همشهری آنلاین: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم از توابع استان زنجان ۹ راس کل و بز وحشی دیگر را نیز تلف کرد و در مجموع تا به امروز تلفات کل و بزها به ۷۴ راس رسیده است.

تلفات طاعون نشخوارکنندگان در زنجان به ۷۴ راس رسید

به گزارش ايرنا، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: لاشه کل و بزهای تلف شده بلافاصله پس از یافت شدن توسط افراد جستجوکننده با هدف معدوم‌سازی کامل و بهداشتی، سوزانده شدند.

ناصر جعفری روز دوشنبه گفت: این بیماری خطرناک و کشنده تاکنون منجر به تلف شدن 74 راس کل و بز وحشی در این منطقه شده است.

وی با بیان این که این بیماری فقط در دربند ده بهار منطقه شکار ممنوع خرمنه سر مشاهده شده است اظهار کرد: قریب 200 راس کل و بز در این منطقه زیست می‌کنند که اگر کنترل نشود تلفات زیادی را به همراه خواهد داشت.

دربند ده بهار، باتلور، جمال آباد و پاسار، زیستگاه کل و بز در این استان می‌باشد و تلاش می‌شود این بیماری به سایر دربندها و زیستگاه‌های حیات وحش استان سرایت نکند.

جعفری تصریح کرد: اکیپ‌های این اداره کل بی‌وقفه و با تمام توان و دقت در حال پایش و جستجو گام به گام منطقه هستند تا در صورت کشف لاشه‌ها را بطور کامل معدوم سازند تا اثری از آنها باقی نماند.

نهم شهریور جاری پس از یافت شدن پنج لاشه کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و وجود علایم این بیماری برروی لاشه‌ها، اداره کل حفاظت از محیط زیست زنجان به دلیل اهمیت موضوع، جلسه کمیته اضطراری مخاطرات زیست محیطی را تشکیل و تیم‌های عملیاتی را راهی منطقه کرد.

یازدهم شهریور اکیپ‌هایی متشکل از محیط بانان و کارشناسان به این منطقه اعزام و موفق به کشف هفت لاشه کل و بز دیگر شدند.

با قوت گرفتن موضوع و ادامه جستجوها در روز دوازدهم 11 لاشه، سیزدهم 18 لاشه، چهاردهم 12 لاشه، بیستم و بیست و یکم 12 لاشه و 22 شهریور نیز 9 لاشه در این منطقه درگیر با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پیدا شد و شمار تلفات را به 74 راس کل و بز رساند.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود هفتاد و هفت هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.

حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها است.

این منطقه دارای گونه‌های گیاهی مختلف نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.

براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در زمان حاضر قریب یک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم زیست می‌کند.

کد خبر 307361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha