شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان معتقدند که در حالت کلی مصرف پروتئین‌های گیاهی در دوره‌ نوجوانی باعث کاهش بیماری‌های خوش‌خیم پستانی می‌شود.

دخترها آجیل و حبوبات بخورند

نتایج پژوهش آمریکایی جدیدی که در Breast Cancer Research and Treatment به چاپ رسیده است نشان می‌دهد دخترهای جوانی که کره‌ی بادام‌زمینی، آجیل، حبوبات (لوبیا، عدس، سویا) یا ذرت می‌خورند در سن 30 سالگی کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.

ضایعات خوش‌خیم پستان یکی از مشکلاتی است که در ماموگرافی مشخص می‌شود و الزاماً به سرطان هم ختم نمی‌شود. اما با این حال خطر ابتلا به سرطان سینه در بین زن‌هایی که با این ضایعات خوش مواجه‌اند بیشتر است.

محققان قصد داشتند بدانند آیا مصرف پروتئین‌ها و چربی‌های گیاهی در سن نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به این ضایعات غیر سرطانی پستان را در بزرگ‌سالی کاهش دهد یا خیر؟ در واقع در سرطان‌های دیگری مانند سرطان پروستات چربی‌های موجود از منابع غذایی گیاهی پیشرفت تومورهای سرطانی را کندتر می‌کنند.

محققان عادت‌های غذایی 9030 دختر بین 9 تا 15 سال را مورد بررسی قرار دادند. اصلی‌ترین منبع چربی‌ها و پروتئین‌های گیاهی این دخترها کره‌ی بادام‌زمینی، بادام‌زمینی، آجیل، لوبیا، عدس، سویا و ذرت بوده است. سپس این دخترهای جوان در 18 و 30 سالگی‌شان نیز مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود ضایعات خوش‌خیم پستان در آن‌ها دیده می‌شود یا نه؟

نتایج بررسی‌ها نشان داد که 112 مورد از این ضایعات تشخیص داده شده است. با مقایسه مواد غذایی این دخترها مشخص شد دخترهای نوجوانی که هر روز یک وعده آجیل، کره‌ی بادام‌زمینی یا حبوبات خورده‌اند کمتر در معرض ضایعات پستان قرار گرفته‌اند.

در واقع دخترهایی که هر هفته دو مرتبه کره‌ی بادام‌زمینی یا آجیل خورده‌اند 39 درصد کمتر دچار ضایعات خوش‌خیم شده‌اند. لوبیا، عدس، سویا و ذرت نیز خطر این ضایعات را کاهش داده است.

محققان معتقدند که در حالت کلی مصرف پروتئین‌های گیاهی در دوره‌ی نوجوانی باعث کاهش بیماری‌های خوش‌خیم پستانی می‌شود.

توصیه می‌کنیم دخترهایی که در خانواده‌شان سابقه سرطان سینه وجود دارد از همان نوجوانی این مواد غذایی را بیشتر در برنامه‌ی غذایی‌شان داشته باشند.

منبع: lanutrition

کد خبر 307713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha