چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آزولا، این بار سنبل‌ آبی خواب تالاب انزلی را آشفته‌تر کرده است.

تالاب

به گزارش یسنان، یکی از مشکلاتی که این روزها که در منطقه سیاه‌کیشم به عنوان جنوبی‌ترین بخش تالاب انزلی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، وجود سنبل آبی در انتهایی‌ترین بخش آن است.

ورود حجم بالای رسوبات و فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی، تالاب انزلی را رنج می‌دهد و عمق این تالاب بین‌المللی را 9 متر کاهش داده است و هنوز این اکوسیستم بی‌نظیر در دنیا از رنج مزاحم ناخوانده به نام آزولا رها نشده که این بار سنبل آبی است که وارد عرصه تالاب شده و خواب نه‌چندان آرام تالاب انزلی را آشفته‌تر کرده است و شاید همه این مشکلات دست به دست هم دهند تا تالاب انزلی سریع‌تر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.[ ورود روزانه ۴۰۰هزار مترمکعب فاضلاب به تالاب انزلی]

از آنجایی‌که خزر پذیرنده نهایی تمام مشکلات زیست محیطی گیلان است، در آینده‌ای نه‌چندان دور، حضور سنبل آبی اکوسیستم بزرگترین دریاچه دنیا را نیز تهدید می‌کند. هنوز کاهش جمعیت کیلکای دریای خزر که خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که به دلیل ورود شانه‌دار مهاجم به دریای خزر اتفاق افتاد، فراموش نشده است که سنبل‌های آبی در انتظار حمله به این اکوسیستم ارزشمند هستند.

حدود چهار کیلومتر از رودخانه مرغک را سنبل آبی پوشانده است. گیاهی که با وجود نام زیبایش، برای تالاب انزلی تهدیدی خطرناک است. توده‌هایی که از این گونه تشکیل شده، موجبات نگرانی طبیعت‌دوستان استان و همچنین کارشناسان و مسئولین ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را فراهم کرده است.

شاید علت شکوفایی این گونه گیاهی متعلق به کشور برزیل، غنی شدن آب تالاب "عینک" از مواد مغذی و آلی بر اثر ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و کشاورزی باشد. هنوز تالاب انزلی از دست آزولا نجات پیدا نکرده که سنبل آبی  به عنوان مزاحمی ناخوانده به این تالاب آمده است و این نگین آبی طبیعت گیلان را اذیت می‌کند.[پسماندها، تالاب انزلی را تخریب می‌کند]

علی‌نژاد، کارشناس ارشد محیط زیست گیلان توضیح داد: از آنجایی که سنبل آبی به عنوان گل خانگی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است به عنوان گل خانگی وارد کشور شده باشد. سهل‌انگاری‌ها در خصوص ورود سنبل آبی به کشور قابل اغماض نیست.

وی با بیان اینکه گسترش پوشش گیاهی سنبل آبی موجب تهدید گونه‌های گیاهی و جانوری در تالاب انزلی می‌شود، اضافه کرد: انتظار می‌رفت تا مسئولینی که باید بر واردات گل‌ها و گیاهان خارج از کشور پایش مستمر داشته باشند، در این خصوص دقت بیشتری از خود نشان می‌دادند. در حال حاضر بخشی از رودخانه مرغک درگیر این پوشش گیاهی است و سنبل آبی در این منطقه در حال رشد است و تهدیدی جدی برای اکوسیستم ارزشمند تالاب انزلی محسوب می‌شود.

سنبل، بوته‌ای به ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر است که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می‌کند. تراکم رشد آن به نحوی است که عبور قایق را غیرممکن کرده و از طرف دیگر، مسیر آبراهه‌ها را مسدود می‌سازد. از طرف دیگر تمامی سطح آب توسط برگ‌های این گیاه پوشیده شده و جلوی تابش نور خورشید به آب تالاب گرفته می‌شود.

این گیاه در ابتدای فصل تابستان به سرعت رشد می‌کند و با شروع فصل سرما، سریعاً خشک شده و لاشبرگ‌های آن به بستر تالاب می‌ریزد. با شروع فصل گرما، بار دیگر گیاه به سرعت رشد می‌کند و این چرخه و روند ادامه پیدا می‌کند.

این گیاه همچنین دارای گل‌هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می‌کنند.

کد خبر 307517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha