در «شورای کتاب کودک» برگزیده شد. بعد از آن باز هم کتاب‌های این نویسنده توانستند جايزه‌هاي داخلی و خارجی زیادی به دست بياورند. او هم‌چنین نامزد دو جایزه‌ي مهم جهانی شد. یک‌بار جزء شش نویسنده‌ي بر‌تر و نامزدهای نهایی نوبل کوچک، یعنی جایزه‌ی «هانس کریستین‌اندرسن» قرار گرفت و بار دیگر در زمره‌ی نامزدهای جایزه‌ي جهانی «آسترید لیندگرن» بود.

شاید هنوز با شخصیت‌های او آشنا نباشید و شاید داستان‌هایش به تصویری دائمی در ذهنتان تبدیل نشده باشند، اما برای نوجوان‌هاي یکی دو نسل قبل‌تر از شما، هوشنگ مرادی‌کرمانی و داستان‌هایش هنوز خاطره‌انگیز و تأثیرگذارند. شما هم می‌توانید امتحان کنید، شاید به آن دسته‌ای تبدیل شدید که همیشه منتظر اثر تازه‌ای از این نویسنده هستند.

کد خبر 307058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha