یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرآن علاءالدین نسخه‌ای خطی است که هنر کتابت نسخ و ثلث را در دوره صفویه روایت می‌کند و در موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

قرآن علاءالدین

گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک امروزه یکی از شش مجموعه بزرگ خطی در کشور است که دارای ۱۹ هزار رساله خطی بوده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‎های نسخه‎های خطی ایران تبدیل کرده است.

قرآن شماره 43 موزه ملک، است و از مخلوطی از خط ثلث و محقق برای نگارش آن استفاده شده است و بر اساس سنت تیموری سه سطری هستند. در صفحه آغازین سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره در 5 سطر، دو صفحه رو به روی هم نوشته شده‌اند.

به خط علاءالدین تبریزی

در این قرآن خطی و نفیس کلمات کاملاً بازند و فواصل رعایت شده و ناموزونی در آن دیده نمی‌شود و ترکیب‌بندی‌ها بسیار دقیق‌تر، مشخص‌تر و منظم‌تر هستند. همچنین دارای 312 صفحه بوده، دو صفحه اول و سر سوره‌ها با تقسیمات مذهب بوده و در هر صفحه سه سطر در پشت به خط ثلث با طلا و دوازده سطر ریز نسخ با مرکب مشکی و داخل جدول‌بندی با گل و بوته زر، فواصل سطرها دوایر زرین شنگرف و مشکی، علائم وقف شنگرف وجود دارد و نوع جلد آن ضربی طلاپوش با کتیبه آیة‌الکرسی لبه‌دار و پشت جلد معرق طلاپوش است.

با توجه به اینکه طلانویسی در این قرآن وجود دارد، این سنت از سده‌های نخستین معمول بوده است و بعضی هنرمندان تنها کلمات خاصی را به طلا می‌نوشتند و بعضی از روش طلانویسی یا سه سطر طلانویسی استفاده می‌کردند.

جلد این قرآن ضربی و طلاپوش است، این جلد بر روی قالب‌هایی فولادی شکل ساخته شده و چرم را در زیر آن تحت فشار و حرارت قرار داده‌اند تا نقشش به چرم منتقل شود، به دلیل همین حرارت، این جلدها به «جلد ضربی سوخت» معروف هستند.

  • منبع: ايكنا
کد خبر 307087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha