چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حامیان مالایی دولت مالزی روز چهارشنبه در پاسخ به اعتراض دو هفته پیش مخالفان دولت در شهر کوالالامپور پایتخت این کشور تجمع کردند تا به رغم همه اتهاماتی که علیه دولت 'نجیب تون رزاق' وجود دارد، از دولت وی حمایت کنند.

تجمع سرخ جامگان حامی دولت در مالزی

به گزارش ایرنا، دولت نجیب تون رزاق از ابتدای کار خود در سال 2009 به دلیل آنچه که مخالفان خلاءهای قانونی در نظام انتخاباتی این کشور می دانند، هدف مجموعه اعتراضات قرار گرفت، اما وجود مشکلات نظام انتخاباتی زمینه تداوم آنها را فراهم و اتهامات فساد مالی نیز بنیان این حرکت های اعتراضی را تقویت کرد.

این اعتراضات که توسط گروه موسوم به زردپوشان تاکنون چهار بار توجه رسانه های ملی و بین المللی را متوجه خود کرده است، توجه حامیان دولت مالزی را نیز جلب کرد تا در فکر پاسخ به منتقدان دولت برآیند و با تجمع در شهر کوالالامپور سیاست های دولت نجیب و حاکمیت مالایی ها و حزب حاکم آمنو را مورد تایید قرار دهند.

با این هدف، روز چهارشنبه که پنجاه و دومین سالگرد روز ملی مالزی است، هزاران حامی دولت در لباس قرمز رنگ در خیابان های شهر کوالالامپور تجمع کردند و به رغم هشدارهای داده شده شعار حمایت از مالایی تبارها را نیز سر دادند.

امروز ظهر هنگامی احمد ماسلان معاون وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی در مسجد ملی این کشور حضور یافت، بیش از یکهزار نفر از معترضان با مشاهده وی شعار 'الله اکبر' و 'زنده باد نژاد مالایی' سر دادند.

'ما همه جبهه ملی هستیم' نیز از دیگر شعارهای معترضان بود. جبهه ملی، همان ائتلاف حاکم بر مالزی است که 58 سال است قدرت را در دست دارد.

شعارهای نژادی از جمله 'زنده باد نژاد مالایی' در حالی در این اعتراضات به گوش می رسید که برگزارکنندگان این اعتراضات پیش از این اعلام کرده بودند این تجمع محدود به نژاد مالایی نیست، بلکه تمام نژادها از جمله چینی ها و هندی ها را نیز در بر می گیرد.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران مالزیایی نسبت به حساس بودن مساله نژادی در این ایام هشدار داده و خواستار ممانعت از برگزاری این تجمع شده بودند. 'ماهاتیر محمد' معمار مالزی نوین نیز خواستار لغو این تجمع شده بود.

به رغم حمایت دولت مالزی از این حرکت، اما مخالفان دولت، گروه های مدنی، برخی اعضای شورای عالی آمنو (حزب حاکم) از جمله 'محی الدین یاسین' معاون سابق نخست وزیر این کشور، 'شفیع اپدال'، 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی و 'رفیضاح عزیز' وزیر سابق صنعت و تجارت خارجی مالزی با برگزاری این اعتراض مخالفت کردند و برگزاری آن را بر خلاف منافع این کشور دانستند.

با وجود مخالفت برخی سیاستمداران سابق و همچنین تحلیلگران و کارشناسان، شهرداری کوالالامپور اجازه حضور معترضان را در 'پادانگ مربوک' صادر کرد. هر چند که معترضان ابتدا در نواحی مختلف شهر کوالالامپور تجمع و سپس به سوی این مکان حرکت کردند، به طوری که تا دقایقی پیش از ظهر امروز 'پادانگ مربوک' که یک زمین وسیع است، خالی از جمعیت بود و فقط حضور نیروهای پلیس در این مکان به چشم می خورد.

معترضان سرخ جامه امروز از چهار نقطه اصلی پایتخت به سمت 'پادانگ مربوک' حرکت کردند و برخی معترضان نیز به وسیله اتوبوس به سایر معترضان پیوستند.

بیشترین تعداد معترضان در یکی از این نقاط چهارگانه حدود 10 هزار نفر پیش بینی شد که قبل از ظهر امروز با حضور در مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور به سوی 'پادانگ مربوک' حرکت کردند.

بر اساس آمار تعداد معترضانی که از چهار نقطه مختلف شهر کوالالامپور به سمت مرکز اصلی تجمع معترضان در 'پادانگ مربوک' حرکت کردند، تاکنون حدود 20 هزار نفر برآورد می شود.

به رغم مسدود کردن برخی از خیابان ها و هشدارهای پلیس مبنی بر مجاز نبودن حضور سرخ جامگان در برخی خیابان های شهر کوالالامپور، تعدادی از معترضان به سوی مراکز خرید و خیابان های اصلی شهر حرکت کردند و پلیس در واکنش تا ظهر امروز دو نفر را دستگیر کرد.

معترضان قرار است ساعت 19 به وقت محلی به اعتراض خود پایان دهند، اما پس از اعتراضات، افکار عمومی این کشور با مقایسه بین خواسته های زردجامگان و سرخ جامگان می توانند به طور روشن تری به تبیین خواسته های این دو گروه، انگیره آن ها برای به ورود به خیابان و واکنش های پس از اعتراضات بپردازند، تا از این طریق در مورد گروهی که خواستار کناره گیری نخست وزیر و گروهی که خواستار ماندن وی هستند، قضاوت کنند.

کد خبر 307527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha