همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان استان البرز از ایجاد بسیج عمومی حتی شکارچیان برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این شهرستان خبر داد.

بسیج عمومی برای کنترل طاعون نشخوارکنندگان در طالقان

به گزارش ايرنا، علی کشیری روز شنبه گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان که از هفته پیش در ارتفاعات این منطقه و در بین جمعیت دامی وحشی مشاهده شده بود، هم اکنون تحت کنترل است و از سه روز پیش تاکنون مورد جدیدی مشاهده نشده است.

وی اظهارداشت: برای مبارزه و کنترل این بیماری نیروهای مرتبط و مردم بومی این منطقه بسیج شده‌اند بطوری که بیش از 30 نفر از نیروهای حفاظت محیط زیست اعم از محیط بانان، کارشناسان و مدیران ستادی استان و حدود 40 نفر از مردم بومی شامل دامداران، مرتع‌داران، شوراها، دهیاران و حتی شکارچیان در حال پایش منطقه هستند.

کشیری با بیان این که پایش منطقه و حیات وحش به صورت شبانه‌روزی است، گفت: همکاری مردم طالقان برای نجات حیات وحش با سازمان حفاظت محیط زیست ستودنی است.

وی با اشاره به صخره‌ای بودن منطقه شکارممنوع طالقان، بیان داشت: پایش حیات وحش در این منطقه بسیار سخت بوده ولی با حضور نیروهای خبره و کارآزموده و حتی شکارچیانی که قبل از این دارای تخلف شکاربوده به یاری ما آمده‌اند تا پایش و کنترل بیماری ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) به خوبی انجام شود.

وی علت اصلی شیوع این بیماری را دام‌های اهلی دانست و افزود: در دام‌های وحشی کنترل بیماری با دام‌های اهلی به علت تحرک مستمر تفاوت دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط دام‌های غیرمجاز که در مراتع منطقه تعلیف می‌کنند به وحوش انتقال یافته است.

وی گفت: برای کنترل دام در مراتع، بارها درخواست نظارت و بازبینی مجدد پروانه‌های چرای دام به مراجع مربوطه داده‌ایم ولی نتیجه‌ای نداده که این موضوع به معضلی بزرگ برای استان تبدیل شده است.

  • دام‌های اهلی به مناطق پایین دست منتقل شده‌اند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طالقان نیز در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: این بیماری از استان‌های مرکزی، زنجان و قزوین به البرز انتقال یافته است.

سید هاشم هاشمی‌نژاد افزود: طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی است که باعث اسهال در حیوانات وحشی می‌شود که آب بدن این حیوانات را کاهش داده و در نهایت به اتلاف آن‌ها می‌انجامد.

وی اظهار داشت: بیماری بین دام‌های اهلی و وحشی مشترک است به همین دلیل دام‌های اهلی عشایر و روستائیان را از ارتفاعات به مناطق پایین انتقال داده‌ایم تا به راحتی بتوان آن‌ها را واکسینه کرد.

وی گفت: همچنین برای کنترل و ریشه‌کنی این بیماری یک کمربند حفاظتی با همکاری مدیریت بحران فرمانداری طالقان، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در منطقه تشکیل شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان هفته گذشته حدود 41 کل و بز وحشی را در منطقه شکارممنوع طالقان تلف کرد.

کد خبر 307821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha